Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Rugbrød: Derfor er det typisk sundere end hvedebrød

Rugbrød er sundt, fordi det mætter godt, og fordi det typisk har et højt indhold af fuldkorn. Nogle rugbrød har dog et langt højere indhold af fuldkorn end andre.
Af Lars Nøhr Andresen
6. August 2019
industri bedre end bager rugbroed
Foto: Getty Images

Fuldkorn mætter

Rugbrødene i Forbrugerrådet Tænks test indeholder op til 68 procent fuldkorn.

De fleste rugbrød ligger mellem 45 og 55 procent, og groft sagt er rugbrødet sundere, jo mere fuldkorn der er i. Det er der flere grunde til:

  • Fuldkorn mætter mere end hvidt mel, hvilket betyder, at du spiser mindre.
  • Fordøjelsen har godt af fuldkorn, hvilket blandt andet skyldes indholdet af fibre i fuldkorn. 
  • Fuldkornet rummer vitaminer, mineraler og andre sundhedsfremmende stoffer, som er med til at forebygge sygdomme.

Kort fortalt er fuldkorn sundt.

Se alle rugbrød i testen

Lyse brød kan også have højt indhold af fuldkorn

Rugbrød er på ingen måde den eneste brødtype, der kan fås med fuldkorn. 

Lyse brødtyper som hvedebrød og speltbrød kan også have et højt indhold af fuldkorn, og har brødet Fuldkornslogoet, kan du være sikker på, at brødet indeholder mindst 30 procent fuldkorn af brødets endelige vægt efter bagning.

Typisk er indholdet af fuldkorn i rugbrød højere end i hvedebrød. 

Forskel på fuldkorn og kostfibre

Kostfibre er en del af fuldkorn, og de er gavnlige for fordøjelsen og giver mæthed.

Kostfibre fås gennem fuldkorn, men også grøntsager, bønner og frugt er gode kilder til kostfibre. 

Et højt indhold af kostfibre er ikke nødvendigvis lig med et højt indhold af fuldkorn. 

Kostfibre er vigtige for en god og varieret kost. Sundhed.dk anbefaler, at en voksen person spiser 25-35 gram kostfibre dagligt.

Hvedebrød kan også have højt fuldkornsindhold.