Stop greenwashing: Her føler folk sig snydt | Forbrugerrådet Tænk: Vi tænker, før du handler Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Stop greenwashing: Her føler folk sig snydt

Greenwashing er grøn, vildledende markedsføring. Vi bad jer om at tippe os, hvis I blev i tvivl om markedsføringen af tøj. Se eksemplerne her.

Christina Vejsgaard · Foto: Getty Images · 8. juni 2021
Disse firmaer greenwasher deres tøj

Greenwashing er, når markedsføringen bruger flotte ord til at få varen til at fremstå mere grøn eller bæredygtig, end den egentlig er, for at få dig til at købe mere.

Vi bad jer skrive til os, hvis I stødte på markedsføring, som I frygtede var for god til at være sand. Se læsernes eksempler her.

Se alle eksempler - og svar fra forhandlere og producenter her

  • "Når man er inde i en kategori, kan man nu sortere på 'Conscious' og dermed få alle 'bæredygtige' varer frem. Men det er umuligt på den enkelte vare at gennemskue, hvorfor den falder i den bæredygtige kategori. Trykker man ind på 'Produktets bæredygtighed' står der nogle generelle termer om H&Ms overordnede mål for genanvendelse mv. Jeg kan i hvert fald ikke se kriterierne for at få bæredygtigheds-mærkatet. Det synes jeg som forbruger godt kan være ret vildledende, da jeg jo ikke kan tjekke, om det de kalder 'Concious' rent faktisk er det."

    Indsendt af Signe.

    Kommentar fra H&M

    "Først og fremmest ønsker H&M at udvise gennemsigtighed og troværdighed for vores kunder på hm.com. Det har aldrig været til hensigt at skabe forvirring om vores produkters produktion eller produkternes komposition. Vi ønsker, at vores kommunikation er enkel, konkret og gennemsigtig.

    Conscious produkter er i vores fysiske butikker mærket tydeligt med et grønt hangtag, hvor man kan læse en udførlig forklaring på den materielle komposition. Dette er på samme måde ikke muligt for vores online side, grundet teknikske udfordringer. Disse udfordringer er vi opmærksomme på og arbejder på at få dem løst, så der ikke vil opstå forvirring og følelsen af misvejledning.

    27. maj kunne H&M lancere et nyt kommunikationsværktøj på hm.com i samarbejde med SAC (Sustainable Apparel Coalition) og Higg. Værktøjet kaldes Higg Index Sustainability Profiles, der har til formål at definere og måle et produkts indflydelse på bl.a. vandforbrug, global opvarmning, brugen af fossile brændstoffer samt vandforurening. Selvom vi i første scope er startet i det små med et mindre antal produkter, vil vi i nær fremtid skalere dette op, således det dækker hele vores sortiment. Denne type kommunikation møder den eksisterende efterspørgsel om at skabe en bedre gennemsigtighed for, hvordan vores produkter bliver produceret på ansvarlig vis."

  • "Salling Group/VRS sælger t-shirts mærket med "Indeholder økologisk bomuld". Men der er ingen information om, hvor stor en andel af produkt som består af økologisk bomuld.

    Nogle produkter er for eksempel mærket med "Økologisk bomuld" som ifølge Føtex' hjemmeside betyder, at varen er produceret med 100% økologisk bomuld. Der står dog ingen beskrivelse af "indeholder økologisk bomuld" mærket.

    Produktet er samtidig pakket i en fin papir emballage hvilket får varen til at fremstå mere bæredygtig - men jeg er bange for at jeg bliver snydt og udsat for greenwashing."

    Indsendt af Patrick

    Kommentar fra Salling Group

    "På alle VRS-produkter fremgår den præcise materialesammensætning naturligvis altid af vaskeanvisningen, så man på sin t-shirt eksempelvis kan se den præcise andel af bomuld.

    Når vi på VRS hangtags skriver "indeholder økologisk bomuld", betyder det blot, at produktet også kan indeholde andre materialer end bomuld. Men ALT bomuld i produktet er 100 procent økologisk."

  • "Levi’s er også meget pludseligt gået med på bæredygtighedsbølgen, men det er svært at se, om det er reelt eller ‘grøn sminke’."

    Indsendt af Inge

    Vi har kontaktet Levi's for at få en kommentar. De henviser til deres hjemmeside.

  • "Magasin du Nord oplyser, at en taske er produceret i genbrugsflasker og ifølge dem det er grund til at produktet er bæredygtig."

    Indsendt af Villy

    Kommentar fra Magasin

    "I 153 år har vi hos Magasin udgjort en autoritet inden for mode og livsstil, og vi er meget bevidste om, at der med alderen følger et ansvar. Ansvaret tager vi blandt andet ved at arbejde benhårdt på fortsat at udvikle et ansvarligt Magasin og herunder også motivere branchen til at producere og sælge ansvarligt producerede produkter. I egne rækker har vi, godt nok ydmygt, synes vi selv, brugt ord som bæredygtigt og bæredygtighed. Dem er vi nu i gang med at fjerne fra vores egne kanaler, og det gør vi i dyb respekt for blandt andet Forbrugerombudsmandens forklaring på, hvornår man kan og ikke kan kalde noget for bæredygtigt."

