Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem nu

Social

Titel

Fupmails: Sådan gennemskuer du dem

Phishing-mails eller fupmails er mails, som har til formål at lokke personlige oplysninger ud af dig. Se, hvordan du genkender dem.
Af Anne-Katrine Nørholm
10. November 2016
Fupmails: Sådan gennemskuer du dem
Foto: iStock

Snydemails: Hvordan genkender du fup?

Phishing-mails er e-mails, som svindlere bruger til at få fat i private oplysninger om dig – for eksempel dit brugernavn og password, dine kreditkort- eller oplysninger om din netbank.

Phishing-mails kan være svære at skelne fra rigtige e-mails. Typisk er de fyldt med stavefejl eller dårlige oversættelser til dansk. Andre gange er det i de små detaljer, at e-mailene afslører sig som falske. Hold for eksempel altid øje med afsenderens e-mailadresse – er den mistænkelig?

Links i snydemails skal du være påpasselig med at trykke på. Bliver du spurgt til dine bankoplysninger, så lad være med at dele dem. Du skal i det hele taget være varsom med at åbne e-mails, hvis du ikke kender afsenderen eller ved, hvad indholdet er.

Du har vundet! – men har du deltaget i konkurrencen?

Penge, en iPad eller lignende præmier bliver ofte brugt i fupmails til at lokke folk i fælden. Vær derfor på vagt, hvis du ud af det blå modtager en e-mail om, at du har vundet noget i en konkurrence, som du ikke husker at have deltaget i.

Konkurrencens afsender vil ofte bede dig dele oplysninger som for eksempel din adresse eller dit kontonummer. Sker det, er der grund til at være skeptisk. I første omgang skal du overveje, om du overhovedet har været med i konkurrencen.

Hvem er afsender? Er e-mailadressen mistænkelig?

E-mailadressen er en af de første ting, du har mulighed for at undersøge, når du modtager en mistænkelig mail. Vær på vagt, hvis afsenderen eksempelvis er angivet som Line Sørensen og mailadressen er vidt forskellig fra dette navn. Eller hvis der er tale om en no-reply adresse – eksempelvis no-reply@superduperforbruger.com

No-reply adresser er ikke i sig selv et bevis på, at der er et problem. Men det kan være et tegn på, at afsenderen forsøger at holde sig skjult. Indeholder e-mailen ingen oplysninger om, hvordan du kommer i kontakt med afsenderen, er der grund til at være skeptisk.

Gmail og hotmail-adresser kan også være et tegn på, at noget er fordækt. Virksomheder og organisationer har som regel deres eget domæne – for eksempel navn@firmanavn.dk

Er afsender en organisation? Tjek deres hjemmeside

E-mails afsendt af organisationer har som regel en hjemmeside, du kan klikke dig ind på.

Hjemmesiden kan du finde frem til ved at søge efter organisationens navn i søgefeltet på din webbrowser eller Google. Er du i tvivl om, hvad organisationen hedder, kan du måske tage udgangspunkt i afsenderens e-mailadresse.

Undersøg indholdet på siden (igen uden at klikke) og se, om du kan finde kontaktinformation eller beskrivelse – for eksempel ’Om os’ eller ’About us’. Se efter, om der er en person, du kan ringe til eller sende en e-mail.

Hjemmesider tilhørende rigtige organisationer vil stort set altid indeholde en beskrivelse af organisationen samt kontaktoplysninger. Lander du på en side, der blot indeholder flere konkurrencer, du kan tilmelde dig, bør alarmklokkerne for alvor ringe, og det vil være en god idé at slette mailen.

Hvilket firma? Undersøg hvem der ejer domænet

Ejeren af en hjemmeside kan du finde oplysninger om i domæneregistre. Er der tale om en dansk webadresse (.dk), kan du på dk-hostmaster.dk undersøge, hvilken virksomhed der står bag.

Viser virksomheden sig at være registreret i udlandet – for eksempel på Seychellerne eller et andet land langt væk og uden umiddelbar tilknytning til den danske hjemmeside – kan du næsten gå ud fra, at der er tale om fup – og at du ikke skal åbne mailen.

Tjek domæner på dk-hostmaster.dk

Undgå spam i indbakken. Hvad kan du gøre?

Spam-mails er en irritation for mange. Er du sikker på, at en e-mail er en spam/trickmail, så undlad at afmelde dig via det link, der typisk indgår i mailen.  Det sender en besked til afsender om, at du har læst mailen, og de vil sandsynligvis sende endnu flere mails til dig.

Spam-filtre kan være et effektivt værn mod spam-mails. Gmail og Outlook (Hotmail) har deres egne indbyggede spam-filtre, men der findes også andre filterprogrammer, som du har mulighed for at installere.