Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem nu

Social

Titel

Chiafrø: Er de egentlig sunde?

Chiafrø er en ny vare på det danske marked, og frøene har fået meget omtale for deres sundhedsmæssige fordele. Men hvorfor er chiafrø sunde?
Af Lars Nøhr Andresen
7. August 2017
Foto: iStock

Chiafrø er et gammelt frø fra Sydamerika

Chiafrø blev dyrket for mange år siden af aztekerne i Sydamerika, men frøene er dog ganske nye på hylderne i Danmark.

Coops supermarkeder havde chiafrø på hylderne i 2013, men interessen begyndte at stige i 2014, og den er steget lige siden, fortæller analysechef i Coop Lars Aarup.

Salget af chiafrø i 2016 er femdoblet i forhold til 2014, fortæller Lars Aarup. Googles historik viser desuden, at der i 2014 skete en voldsom stigning i søgningen på "chia" i Danmark. Det faldt sammen med, at medierne begyndte at skrive positivt om chiafrø med fokus på det høje indhold af protein og omega-3-fedtsyrer.

Chiafrøene har på kort tid opnået stor opmærksomhed og er blevet et regulært modefænomen, hvor livsstilsmagasiner og helsekostsider på nettet priser chiafrøene for deres gode egenskaber.

Chiafrøene kommer fra en plante i myntefamilien. Foto: iStock

Chiafrø er en kilde til omega 3-fedtsyrer

Chiafrøene markedsføres ofte som en kilde til omega-3-fedtsyrer, som kroppen har brug for, og som i den gode  form fås i olier fra fisk. Disse olier fra fiskene hedder EPA- og DHA-omega 3-olier. 

Ligesom hørfrø, valnødder og grønkål indeholder chiafrø omega 3-fedtsyren alfalinolenfedtsyre (ALA). Det kan vores stofskifte omdanne til de gode fedtsyrer EPA og DHA, som vi får fra fiskene.

Omdannelsen af alfalinolinsyren til de gode fedtsyrer i kroppen er forskellig fra person til person, men generelt ligger omdannelsen kun på 5-10 procent. Er der 1 gram alfalinolinsyre i din mad, får du altså mellem 0,5-0,1 gram af de vigtige fedtsyrer EPA og DHA.

Indholdet af alfalinolinsyre i chiafrø ligger på cirka 20 gram pr. 100 gram. Det er et meget højt indhold i forhold til andre frø, nødder og planter.

15 gram chiafrø er den mængde, det maksimalt anbefales at indtage dagligt. Spiser du 15 gram chiafrø, giver det i sidste ende cirka 0,3 gram af de gode omega 3-fedtsyrer.

100 gram laks, som er vægten på en typisk laksesteak, indeholder til sammenligning cirka 2,1 gram af fedtsyrerne EPA og DHA.

Sådan bruger du chiafrø

Chiafrø kan optage op til 27 gange deres egen vægt i væske, og væsken optages ved kolde temperaturer.

Chiafrø er derfor velegnede til at lave kold grød, hvor de blandes med vand, mælk eller mandelmælk tilsat vanilje, som giver grøden smag.

Chiafrø kan også bruges i smoothies, som topping på morgenmad, i bagværk eller som andre frø.

Chiafrø optager meget væske og kan nemt laves til grød. Foto: iStock

Chiafrø gør dig ikke sund

Chiafrø anprises ud over indholdet af omega-3-fedtsyrer også med et højt indhold af protein, men som Forbrugerrådet Tænk tidligere har afdækket, har den typiske dansker ikke brug for at spise særlig proteinrig kost.

Chiafrø har en god næringssammensætning, og de kan være en god – men meget lille – brik i en sund og varieret kost, siger Preben Vestergaard, kandidat i Human Ernæring og Husholdningsvidenskab på professionshøjskolen Metropol.

Sund bliver du altså ikke af at spise chiafrø, men de gør heller ikke nogen skade. Men fordi du spiser så begrænsede mængder af dem, fylder de ikke meget i det samlede billede af din kost, fortæller Preben Vestergaard.