Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Rejseforsikringer: Ikke alle dækker under coronakrisen

Forsikringsselskabernes rejse- og afbestillingsforsikringer dækker ikke nødvendigvis under coronakrisen, viser Forbrugerrådet Tænks undersøgelse.
Af Trine Quaade Brøndsted
6. April 2020
forsikringselskaber-daekning-covid-19-corona
Foto: Getty Images

Følg med - skriv dig op til vores nyhedsbrev

Har coronavirussen påvirket din ferie? Eller påvirker den dine rettigheder, når du handler?

Hvordan dækker forsikringsselskaberne din rejse under coronakrisen?

Coronasituationen har understreget vigtigheden af, at du har styr på sin rejseforsikring. Og der er stor forskel på om rejse- og afbestillingsforsikringen dækker, når Udenrigsministeriet anbefaler, at du ikke rejser ud, eller at du skal komme hjem fra ferie i udlandet.

Forbrugerrådet Tænk har kontaktet 12 forsikringsselskaber for at høre, hvordan deres forsikring dækker, hvis du ikke kan komme af sted på en rejse du har bestilt før coronasituationen, eller hvis du bliver nødt til at afbryde din rejse og komme hjem hurtigt.

Store forskelle på rejse- og afbestillingsforsikringen

Forbrugerrådet Tænks undersøgelse viser, at der er store forskelle på hvor godt forsikringsselskabernes rejse- og afbestillingsforsikring dækker. Nogen forsikringer dækker fuldt, andre stort set ikke og alle har forskellige betingelser. 

Nogen forsikringsselskaber henviser til, at det i flere tilfælde er rejseselskabet eller flyselskabet, som har ansvaret. Andre har en mere imødekommende holdning 

Ikke alle de adspurgte forsikringsselskaber har ønsket at deltage i undersøgelsen. 

Ikke ligegyldig om du har bestilt pakkerejse eller individuel rejse

Der gælder forskellige regler, for hvordan du får refunderet dine udgifter, afhængig af om du booker en pakkerejse eller en individuel rejse.

  • Pakkerejse: er for eksempel en charterferie, en fodboldrejse, en koncertrejse eller lignende  hvor du har købt mindst 2 af disse ting: Transport, overnatning, anden turistmæssig ydelse såsom liftkort eller koncertbillet, udlejning af bil eller andet.
  • Individuel rejse: er en rejse, hvor du har købt flybillet, booket hotelophold, koncertbilletter m.m. hver for sig.

Forbrugerrådet Tænk har derfor spurgt forsikringsselskaberne om en række typiske scenarier, som tager udgangspunkt i den nuværende situation.
Svarene er i første omgang givet i perioden 19.-20. marts og efterfølgende opdateret, når forsikringsselskaberne har meddelt ændringer.

Coronavirus: Få styr på dine rettigheder

Sådan dækker forsikringsselskaberne din rejse

Vi har opsat 4 rejsescenarier og spurgt forsikringsselskaberne hvordan deres rejse- og afbestillingsforsikring dækker

  1. Afbestilling af rejse før udrejse - charterferie eller anden pakkerejse
  2. Afbestilling af rejse før udrejse - Individuel rejse (hvor du selv har købt flybillet m.m)
  3. Hjem før tid (førtidig hjemrejse) - charterferie eller anden pakkerejse
  4. Hjem før tid (førtidig hjemrejse) - Individuel rejse (hvor du selv har købt flybillet m.m)

 

Flyrejser og ferie: Her er dine rettigheder

1. Afbestilling af rejse før udrejse - charterferie eller anden pakkerejse

Du har købt og betalt en pakkerejse via et dansk rejsebureau for to måneder siden med afrejse med fly om 3 dage. Du hører nu i medierne, at Udenrigsministeriet fraråder alle unødvendige udlandsrejser på grund af coronasituationen. Du vil følge de offentlige myndigheders henstilling og kontakter derfor dit forsikringsselskab, for at anmelde forsikringsskaden, fordi rejsebureauet nægter at refundere pakkerejsens pris.

Sådan dækker forsikringsselskaberne

  • Alka
    - Dækker

  • Alm. Brand
    - Dækker

  • Codan
    - Dækker

  • Gjensidige Forsikring
    - Dækker

  • If
    - Dækker

  • Lærerstandens Brandforsikring
    - Dækker

  • Topdanmark
    - Dækker

  • Tryg
    - Dækker

  • Allianz Partners
    - Dækker ikke

  • Europæiske ERV
    - Dækker måske

Det siger forsikringsselskaberne:

Alka - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab rejsens pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvis ja, hvor lang tid før afrejsen kan forbrugeren gøre brug af afbestillingen?

3 dage / 72 timer. (Jævnfør betingelserne dækker vi, når der er under 24 timer igen, men i forbindelse med coronasituationen har vi valgt midlertidigt at udvide grænsen til 72 timer).

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja – forsikringsselskabet dækker andre udgifter.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Forsikringen erstatter afbestillling for den del af rejsens pris, som kunden har betalt eller skal betale for transport og ophold, samt forudbetalte udgifter til udflugter, arrangementer (for eksempel koncert- eller fodboldbilletter) og andre planlagte aktiviteter (for eksempel leje af udstyr, liftkort eller instruktion).

Den totale erstatning pr. rejse kan højst udgøre 120.000 kroner for alle omfattede personer tilsammen.

Kunden skal have dokumentation for afslag fra rejsearrangøren.

Forsikringen dækker ikke udgifter der tilbagebetales af rejsearrangøren.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Allianz Partners - Dækker ikke

Dækker jeres forsikringsselskab rejsens pris?

