Briller: Sådan gør du et godt køb| Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Briller: Sådan gør du et godt køb

Briller skal passe til dit syn, men hvordan får du den bedste pris? Og hvordan klager du, hvis du er utilfreds? Få gode råd til før, under og efter købet.

Mette Andrea Boesgaard · Foto: Getty Images · 9. marts 2021
Kvinde køber briller

Briller koster ofte mange tusinde kroner, fordi optikeren skal fremstille glasset specifikt til dit syn og til det brillestel, som du ønsker.

Bliv klogere på, hvordan du kommer bedst og billigst igennem indkøbet af nye briller hos optikeren.

Synstesten: Få de rigtige briller

Test dit syn flere steder

Tilbud om gratis synstest er udbredt, og du er ikke forpligtet til at købe dine nye briller i den samme brilleforretning, hvor du får en gratis synstest.

Synsprøver kan du tage flere steder for at se, om brillebutikkerne når frem til samme resultat.

Svar optikeren ærligt

Under synstesten skal du ikke tøve med at indrømme, når du har svært ved at læse de små bogstaver på lyskassen. Svarer du optikeren ærligt, får du også de bedste briller med den rette styrke.

Tjek at glas og stel passer sammen

Stel og glas passer ikke altid sammen. Hvis du skal have specielle glas, kan det betyde, at du ikke kan vælge alle stel. Vær derfor opmærksom på, om du kan kombinere stel og glas.

Prisen: Forhandling med optikeren

Køb kun det, du kom for

Optikere frister ofte med rabatter ved køb af flere briller, ekstra stel, solbriller og tynde glas. Overvej, om du har brug for mere, end du oprindeligt kom for at købe.

Udnyt tilbud, kampagner og rabatter

Prisen på briller ligger ikke nødvendigvis helt fast.

Optikerne kører ofte kampagner, og de kan have flere tilbud på samme tid. Du kan kombinere rabatterne, så længe du ikke specifikt er gjort opmærksom på, at du ikke kan kombinere tilbuddene.

Brillerne kan også komme på tilbud kort tid efter, du har bestilt dem. Butikkerne er ikke forpligtede til at fortælle dig om kommende tilbud, men du kan med fordel spørge dem alligevel.

Særtilbud kan gøre dine nye briller billigere. Undersøg om du har adgang til særtilbud gennem eksempelvis din fagforening, en indkøbsforening eller Ældresagen. Som medlem af sygeforsikringen ”danmark” får du også tilskud til indkøbet af briller.

Få et tilbud på skrift flere steder

Brillebutikkernes rabatter er forskelligt sammensat, så besøg flere butikker og få flere tilbud på skrift med hjem, så du kan sammenligne priser.

Få oplyst den samlede pris på tilbuddet og husk at forhandle, når du har fundet ud af, hvad du vil købe. Flertallet af de, der forhandler, får enten en bedre pris eller mere service/garanti.

Tjek kvitteringen

Husk at få en kvittering eller en bekræftelse på dit køb, når du køber dine briller. Så undgår du misforståelser og er sikker på at få fremstillet og leveret den korrekte brille.

Brillerne er købt, når du har bestilt dem. Selv om der går 14 dage, før du får brillerne, gælder købet fra bestillingsdatoen.

Købet i butikken er bindende, så brillebutikken er ikke forpligtet til at lade handlen gå tilbage, hvis du fortryder.

Efter du har modtaget brillerne

Få brillen justeret

Brillerne skal sidde godt. Hvis de ikke sidder, som de skal, kan de enten glide ned ad næsen eller sidde for stramt og irritere i dagligdagen. Som en del af købet justerer de fleste optikere gratis dine briller i løbet af få minutter.

Giv øjnene tid

Øjnene skal have tid til at vænne sig til nye briller og/eller ny styrke. Det er helt normalt, at det tager et par uger.

Hvis du vil klage over brillerne

Klag til optikeren over dine briller

Ubehag som hovedpine eller træthed skal ikke følge med dine nye briller. Opsøg butikken og klag over brillen, hvis dine nye briller generer dig. Du har 2 års reklamationsret, men husk at synet kan ændre sig en del på et par år.

Butikken skal afhjælpe mangler inden for "rimelig tid" - som regel 14 dage. Optikeren kan for eksempel tilbyde dig andre glas eller foretage en ny synstest.

Klag til Forbrugerklagenævnet

Klag først til optikeren. Hvis butikken ikke vil bytte brillen eller ophæve købet, skal du klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager. Det gælder også for optikerbutikker med øjenlæger, der ellers normalt hører under Sundhedsstyrelsen.

Mæglingsteamet for Forbrugerklager forsøger at finde en fælles løsning mellem dig og brilleforretningen. Er det ikke muligt at finde en løsning, afslutter Mæglingsteamet for Forbrugerklager sagen. Først derefter kan du klage til Forbrugerklagenævnet, som træffer en juridisk afgørelse i sagen.