Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Deleøkonomi: Før du lejer bil eller bolig af private

Airbnb og GoMore kan gøre ferien eller weekendturen billigere og give dig en mere unik oplevelse. Men hvordan undgår du snyd og ubehagelige overraskelser?
Af Christina Vejsgaard
1. Juni 2017
Deleøkonomi: Før du lejer bil eller bolig af private
Foto: iStockphoto

Undersøg udlejeren

Deleøkonomi giver dig muligheder for at leje bil og bolig billigere. Men du lejer af private personer og gennem internationale selskaber, og du er ikke sikret de samme rettigheder, som når du handler med virksomheder. 

Udlejeren skal du derfor tjekke, før du laver en aftale med vedkommende. Kig altid udlejerens profil grundigt igennem, og brug tid på at læse især de dårlige bedømmelser af udlejeren. 

Profilen skal helst indeholde foto af udlejeren og en form for verificering – for eksempel gennem personens Facebook-profil. En veludbygget profil er en god indikator for, at det ikke er en falsk profil.

Kontakten til udlejeren skal også være behagelig fra starten. Hvis I kommer skævt ind på hinanden fra start, er det sværere at løse problemer, der kan opstå senere hen. Hvis du får underlige beskeder, har svært ved at komme i kontakt med udlejeren, eller tilbuddet virker for godt til at være sandt, så find en anden udlejer.

Læs forsikringen igennem, når du lejer bil

GoMore kan du leje en bil igennem, og når du gør det, får du en lejeforsikring med i den samlede pris. Forsikringen indeholder ansvar-, kasko- og vejhjælpsdækning.

Vær opmærksom på, at der er undtagelser til forsikringsdækningen. For eksempel dækker forsikringen ikke, hvis du kører med for lidt olie eller vand på bilen. Så husk at tjekke forsikringsbetingelserne igennem, så du ikke lige pludselig står med en stor uforudset udgift.

Selvrisikoens størrelse er også vigtig at få tjekket, inden du lejer en bil. Så er du forberedt på, hvad du kan komme til at betale, hvis du kommer til at lave en skade. Derudover er det en god idé at undersøge, hvor og hvad forsikringen dækker. 

Brug tid på din profil

Tilliden mellem dig og udlejer skal være gensidig. Hvis din profil er helt skrabet, giver du ikke udlejerne en god fornemmelse af, hvem de lukker ind i en bolig eller bil. 

Verificér din profil. Det kan du gøre gennem for eksempel Facebook eller dit telefonnummer, men vær opmærksom på, at når du verificerer gennem Facebook, så giver du Airbnb adgang til oplysninger, du har gemt på din Facebookprofil. Overvej derfor at bruge dit telefonnummer i stedet. Sørg for at lægge et billede af dig selv op, og skriv lidt om dig selv.

Bedømmelser er også gode til at give din profil troværdighed. Giv altid en ærlig bedømmelse af din udlejer, og bed om at de sender en anmeldelse den anden vej. Så hjælper I andre brugere til flere gode oplevelser.

Tjek klagemuligheder

Lejer du feriebolig hos en privat udlejer, for eksempel gennem Airbnb eller HomeAway, og har du ikke fået det, du blev lovet, skal du først klage til den, du lejer boligen af.

Klag så hurtigt som muligt, så udlejeren har mulighed for at udbedre manglen. Husk at få dokumentation for, at du har klaget.

Hjælper udlejeren dig ikke, skal du klage til den hjemmeside, der har formidlet aftalen – det kan for eksempel være Airbnb. Husk at klage på skrift, så du har dokumentation for klagen.

Bliver problemet ikke løst med hverken udlejer eller formidler, kan du klage til Ankenævnet for Feriehusudlejning, hvis du har lejet boligen i Danmark.

Klag over sommerhuse hos Ankenævnet for Feriehusudlejning

Lav en plan B

Ferien kan hurtigt blive ubehagelig, hvis du står i en fremmed by og ikke kan få fat på den person, du skal leje bolig af. Sørg altid for at have en backup plan.

Undersøg billige hoteller, der er nemme at komme til. Så er du godt forberedt, hvis du får problemer udlejeren, eller boligen ikke lever op til det, du er blevet lovet.