Nej – forsikringsselskabet dækker ikke noget af prisen.

Hvis ja, hvor lang tid før afrejsen kan forbrugeren gøre brug af afbestillingen?

- 48 timer før afrejse. Vi foretager dog løbende konkrete vurderinger af sagerne, og accepterer også i flere tilfælde, at afbestillingen sker tidligere end 48 timer før afrejse.

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Nej – forsikringsselskabet dækker ikke noget af prisen.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Vi har modtaget jeres dokument og skal oplyse, at vores forsikringer ikke omfatter krav som følge af pandemier. Svaret på alle jeres scenarier er derfor nej, vi dækker ingen omkostninger.

Vi har et meget godt samarbejde med alle vores rejsepartnere, der er ansvarlige udbydere. Vi sælger ikke længere forsikringer direkte til kunder, så tror ikke, at de fleste af de scenarier, I fremlægger, vil være relevante for vores kunder.

Vi tager dog enkeltsager i betragtning, især når en kunde faktisk er smittet med COVID-19.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Alm. Brand - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab rejsens pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvis ja, hvor lang tid før afrejsen kan forbrugeren gøre brug af afbestillingen?

48 timer før afrejse. Vi foretager dog løbende konkrete vurderinger af sagerne, og accepterer også i flere tilfælde, at afbestillingen sker tidligere end 48 timer før afrejse.

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja – forsikringsselskabet dækker andre udgifter

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

Op til 150.000  kr. afhængig af den valgte sum

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Rejsebureauet er forpligtet til at tilbagebetale rejsens pris i henhold til Lov om Pakkerejser på baggrund af Coronasituationen. Afbestillingsforsikringen sikrer, at kunden ikke kommer til at miste det indbetalte beløb såfremt Rejsebureauet i sidste ende ikke refunderer rejsens pris – dog maksimalt op til 150.000kr (præcis sum afhænger af sikredes valg på policen).

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.
Svaret er opdateret fredag den 27. marts 2020.

Codan - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab rejsens pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvis ja, hvor lang tid før afrejsen kan forbrugeren gøre brug af afbestillingen?

Vi dækker afbestilling umiddelbart inden afrejse.

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja – andre udgifter dækkes (angiv, hvis kun op til et vist beløb): _2.453 kr. (2020).

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer:

Vi dækker de udgifter, som kunden ikke kan refunderet fra sit rejsebureau. Da der er tale om en pakkerejse, er det i henhold til Lov om Pakkerejser, rejsebureauet der hæfter for samtlige beløb, som kunden har betalt til rejsebureauet. Vi dækker op til 105.455 kr.  (2020) pr. rejse

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.
Svaret er opdateret fredag den 27. marts 2020.

Europæiske ERV - Dækker måske

Dækker jeres forsikringsselskab rejsens pris?

-

Hvis ja, hvor lang tid før afrejsen kan forbrugeren gøre brug af afbestillingen?

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

-

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Bemærk, at denne situation er helt ekstraordinær, og det er derfor svært at svare entydigt ja eller nej på nedenstående spørgsmål om afbestilling. Vi vil altid se på den enkelte sag og lave en individuel vurdering i forhold til den specifikke sag. 

Med den nye hjælpepakke dækker rejsebureauer igen.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Gjensidige Forsikring - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab rejsens pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvis ja, hvor lang tid før afrejsen kan forbrugeren gøre brug af afbestillingen?

På nuværende tidspunkt 7 dage.

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja – forsikringsselskabet dækker andre udgifter.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Der er maksdækning på afbestilling. Maksimum 25.000 kroner per sikret, dog maksimum 100.000 kroner ved flere sikrede. Forsikringen kan være udvidet til at dække med maksimum 50.000 kroner per sikret, dog maksimum 200.000 kr. ved flere sikrede.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

If - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab rejsens pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvis ja, hvor lang tid før afrejsen kan forbrugeren gøre brug af afbestillingen?

14 dage før afrejse.

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja – forsikringsselskabet dækker andre udgifter.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

Ja, det dækkes, hvis man ikke kan få pengene refunderet + at dette sker i forbindelse med, at hele rejsen afbestilles. Vi dækker for eksempel ikke udgifter, hvis det eneste kunden afbestiller, er en koncert. Samlet erstatning for afbestilling, herunder billetter med videre er højst 89.449 kroner per rejse (uanset antal af dækkede personer).

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Ja, vi dækker afbestilling for hele prisen. Kunden skal først forsøge at få refunderet fra rejseselskabet eller anden rejseforsikring (for eksempel fra MasterCards rejseforsikring), en rejseforsikring der er købt sammen med rejsen el. lign.

Forsikringen (afbestillingsforsikringen) skal være købt hos os inden rejsevejledningen blev ændret. Vi dækker ikke afbestilling af rejser, når forsikringen eller rejsen er købt mens rejselandet var orange eller rødt.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Lærerstandens Brandforsikring - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab rejsens pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvis ja, hvor lang tid før afrejsen kan forbrugeren gøre brug af afbestillingen?

72 timer.

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja – forsikringsselskabet dækker andre udgifter.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

45.000 kroner per person (inklusiv transport, ophold og forplejning).

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Vi dækker afbestilling på alle rejser, hvor Udenrigsministeriet fraråder alle unødvendige udlandsrejser på grund af coronasituationen, hvis man har en afbestillingsforsikring hos os. Det er vigtigt, at medlemmet har undersøgt muligheden for refusion hos rejsearrangør eller flyselskab, inden medlem tager kontakt til os.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Topdanmark - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab rejsens pris?