  • "Kigger man på oplysninger om produkter, ser man at for eksempel skjorte er produceret i økologisk bomuld. Virksomhed fortæller ikke om det er certificeret bomuld."

    Indsendt af Villy

    Vi har kontaktet Samsoe Samsoe for at få en kommentar. De er ikke vendt tilbage på vores henvendelse.

  • "På selve billedet af varen står der ‘Sustainable’. I selve beskrivelsen står ikke meget om, hvorfor den er sustainable, men man må gå ud fra, at det er fordi 52 procent af materialet hedder noget med eco. Resten er polyester og nylon. De har mange varer, der har labelet ‘Sustainable’ men de uddyber ikke hvorfor."

    Indsendt af Ditte

    Kommentar fra Moss Copenhagen

    "Vi er kede af, at vores kommunikation ikke har været præcis nok i henhold til de nye retningslinjer omkring, hvilke ord man bør og skal bruge nu. Vores mål er en klar gennemsigtighed samt en tydelig kommunikation, så vores kunder ikke er i tvivl. 

    Vi har derfor nu fjernet ordet "sustainable" fra vores hjemmeside og guider nu vores kunder til de "Responsible fibers", som vi bruger. Vi arbejder på en ny version af hjemmesiden, hvor kunderne fremadrettet helt ned på vareniveau konkret kan se, hvorfor varen er kategoriseret som "responsible fiber".  

    Der sker rigtigt meget lige nu inden for bæredygtighed i tekstilbranchen i forhold til opdaterede retningslinjer, som vi gør os umage for at følge med. Nogle retningslinjer er nemme at imødekomme, mens andre er mere komplicerede. Det vigtigste er, at vi er på vej og har positive hensigter i forhold til vores "bæredygtige" materialer og samarbejde. Vi er ydmygt stolte over den vej, vi er nået på relativ kort tid – og rejsen er kun lige begyndt."
     

  • "De skriver for det første at viscose er bæredygtigt (det kan vist diskuteres), men der er kun 20 procent viscose i kjolen, resten er polyester. Sådan er al tøjet inde på det site. 
    Prikken over i’et er formuleringen “...indfarvet i henhold til Øko-Tex 100 standarder, som sikrer, at der ikke er brugt sundhedsskadelige stoffer, samt at stoffet er farveægte."

    Indsendt af Anna

    Kommentar fra Önling

    "Önling har en 360 graders filosofi omkring bæredygtighed, så vi har altid haft fokus på at designe langtidsholdbare styles af gode, naturlige kvalitetsmaterialer, som holder sig flotte i vask og som er lavet af så bæredygtige materialer som muligt, og produceret under ordentlige vilkår. Vores tanke omkring bæredygtighed er 'lidt, men godt', dvs at designe klassiske styles i langtidsholdbarbart design og kvalitet fremfor køb-og-smid-væk. Det er vores ambition at producere designs til en capsule wardrobe.

    Vi kan vælge at producere alt i de bedste og mest bæredygtige materialer såsom Tencel, polyester af genbrugte plasticflasker osv, men hvis ikke designet er langtidsholdbart, så er det efter vores opfattelse mere skadeligt for miljøet end hvis vi producerer få, gode styles, som kan bruges i mange år og i mange forskellige sammenhænge. Det er det, vi forstår ved slow fashion, og det er det, som hele Önling’s filosofi er grundlagt på - nemlig at vi designer vores egne (og forhåbentlig vores kunders) yndlings-designs - deraf vores firmanavn. Vi forsøger at være fuldstændig transparente omkring valg af de materialer, som er brugt i alle vores designs, således at forbrugeren selv kan tage stilling til om det lever op til hendes krav til bæredygtighed."

  • "Perfectjeans.dk er et firma jeg er i tvivl om de går under den kategori. De reklamerer ikke med bæredygtighed, men de har en underside på deres hjemmeside om bæredygtighed og om at de gør en masse for branchen. Da jeg spurgte dem om hvilke materialer de brugte til bukserne forstod jeg dog det som konventionelt bomuld. Uden de rigtig kunne svare på hvorfra. Tænker det er en form for greenwashing"

    Indsendt af Tina.

    Kommentar fra Perfectjeans

    "Kunden har helt ret i, at vi ikke udgiver os for at være bæredygtige. Vi skriver hverken på produktet, i markedsføringen eller andre steder, at vi er bæredygtige. Hun har dog ikke ret I, at vi skriver, at vi gør en masse for brancen. Det har vi ingen steder skrevet. Vi har et emne omkring bæredygtighed på hjemmesiden, men vi udgiver os ikke for at være det eller for at gøre en masse for branchen.

    I bunden af vores hjemmeside kan man klikke ind under emnet bæredygtighed for at læse, hvilke tanker vi har gjort os omkring dette. Siden om bæredygtig mode er lavet, da vi fik spørgsmål fra kunderne om, hvilke tanker vi havde om bæredygtighed.

