Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Ferielejlighed eller sommerhus: Tjek dette, før du lejer online

Lejer du sommerhus eller en lejlighed af private - for eksempel gennem Airbnb - kan du få en billig ferie i unikke omgivelser. Men hvordan undgår du snyd?
Af Mette Andrea Boesgaard
9. Juli 2021
Airbnb
Foto: iStock

Coronavirus: Kan du få pengene tilbage for sommerhuset eller ferieboligen?

Må du afbestille sommerhuset eller ferieboligen på grund af coronasmitte? Så kan du måske få pengene tilbage.

Har du lejet ferieboligen som en del af en pakkerejse, fraråder Udenrigsministeriet rejsevejledning rejsen, har du købt rejsen før rejsevejledningen blev ændret, og er der under 14 dage til afrejse? Så kan du aflyse og få pengene tilbage.

Har du selv lejet sommerhuset eller ferieboligen direkte hos udbyderen, kommer det an på vilkårene i din aftale, og om du har en afbestillingsforsikring. Tjek vilkårene i din lejekontrakt eller din afbestillingsforsikring.

Tjek dine rettigheder, før du lejer

Sommerhuse, lejligheder og værelser kan du finde på nettet. I mange tilfælde bliver ferieboligerne udlejet af private.

Lejer du en feriebolig af private - for eksempel gennem udlejningssiden Airbnb - har du ikke samme rettigheder, som hvis du lejer gennem et bureau.

Undgå…

Få fuld adgang til taenk.dk

Bliv medlem for 54 kr./måneden:

  • Find de bedste produkter

  • Undgå at blive snydt

  • Få mere end 150 uvildige test

  • Modtag medlemsmagasin

  • Få hjælp før, under og efter køb

Forbrugerrådet Tænk mener: Du skal være bedre beskyttet, når du lejer af private

"Lejer du hus eller lejlighed gennem et udlejningsbureau, er du godt beskyttet, hvis noget går galt.

Lejer du feriebolig af private gennem en tjeneste som Airbnb eller HomeAway, har du ikke nogle entydige rettigheder, hvis noget går galt. Der er for eksempel ikke klare regler for, hvordan du kan klage og til hvem.

Forbrugerrådet Tænk arbejder for, at udlejnings-platformene via lovgivning skal stilles til ansvar, og at du som forbruger skal kunne klage, hvis udlejningen går galt."

Maria Liljeqvist, jurist hos Forbrugerrådet Tænk