Ja – forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvis ja, hvor lang tid før afrejsen kan forbrugeren gøre brug af afbestillingen?

3 dage 

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja – andre udgifter dækkes 

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Rejseforsikringens dækning træder dog først i kraft, hvis det rejsebureau eller rejseselskab, hvor kunden har købt pakkerejsen, ikke vil dække. Kunden skal derfor først kontakte det rejsebureau eller selskab, hvor de har købt pakkerejsen. I henhold til Pakkerejselovens § 15, stk. 2 har kunden ret til at få samtlige beløb refunderet hos deres rejsearrangør, hvis de ønsker at afbestille deres pakkerejse. 

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Svaret er opdateret torsdag den 6. april 2020.

Tryg - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab rejsens pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvis ja, hvor lang tid før afrejsen kan forbrugeren gøre brug af afbestillingen?

Tryg vurderer situationen, når der er 72 timer eller mindre til afrejse. Det gør vi fordi situationen hele tiden ændrer sig, og fordi vi ønsker at prioritere dem, der har afrejse lige om lidt.

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja – forsikringsselskabet dækker andre udgifter.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

Tryg dækker forudbetalte udgifter der relateres til kundens udlandsrejse og som ikke kan refunderes, dvs. forudbetalte udgifter til udflugter, transport og arrangementer.

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Tryg dækker afbestilling, når kundens rejseudbyder (flyselskab, rejsebureau med videre) ikke refunderer pengene kunden har betalt for rejsen, uanset om der er tale om en pakkerejse eller individuelt købt rejse. Vi beder om at se dokumentation for afslag fra rejseudbyderen. Der dækkes op til sumgrænsen for den/de tegnede forsikringer. Som standard er det 84.000 kroner, men kunden kan have valgt en højere dækning for den specifikke rejse, der præcist modsvarer udgiften til rejsen.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

2. Afbestilling af rejse før afrejse- Individuel rejse (hvor du selv har købt flybillet m.m)

Du har købt og betalt for en individuel rejse med adskilt køb af flybillet og hotelovernatninger for to måneder siden med afrejse om 3 dage. Du hører nu i medierne, at Udenrigsministeriet fraråder alle unødvendige udlandsrejser på grund af coronasituationen. Du vil følge de offentlige myndigheders henstilling og kontakter derfor dit forsikringsselskab, for at anmelde forsikringsskaden idet flyselskabet og hotellet nægter at refundere flyrejsens og hotellets pris.

Sådan dækker forsikringsselskaberne

  • Alka
    - Dækker

  • Alm. Brand
    - Dækker

  • Codan
    - Dækker 

  • Gjendsidige Forsikring
    - Dækker 

  • If
    - Dækker

  • Lærerstandens Brandforsikring
    - Dækker

  • Topdanmark
    -Dækker

  • Tryg
    - Dækker

  • Allianz Partners
    - Dækker ikke

  • Europæiske ERV
    - Dækker måske

Det siger forsikringsselskaberne

Alka - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab rejsens pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Hvis ja, hvor lang tid før afrejsen kan forbrugeren gøre brug af afbestillingen?

3 dage / 72 timer. (Jævnfør. betingelserne dækker vi, når der er under 24 timer igen, men i forbindelse med Coronasituationen har valgt midlertidigt at udvide grænsen til 72 timer).

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja – forsikringsselskabet dækker andre udgifter.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Forsikringen erstatter afbestilling for den del af rejsens pris, som kunden har betalt eller skal betale for transport og ophold, samt forudbetalte udgifter til udflugter, arrangementer (for eksempel koncert- eller fodboldbilletter) og andre planlagte aktiviteter (for eksempel leje af udstyr, liftkort eller instruktion).

Den totale erstatning pr. rejse kan højst udgøre 120.000 kroner for alle omfattede personer tilsammen.

Kunden skal have dokumentation for afslag fra rejsearrangøren.

Forsikringen dækker ikke udgifter der tilbagebetales af rejsearrangøren.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Allianz Partners - Dækker ikke

Dækker jeres forsikringsselskab rejsens pris?

Nej – forsikringsselskabet dækker ikke noget af prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

.

Hvis ja, hvor lang tid før afrejsen kan forbrugeren gøre brug af afbestillingen?

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Nej – forsikringsselskabet dækker ikke noget af prisen.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Vi har modtaget jeres dokument og skal oplyse, at vores forsikringer ikke omfatter krav som følge af pandemier. Svaret på alle jeres scenarier er derfor nej, vi dækker ingen omkostninger.

Vi har et meget godt samarbejde med alle vores rejsepartnere, der er ansvarlige udbydere. Vi sælger ikke længere forsikringer direkte til kunder, så tror ikke, at de fleste af de scenarier, I fremlægger, vil være relevante for vores kunder.

Vi tager dog enkeltsager i betragtning, især når en kunde faktisk er smittet med COVID-19.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Alm. Brand - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab rejsens pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

Forbrugeren er dækket for den valgte sum – summerne starter fra 60.000 kroner.

Hvis ja, hvor lang tid før afrejsen kan forbrugeren gøre brug af afbestillingen?

Forbrugeren har krav på at kunne afbestille 48 timer før, jævnfør forsikringsbetingelserne. I praksis dækker vi dog en stor del af sagerne før de 48 timer, da vi har en forventning om, at Udenrigsministeriet vil fraråde rejser i en lægenere periode.