    Under emnet bæredygtighed skriver vi om, at vi bestræber os på at blive mere bæredygtige, men at vi altid kan blive bedre. Under emnet skriver vi, at vi har haft stor fokus på at udvikle jeans i høj kvalitet, hvor farven bliver ved med at holde. Det gør, at kunden er mindre tilbøjelig til at skifte sine jeans ud, end hun var, hvis hun købte et par sorte jeans, der var grå efter få vaske og derefter gik ud og købte et nyt par igen. På siden skriver vi også, at vi ikke ligger returlabels med i pakkerne for at mindske spild. 

    Til sidst under emnet anbefaler vi vores kunder at købe tøj i høj kvalitet, så det holder længere og beder dem om at indlevere deres tøj til genbrug, når de ikke kan bruge det mere.

    Jeg vil bestemt ikke mene, at der er noget greenwashing over hverken vores markedsføring eller vores side omkring vores tanker om bæredygtighed. 

    Vi sætter stor pris på, at I hos Forbrugerrådet Tænk har fokus på greenwashing og generelt vildledende markedsføring. Vi føler, at vi I de sidste år I e-handelsbrancen generelt har oplevet en højere stigning i vildende markedsføring end hidtil. Det er uanset om et vare konstant er på tilbud eller om man udgiver sig for at være noget, man ikke er. Vi mener, at det er vigtigt, at kunden kan have en berettiget tryghed ved at handle online og at det, man ser, også er det, man får."

  • "Jeg er skuffet over at de umiddelbart kan se ud til at være i samme kategori som slowfashionbrands, men ikke fortøller, hvor produktet er produceret, selvom de angiveligt går op i "de sociale produktionsvilkår i hele værdikæden""

    Indsendt af Lea.

    Kommentar fra Basic Apparel

    "At gøre vores produktion fuldstændigt transparent på vores hjemmeside er noget, vi arbejder på og forventer at lancere indenfor de kommende måneder. Det er et større arbejde, når det er ned på style niveau, men det er i gang. 

    Vi har valgt at bruge mange penge og ressourcer på at blive GOTS-certificeret, samt at få vores leverandører GOTS-certificeret, så det er igennem hele forsyningskæden, som ét ud af få brands i Danmark. GOTS-certifikatet dækker over både en klimavenlig og social ansvarlig produktion. 

    Når tøj bliver produceret i Europa, er det desværre ikke ensbetydende med, at det er under ansvarlige forhold. Derfor har vi valgt at prioritere GOTS-certifikatet højest, da det i vores optik, giver vores forbruger den bedste sikkerhed for en ansvarlig produktion. 

    I vores carelabels på tøjet, står der hvilket land tøjet er produceret i, samt hvilke certifikater det følger."

  • ndsendt af Helle.

    Kommentar fra IGEN

    "Hos IGEN går vi op i gennemsigtighed og dét at tage forbrugerne med på vores grønne rejse. Med vores TREE T-SHIRT har vi skabt en t-shirt med kærlighed til kloden. Vi har produceret med genanvendte materialer som recycled polyester fra opsamlede plastikflasker. Der er tænkt bæredygtighed i hele produktionen, og vi har sågar 100 procent CO2-neutraliseret hele produktionen via CHOOSE. Vi har ikke benyttet os af nogle vaskemærker, nakkelabels, eller andre eksterne labels i vores tøj, for at lave en t-shirt uden overflødige materialer. Alt er derimod håndprintet inden i. Ikke nok med at produktionen er CO2-neutral, er leveringen til vores kontor også CO2-kompenseret. Når du køber TREE T-SHIRT, får du plantet et træ via TREEDOM. Dette træ er med til at øge biodiversiteten verden over. Du kan live følge dit træ via geolokation og vil i løbet af dets levetid se, hvor meget CO2 træet arbsoberer."

  • "Når sortesokker.dk sætter et logo, der mistænkeligt ligner GOTS-certificering på deres sorte sokker i oekotex"

    Indsendt af Jonas.

    Kommentar fra Sortesokker.dk

    "I forbindelse med redesign af sortesokker.dk, var vi ikke opmærksomme på, at designeren have brugt et lille GOTS-logo på forsiden. Det blev vi gjort opmærksom på i sidste måned, sandsynligvis af den samme som har kontaktet jer, da ingen andre har påtalt det, og vi har selvfølgelig sendt det videre til udviklerne for at få det rettet. Det er min fejl at jeg ikke har fået fulgt op på at det rent faktisk er sket. Så jeg har taget fat i dem igen.

    Det er dog vigtigt for mig at slå fast, at vi ikke markedsfører vores produkter som GOTS-certificerede, eller noget sted skriver at at de skulle være det. Garnerne vi bruger er dog GOTS-certificerede, men vi har ikke en fuldt certificeret supply-chain. Produktbillederne viser også, at det er et andet logo der er på omslaget. 

    Det er naturligvis en fejl, at det logo er der, og det bliver rettet, men det er dog også mit indtryk at det endnu er de færreste forbrugere der genkender logoet. Så at antyde at vi greenwasher i vores markedsføring, er efter min mening at gå alt for langt. Faktisk er vi slet ikke gode nok til at slå på de miljømæssige fordele der er ved vores produkter, i forhold til konventionel bomuld."