Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Vitaminpiller til børn: Vores anbefaling

De fleste børn har ikke brug for et dagligt tilskud af vitaminer og mineraler. En nogenlunde varieret kost dækker fint behovene for næringsstoffer. Har dit barn alligevel brug for et tilskud af vitaminer, har vi en række anbefalinger. Læs dem her.
Af Mette Andrea Boesgaard
16. Februar 2016
Vitaminpiller: Har dit barn brug for dem?
Foto: iStock

Har børn brug for vitamintilskud?

Børn er meget forskellige. Nogle børn spiser alt, hvad der bliver sat på tallerkenen foran dem, andre vil knap nok smage på det. Nogle er allergikere, og andre kan ikke tåle solen, der er en god kilde til D-vitamin. Derfor kan der også være forskel på niveauet af vitaminer og mineraler hos børn. Det er dog de færreste børn, der har brug for kosttilskud i form af vitamin- og mineraltilskud. 

Børn, der spiser efter de officielle kostråd, får i de fleste tilfælde alle de vitaminer og mineraler, de har brug for.

Læs Fødevarestyrelsens officielle kostråd.

Har dit barn alligevel brug for et tilskud af vitaminer, anbefaler vi, at du vælger nogle af de billige, der ikke indeholder mere end 100 procent af anbefalet daglig tilførsel af næringsstofferne. Det er desuden en god ide at gå udenom produkter, der indeholder antioxidanten BHT, der er mistænkt for at værre hormonforstyrrende.

Her kan du se den vitaminpille, vi anbefaler, hvis dit barn har brug for ekstra vitaminer

Spædbørn og småbørn

Spædbørns mad skal ifølge anbefalingen fra Fødevarestyrelsen suppleres med D-vitamin. Det kan forebygge engelsk syge og bløde knogler. Når barnet er baby, giver du tilskuddet i form af D-vitamindråber i munden eller på en ske.

Børn må tidligst få D-vitamin og andre piller i tabletform fra de er 1 1/2 år. 

Småbørn og jern

Raske børn født til tiden har jerndepoter, der rækker til de er ca. 6 måneder. Derefter skal de have en overgangskost rig på jern. Jernmangel hos små børn kan undgås, ved at give børnene en varieret jernholdig kost og ikke lade dem drikke mere end den anbefalede mængde mælk om dagen. Hvis de drikker sig mætte i mælk, får de nemlig en for ensidig jernfattig kost. 

Jerntilskud kan i nogle tilfælde være nødvendigt. Tal med din læge, før du giver små børn tilskud af vitaminer og mineraler. 

Børn med mørk hud og tildækkede børn

Børn med mørk hud og børn, der går i tøj, så huden for det meste er tildækket med lange ærmer, bukser, kjoler eller tørklæder om sommeren, bør få et tilskud af D-vitamin gennem hele barndommen. 

Solen er nemlig den bedste kilde til D-vitamin. Sørg dog for at holde børnene ude af solen i middagstimerne om sommeren. Tal med din læge om, hvor høje doser barnet skal have.   

Børn med mælkeallergi

Mælkeallergi kan udløse mangel på calcium hos børn. Derfor anbefaler Fødevarestyrelsen, at børn med mælkeallergi får et dagligt calciumtilskud.

Børn med mælkeallergi kan du også give en multivitaminpille, hvis kosten er ensartet eller barnet er meget kræsent. Tal med din læge, hvis dit barn har allergi, og du er i tvivl om, hvilke tilskud barnet skal have.

Vitaminer og mineraler: Her finder du dem

A-vitamin: Lever, smør, gulerødder, æg, majs, mangofrugt.

D-vitamin: Fede fisk, kød, ved solpåvirkning af huden.

E-vitamin: Madolier, nødder, frø, fisk, torskerogn, grønkål, æggeblommer.

B1-vitamin: Svinekød, fuldkorn.

B2-vitamin: Mælk, kød, kornprodukter.

B6-vitamin: Kød, fjerkræ, brød, kornprodukter, mælk.

B12-vitamin: Kød, indmad, fisk, æg, mælk.

C-vitamin: Frugt, grønt.

Folsyre: Lever, bælgfrugter, brød og kornprodukter, frugt, mælk.

Jern: Kød, indmad, broccoli, spinat, kornprodukter.

Zink: Kød, mælk, ost, fuldkornsprodukter.

Jod: Fisk og skaldyr, mælk, jodberiget salt.

Calcium: Mælk og ost, broccoli, spinat, bønner, kål.