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja – forsikringsselskabet dækker andre udgifter.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Ja – andre udgifter dækkes såsom arrangementer, udflugter, koncertbilletter, billeje eller planlagte aktiviteter, der ikke kan refunderes.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Codan - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab rejsens pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

Vi dækker op til 105.455 kroner per rejse. (2020)

Hvis ja, hvor lang tid før afrejsen kan forbrugeren gøre brug af afbestillingen?

Vi dækker afbestilling umiddelbart inden afrejse.

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja – forsikringsselskabet dækker andre udgifter.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

2.453 kroner. (2020).

Særlige betingelser eller kommentarer: 

-

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Svaret er opdateret fredag den 27. marts 2020.

Europæiske ERV - Dækker måske

Dækker jeres forsikringsselskab rejsens pris?

-

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Hvis ja, hvor lang tid før afrejsen kan forbrugeren gøre brug af afbestillingen?

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

-

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Bemærk, at denne situation er helt ekstraordinær, og det er derfor svært at svare entydigt ja eller nej på nedenstående spørgsmål om afbestilling. Vi vil altid se på den enkelte sag og lave en individuel vurdering i forhold til den specifikke sag. 

Med den nye hjælpepakke dækker rejsearrangøren igen.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Gjensidige forsikring - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab rejsens pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Hvis ja, hvor lang tid før afrejsen kan forbrugeren gøre brug af afbestillingen?

På nuværende tidspunkt 7 dage.

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja – forsikringsselskabet dækker andre udgifter.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Der er maksdækning på afbestilling. Maksimum 25.000 kroner per sikret, dog maksimum 100.000 kroner ved flere sikrede. Forsikringen kan være udvidet til at dække med maksimum 50.000 kroner per sikret, dog maksimum 200.000 kroner ved flere sikrede.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

If - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab rejsens pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Hvis ja, hvor lang tid før afrejsen kan forbrugeren gøre brug af afbestillingen?

14 dage.

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja – forsikringsselskabet dækker andre udgifter.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

Ja det dækkes, hvis man ikke kan få pengene refunderet – og dette sker i forbindelse med, at hele rejsen afbestilles. Vi dækker for eksempel ikke udgifter, hvis det eneste der afbestilles, er en koncert. Samlet erstatning for afbestilling, herunder billetter med videre er højst 89.449 kroner per rejse (uanset antal af dækkede personer).

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Ja, vi dækker afbestilling for hele prisen, når kunden ikke kan få refunderet fra rejseselskabet eller anden rejseforsikring (for eksempel fra MasterCards rejseforsikring), en rejseforsikring der er købt sammen med rejsen el. lign.

Forsikringen (afbestillingsforsikringen) skal være købt hos os inden rejsevejledningen blev ændret. Vi dækker ikke afbestilling af rejser, når forsikringen eller rejsen er købt mens rejselandet var orange eller rødt.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Lærerstandens Brandforsikring - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab rejsens pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Hvis ja, hvor lang tid før afrejsen kan forbrugeren gøre brug af afbestillingen?

72 timer.

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja – forsikringsselskabet dækker andre udgifter.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

45.000 kroner per person (inklusiv transport, ophold og forplejning).

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Vi dækker afbestilling på alle rejser, hvor Udenrigsministeriet fraråder alle unødvendige udlandsrejser på grund af coronasituationen, hvis man har en afbestillingsforsikring hos os. Det er vigtigt, at medlem har undersøgt muligheden for refusion hos rejsearrangør eller flyselskab, inden medlem tager kontakt til os.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Topdanmark - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab rejsens pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.;

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Hvis ja, hvor lang tid før afrejsen kan forbrugeren gøre brug af afbestillingen?

3 dage.

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja – andre udgifter dækkes 

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Kunderne skal først kontakte deres flyselskab eller rejsebureau med henblik på om booking eller refusion. Hvis de ikke vil hjælpe, så kan kunderne anmelde deres krav til os.   

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Svaret er opdateret torsdag den 2. april 2020.

Tryg - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab rejsens pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Hvis ja, hvor lang tid før afrejsen kan forbrugeren gøre brug af afbestillingen?

Tryg vurderer situationen, når der er 72 timer eller mindre til afrejse. Det gør vi fordi situationen hele tiden ændrer sig, og fordi vi ønsker at prioritere dem, der har afrejse lige om lidt.

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja – forsikringsselskabet dækker andre udgifter.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

Tryg dækker forudbetalte udgifter der relateres til kundens udlandsrejse og som ikke kan refunderes, dvs. forudbetalte udgifter til udflugter, transport og arrangementer.

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Tryg dækker afbestilling, når kundens rejseudbyder (flyselskab, rejsebureau med videre) ikke refunderer pengene kunden har betalt for rejsen, uanset om der er tale om en pakkerejse eller individuelt købt rejse. Vi beder om at se dokumentation for afslag fra rejseudbyderen. Der dækkes op til sumgrænsen for den/de tegnede forsikringer. Som standard er det 84.000 kroner, men kunden kan have valgt en højere dækning for den specifikke rejse, der præcist modsvarer udgiften til rejsen.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

3. Hjem før tid (førtidig hjemrejse) - charterferie eller anden pakkerejse

Du har købt og betalt en pakkerejse via et dansk rejsebureau for 2 måneder siden, før Udenrigsministeriet frarådede al udrejse. Du befinder dig på rejsedestinationen og har 7 dage tilbage af din ferie. Du hører nu i medierne, at Udenrigsministeriet oplyser, at rejsende bør rejse hjem hurtigst muligt på grund af coronasituationen. Du vil følge de offentlige myndigheders henstilling og kontakter derfor dit forsikringsselskab, for at anmelde forsikringsskaden, idet rejsebureauet ikke vil igangsætte og betale for at du rejser hjem før tid. 

Det skal du være opmærksom på, når du læser svarene

I undersøgelsen har vi primært fået svar på, om forsikringsselskabet dækker udgifter til returrejse før tid grundet Corona situationen, for eksempel hvis du har behov for at købe en ny flybillet hjem fra rejsedestinationen. Mange forsikringsselskaber dækker ikke tabte rejsedøgn eller erstatningsferie i situationer, hvor du ikke er blevet syg.

Sådan dækker forsikringsselskaberne

  • Alka
    - Dækker

  • Alm. Brand
    - Dækker

  • Codan
    - Dækker

  • Gjensidige Forsikring
    - Dækker 

  • If 
    - Dækker 

  • Lærerstandens Brandforsikring
    - Dækker

  • Topdanmark
    - Dækker 

  • Tryg
    - Dækker

  • Allianz Partners
    - Dækker ikke

  • Europæiske ERV
    Dækker måske

Det siger forsikringsselskaberne:

Alka - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab den førtidige hjemrejses pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen - ekstraudgifter til førtidig hjemrejse.

Forsikringen dækker også erstatningsrejse eller erstatning for ødelagte rejsedøgn, hvis Udenrigsministeriet opfordrer til, at du rejser hjem hurtigst muligt eller Udenrigsministeriet opfordrer til evakuering.

Hvis du ufrivilligt bliver tilbageholdt i et land af myndighederne eller grundet lukket luftrum/lufthavn, dækker forsikringen rimelige og nødvendige udgifter til almindelig mad og hotel/overnatning.

Forsikringen dækker højst 50.000 kroner for alle omfattede personer tilsammen i hele perioden.

Kunden skal have dokumentation for afslag ift. refusion/ombooking fra rejsearrangørerne.

Forsikringen dækker udgifter til billigst mulige afgang.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Allianz Partners - Dækker ikke

Dækker jeres forsikringsselskab den førtidige hjemrejses pris?

Nej – forsikringsselskabet dækker ikke noget af prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Nej – forsikringsselskabet dækker ikke noget af prisen.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Vi har modtaget jeres dokument og skal oplyse, at vores forsikringer ikke omfatter krav som følge af pandemier. Svaret på alle jeres scenarier er derfor nej, vi dækker ingen omkostninger.

Vi har et meget godt samarbejde med alle vores rejsepartnere, der er ansvarlige udbydere. Vi sælger ikke længere forsikringer direkte til kunder, så tror ikke, at de fleste af de scenarier, I fremlægger, vil være relevante for vores kunder.

Vi tager dog enkeltsager i betragtning, især når en kunde faktisk er smittet med COVID-19.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Alm. Brand - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab den førtidige hjemrejses pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja - forsikringsselskabet dækker andre økonomiske tab.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen ved førtidig hjemrejse. (Kunden skal dog i første omgang forsøge at ombooke via sin rejsearrangør og i øvrigt forsøge at få rejsearrangøren til at få dem hjem.).

Ja - forsikringsselskabet dækker andre økonomiske tab. Forsikringen dækker ødelagt ferie, hvilket betyder erstatningsrejse eller kompensation pr. døgn. – i denne beregning indgår flybilletter, hotel og arrangementer, udflugter, koncertbilletter, billeje eller planlagte aktiviteter, der ikke kan refunderes.

Vi opfatter situationen som evakuering i henhold til Ankenævnets tidligere praksis. Vi mener således, at vi er forpligtet til at dække. Ved at dække udløses også retten til Ødelagt ferie som nævnt oven for (det vil sige erstatningsrejse eller ødelagte rejsedøgn).

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Codan - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab den førtidige hjemrejses pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

-

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Det er rejsebureauet, som er forpligtet til at tilbyde kunden en hjemrejse før tid. Vi vil dække de ekstra udgifter, som der evt. kan være. Ekstra udgifter kan fx være til kost og logi eller en ny hjemrejse, hvis de har fået afslag fra deres rejseudbyder eller ikke har mulighed for få refunderet pengene andre steder. Vi dækker op til 105.455 kr.  (2020).

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Svaret er opdateret fredag den 27. marts 2020.

Europæiske ERV - Dækker måske

Dækker jeres forsikringsselskab den førtidige hjemrejses pris?

-

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

-

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Europæiske ERV dækker i denne ekstraordinære situation rimelige og nødvendige ekstraudgifter til ombookning af hjemrejse (ved førtidig hjemrejse), hvis kunden ikke kan rejse hjem på deres oprindelige hjemrejsebillet, i tæt samarbejde med vores rejsebureau.

Da forbrugeren har købt en pakkerejse vil de i dette tilfælde skulle henvende sig til deres pakkerejseleverandør.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Gjensidige Forsikring - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab den førtidige hjemrejses pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Nej - forsikringsselskabet dækker ikke andre økonomiske tab.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Ja, forsikringen dækker ekstraudgifter til ny førtidig hjemrejse.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

If - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab den førtidige hjemrejses pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Nej - forsikringsselskabet dækker ikke andre økonomiske tab.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

I den nuværende meget specielle situation – og på baggrund af Udenrigsministeriets udtalelser på pressemøde i går den 18 marts 2020: Ja, så dækker vi hele prisen, for førtidig hjemrejse, hvis kunden ikke kan få refunderet noget fra rejseselskabet eller anden rejseforsikring for eksempel fra MasterCard, forsikring købt sammen med rejsen eller lignende Jævnfør vores vilkår dækker vi normalt ikke udgifter til hjemtransport, hvis kunden "kun" bliver opfordret til at rejse hjem af Udenrigsministeriet. Normalt dækker vi først, hvis Udenrigsministeriet evakuerer borgere fra et land og melder evakuering. Men som skrevet ovenfor, så ja, i denne særlige situation.

Nej vi dækker ikke økonomisk tab – som ubrugte billetter, erstatningsrejse eller ødelagte feriedage i denne situation.

I denne særlige situation har der generelt være mange udmeldinger fra branchen, da vi har ændret tilbudt ekstraordinære dækninger (inden for vores vilkår naturligvis) i takt med, at myndigheder har ændret anbefalinger.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Lærerstandens Brandforsikring - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab den førtidige hjemrejses pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

Ødelagte feriedage er dækket med maksimum 45.000 kroner per person (inklusiv transport, ophold og forplejning).

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Vi dækker førtidig hjemrejse hvis det vurderes at være nødvendigt. Bemærk dog, at udgifterne som udgangspunkt ikke er dækket, hvis medlemmet er rejst til et land/område, hvor Udenrigsministeriet inden afrejse har frarådet indrejse.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Topdanmark - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab den førtidige hjemrejses pris?

Ja – forsikringsselskabet dækker hele prisen. 

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Nej - forsikringsselskabet dækker ikke andre økonomiske tab. 

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Hvis kunderne står i en akut situation, hvor de ikke kan få hjælp til førtidig hjemrejse, så opfordres de til at kontakte os. Vi hjælper mange kunder hjem.

Kunderne skal først kontakte deres flyselskab eller rejsebureau med henblik på om booking. Hvis de ikke vil hjælpe, og kunden står i en akut situation, så kan kunderne anmelde deres krav til os.  Vi behandler hver sag konkret, under hensyntagen til Udenrigsministeriets opfordring til hjemrejse i god ro og orden, tilstanden i landet som den rejsende befinder sig i, samt under hensyntagen til tidspunktet for kundens oprindelig hjemrejsedato. 

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Svaret er opdateret torsdag den 6. april 2020

Tryg - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab den førtidige hjemrejses pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

Tryg dækker forudbetalte udgifter der relateres til kundens udlandsrejse og som ikke kan refunderes, dvs. forudbetalte udgifter til udflugter, transport og arrangementer. Herudover dækkes ufrivilligt ophold inkl. forplejning i op til 3 måneder hvis myndighederne eller lufthavnen har lukket for ind- eller udrejse. Tryg dækker op til 1.200 kr. pr. person pr. dag til forplejning og op til 121.000 kr. pr. person til ophold og transport. Bliver man akut syg under det ufrivillige ophold, dækker Tryg også det.

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Ja, Tryg dækker hele prisen når kunden må rejse hjem tidligere end planlagt pga. anbefalingen fra Udenrigsministeriet, men vil i første omgang forsøge at ombooke billetter.

Tryg dækker nødvendige og rimelige ekstra udgifter, dvs. kunden skal først forhøre sig hos rejseudbyderen og dækker når kundens rejseudbyder (flyselskab, rejsebureau med videre) ikke vil hjælpe med tidlig hjemrejse.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

4. Hjem før tid (førtidig hjemrejse) - Individuel rejse (hvor du selv har købt flybillet m.m)

Du har købt og betalt for en individuel rejse med adskilt køb af flybillet og hotelovernatninger for 2 måneder siden før Udenrigsministeriet frarådede al udrejse. Du befinder dig på rejsedestinationen og har 7 dage tilbage af din ferie. Du hører nu i medierne, at Udenrigsministeriet oplyser, at rejsende bør rejse hjem hurtigst muligt på grund af coronasituationen. Du vil følge de offentlige myndigheders henstilling og kontakter derfor dit forsikringsselskab, for at anmelde forsikringsskaden, fordi flyselskabet ikke vil igangsætte og betale for at du rejser hjem før tid.  

Det skal du være opmærksom på, når du læser svarene

I undersøgelsen har vi primært fået svar på, om forsikringsselskabet dækker udgifter til returrejse før tid grundet Corona situationen, for eksempel hvis du har behov for at købe en ny flybillet hjem fra rejsedestinationen. Mange forsikringsselskaber dækker ikke tabte rejsedøgn eller erstatningsferie i situationer, hvor du ikke er blevet syg.

Sådan dækker forsikringsselskaberne

  • Alka
    -Dækker

  • Alm. Brand
    - Dækker

  • Codan
    - Dækker

  • Gjensidige Rejseforsikring
    - Dækker

  • If
    - Dækker 

  • Lærerstandens Brandforsikring
    - Dækker

  • Topdanmark
    - Dækker

  • Tryg
    - Dækker

  • Allianz Partners
    - Dækker ikke

  • Europæiske ERV
    - Dækker måske

Det siger forsikringsselskaberne:

Alka - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab den førtidige hjemrejses pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja - forsikringsselskabet dækker andre økonomiske tab.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen - ekstraudgifter til førtidig hjemrejse.

Forsikringen dækker også erstatningsrejse eller erstatning for ødelagte rejsedøgn, hvis Udenrigsministeriet opfordrer til, at du rejser hjem hurtigst muligt/Udenrigsministeriet opfordrer til evakuering.

Hvis du ufrivilligt bliver tilbageholdt i et land af myndighederne eller grundet lukket luftrum/lufthavn, dækker forsikringen rimelige og nødvendige udgifter til almindelig mad og hotel/overnatning.

Forsikringen dækker højst 50.000 kroner for alle omfattede personer tilsammen i hele perioden.

Kunden skal have dokumentation for afslag ift. refusion/ombooking fra rejsearrangørerne.

Forsikringen dækker udgifter til billigst mulige afgang.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Allianz Partners - Dækker ikke

Dækker jeres forsikringsselskab den førtidige hjemrejses pris?

Nej – forsikringsselskabet dækker ikke noget af prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Nej – forsikringsselskabet dækker ikke noget af prisen.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Vi har modtaget jeres dokument og skal oplyse, at vores forsikringer ikke omfatter krav som følge af pandemier. Svaret på alle jeres scenarier er derfor nej, vi dækker ingen omkostninger.

Vi har et meget godt samarbejde med alle vores rejsepartnere, der er ansvarlige udbydere. Vi sælger ikke længere forsikringer direkte til kunder, så tror ikke, at de fleste af de scenarier, I fremlægger, vil være relevante for vores kunder.

Vi tager dog enkeltsager i betragtning, især når en kunde faktisk er smittet med COVID-19.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Alm. Brand - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab den førtidige hjemrejses pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja - forsikringsselskabet dækker andre økonomiske tab.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Ja - forsikringsselskabet dækker andre økonomiske tab. Forsikringen dækker ødelagt ferie, hvilket betyder erstatningsrejse eller kompensation pr. døgn. – i denne beregning indgår flybilletter, hotel og arrangementer, udflugter, koncertbilletter, billeje eller planlagte aktiviteter, der ikke kan refunderes.

Vi opfatter situationen som evakuering i henhold til Ankenævnets tidligere praksis. Vi mener således, at vi er forpligtet til at dække. Ved at dække udløses også retten til Ødelagt ferie som nævnt oven for (det vil sige erstatningsrejse eller ødelagte rejsedøgn).

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Codan - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab den førtidige hjemrejses pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

-

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Det er flyselskabet, som er forpligtet til at tilbyde kunden en hjemrejse før tid. Vi vil dække de ekstra udgifter, som der evt. kan være. Ekstra udgifter kan fx være til kost og logi eller en ny hjemrejse, hvis de har fået afslag fra deres rejseudbyder eller ikke har mulighed for få refunderet pengene andre steder. Vi dækker op til 105.455 kr.  (2020). 

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.
Svaret er opdateret fredag den 27. marts 2020.

Europæiske ERV - Dækker delvist

Dækker jeres forsikringsselskab den førtidige hjemrejses pris?

-

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

-

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Europæiske ERV dækker i denne ekstraordinære situation rimelige og nødvendige ekstraudgifter til ombookning af hjemrejse (ved førtidig hjemrejse), hvis kunden ikke kan rejse hjem på deres oprindelige hjemrejsebillet.

Forbrugeren skal i dette tilfælde kontakte arrangøren for at få dækket eventuelle økonomiske tab.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Gjensidige Forsikring - Dækker delvis

Dækker jeres forsikringsselskab den førtidige hjemrejses pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Nej - forsikringsselskabet dækker ikke andre økonomiske tab.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Ja, forsikringen dækker ekstraudgifter til ny førtidig hjemrejse.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

If - Dækker delvist

Dækker jeres forsikringsselskab den førtidige hjemrejses pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Nej - forsikringsselskabet dækker ikke andre økonomiske tab.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

I den nuværende meget specielle situation – og på baggrund af Udenrigsministeriets udtalelser på pressemøde i går den 18. marts. Ja, så dækker vi hele prisen, for førtidig hjemrejse, hvis kunden ikke kan få refunderet noget fra rejseselskabet eller anden rejseforsikring for eksempel fra MasterCard, forsikring købt sammen med rejsen eller lignende. Jævnfør vores vilkår dækker vi normalt ikke udgifter til hjemtransport, hvis kunden ’kun’ bliver opfordret til at rejse hjem af Udenrigsministeriet. Normalt dækker vi først, hvis Udenrigsministeriet evakuerer borgere fra et land og melder evakuering. Men som skrevet ovenfor, så ja, i denne særlige situation.

Nej vi dækker ikke økonomisk tab – som ubrugte billetter, erstatningsrejse eller ødelagte feriedage i denne situation.

I denne særlige situation har der generelt være mange udmeldinger fra branchen, da vi har ændret tilbudt ekstraordinære dækninger (inden for vores vilkår naturligvis) i takt med, at myndigheder har ændret anbefalinger.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Lærerstandens Brandforsikring - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab den førtidige hjemrejses pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja - forsikringsselskabet dækker andre økonomiske tab.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

Ødelagte feriedage er dækket med maksimum 45.000 kroner per person (inkl. transport, ophold og forplejning).

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Vi dækker førtidig hjemrejse hvis det vurderes at være nødvendigt. Bemærk dog, at udgifterne som udgangspunkt ikke er dækket, hvis medlem er rejst til et land/område, hvor Udenrigsministeriet inden afrejse har frarådet indrejse.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Topdanmark - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab den førtidige hjemrejses pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.  

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Nej - forsikringsselskabet dækker ikke andre økonomiske tab.  

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

-

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Hvis kunderne står i en akut situation, hvor de ikke kan få hjælp til førtidig hjemrejse, så opfordres de til at kontakte os. Vi hjælper mange kunder hjem.

Kunderne skal først kontakte deres flyselskab eller rejsebureau med henblik på om booking. Hvis de ikke vil hjælpe, og kunden står i en akut situation, så kan kunderne anmelde deres krav til os.  Vi behandler hver sag konkret, under hensyntagen til Udenrigsministeriets opfordring til hjemrejse i god ro og orden, tilstanden i landet som den rejsende befinder sig i, samt under hensyntagen til tidspunktet for kundens oprindelig hjemrejsedato.  

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Svaret er opdateret torsdag den 2.. april 2020.

Tryg - Dækker

Dækker jeres forsikringsselskab den førtidige hjemrejses pris?

Ja - forsikringsselskabet dækker hele prisen.

Hvor meget (for eksempel andel i procent)

-

Dækker I andre ikke refunderbare udgifter (eksempelvis hotel, billeje, koncertbilletter og lignende)?

Ja - forsikringsselskabet dækker andre økonomiske tab.

Angiv, hvis kun op til et vist beløb

Tryg dækker forudbetalte udgifter der relateres til kundens udlandsrejse og som ikke kan refunderes, dvs. forudbetalte udgifter til udflugter, transport og arrangementer. Herudover dækkes ufrivilligt ophold inkl. forplejning i op til 3 måneder hvis myndighederne eller lufthavnen har lukket for ind- eller udrejse. Tryg dækker op til 1.200 kr. pr. person pr. dag til forplejning og op til 121.000 kr. pr. person til ophold og transport. Bliver man akut syg under det ufrivillige ophold, dækker Tryg også det.

Særlige betingelser eller kommentarer: 

Ja, Tryg dækker hele prisen, når kunden må rejse hjem tidligere end planlagt pga. anbefalingen fra Udenrigsministeriet, men vil i første omgang forsøge at ombooke billetter.

Tryg dækker nødvendige og rimelige ekstra udgifter, dvs. kunden skal først forhøre sig hos rejseudbyderen og dækker når kundens rejseudbyder (flyselskab, rejsebureau med videre) ikke vil hjælpe med tidlig hjemrejse.

Svaret er givet i perioden 19.- 20. marts 2020, og du skal være opmærksom på at situationen kan ændre sig.

Forbrugerrådet Tænk mener: Forsikringsbranchen skal hjælpe i denne usædvanlige situation

"Det er vigtigt at forbrugerne er opmærksomme på, at selskaberne ikke har nøjagtigt samme vilkår.

Når det så er sagt, så dækker en lang række selskaber netop de situationer, hvor Udenrigsministeriet fraråder udrejse, og vi vil da opfordre hele branchen til at følge trop og i det hele taget sætte en høj standard for hjælp i denne udsædvanlige og særlige situation, uanset deres normale vilkår.

De fleste forbrugere vil formentlig have en klar forventning om at kunne få pengene tilbage gennem sin afbestillingsforsikring oven på så markante udmeldinger fra myndighederne. Det her handler jo ikke kun om den enkelte forbrugers økonomi, men om et fælles samfundsansvar for at komme godt igennem epidemien og for ikke at udsætte andre unødigt for smitterisiko."

Jakob Steenstrup, Senior jurist i Forbrugerrådet Tænk

Sådan har vi lavet undersøgelsen

Forbrugerrådet Tænk har kontaktet 12 forsikringsselskaber og spurgt dem hvordan deres rejse- og afbestillingsforsikring dækker i den nuværende coronasituation, hvor Udenrigsministeriet fraråder alle unødvendige udlandsrejser og opfordrer rejsende til at rejse hjem hurtigst muligt

4 rejsescenarier er sat op

4 rejsescenarier er blevet listet og forsikringsselskaberne er blevet bedt om at svare på 4-5 uddybende spørgsmål i forbindelse med hvert scenarie.
Scenarierne er afgrænset til 2 vigtige og relevante situationer, nemlig ved afbestilling af rejsen og førtidig hjemrejse.

Hvornår blev undersøgelsen foretaget?

Vi har sendt spørgsmålene til forsikringsselskaberne 17. marts 2020 med deadline for svar 19. marts 2020.

Svarene fra forsikringsselskaberne har vi modtaget i perioden fra 19. marts til 20. marts 2020.

Svarene fra flere forsikringsselskaber er opdateret efterfølgende og det er angivet med dato for opdatering under det enkelte forsikringsselskabs svar, at svaret er opdateret.

Disse forsikringsselskaber er kontaktet

Vi har kontaktet 12 af de  største udbydere af rejse- og afbestillingsforsikringer.

Alka, Allianz Partners, Alm. Brand, Codan, Dansk Rejseforsikring, Europæiske ERV, Gjensidige Forsikring, Gouda Rejseforsikring, If, Lærerstandens Brandforsikring, Topdanmark, Tryg 

Følgende forsikringsselskaber har ikke svaret 

Dansk Rejseforsikring  og Gouda Rejseforsikring

Hvordan har vi vurderet svarene?

Nogle forsikringsselskaber har valgt at undlade at besvare hver enkelt spørgsmål specifikt, og har i stedet valgt at sende et mere overordnet svar, som vi har registreret som bemærkninger. 

I de tilfælde, hvor forsikringsselskabets overordnede svar/bemærkning ikke skaber tvivl om dækningen i et eller flere af de 4 scenarier, har vi registreret dette som et specifikt svar i undersøgelsen.

Nogle bemærkninger fra forsikringsselskaberne har vi valgt at redigere let i, så det er nemmere at forstå.  

Holdet bag

Lars Baadsgaard

Chefkonsulent
Test & Analyse

Jakob Steenstrup

Seniorjurist
Politisk Afdeling