Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Coronavirus: Dét skal du vide, hvis du skal på ferie i udlandet

Er ferien blevet aflyst eller afbrudt f.eks. på grund af corona? Få styr på dine rettigheder her.
Af Mette Andrea Boesgaard
9. Juli 2021
Coronavirus: Det skal du vide, hvis du skal på ferie
Foto: Getty Images

Flere lande i Europa er blevet grønne i Udenrigsministeriets rejsevejledning, men det betyder ikke, at det er risikofrit at rejse ud i verden.

Der er desuden fortsat dele af verden, hvortil rejser frarådes på grund af coronasmitte.

Se Udenrigsministeriets aktuelle rejsevejledninger på um.dk

Selv om coronavirus er force majeure, betyder det ikke, at rejsearrangørerne er frie af ansvar, eller at din forsikring ikke dækker.

Det er derfor vigtigt, at du kender dine rettigheder, hvis du har købt en rejse eller flybilletter:                                   

  • Før rejsen
  • Under rejsen
  • Hvis du har booket hotel, Airbnb, lejet bil, købt udflugter med mere
  • Hvis du vil klage over rejsebureauet, rejseforsikringsselskabet eller flyselskabet

 

Se vores webinar om rejserettigheder under corona

I juni 2021 afholdt vi et webinar om, hvordan du er stillet i forhold til sommerens rejse.

I dette klip kan du se eller gense vores politiske rådgiver, Vibeke Myrtue Jensen, der fortæller om dine rettigheder, hvis du vælger at rejse nu. 

Hvilken type rejse skal du på?

Dine rettigheder afhænger af, hvilken type rejse du skal på - eller er på. Her skelner man mellem 2 typer af rejser:

  • Rejser, hvor du selv har købt flybilletter
  • Pakkerejser

En pakkerejse er for eksempel en charterfere, en fodboldrejse, en koncertrejse eller lignende, hvor du har købt mindst 2 af disse ting: Transport, overnatning, anden turistmæssig ydelse såsom liftkort eller koncertbillet, udlejning af bil eller andet. Bruger salgsstedet selv betegnelsen pakkerejse om turen, er det også en pakkerejse.

Skal du købe din næste rejse nu?

Før afrejse: Her er dine rettigheder

Mange køber deres ferierejse længe inden, de skal afsted. Så hvordan skal du forholde dig, hvis din flyafgang aflyses eller hvis myndighederne pludselig fraråder rejser til netop dén destination, du har købt ferie til? 

Charterrejse - rettigheder
Hvis du skal på chartertur eller en anden pakkerejse

Hvis rejsebureauet aflyser din ferie

Hvis rejsebureauet har oplyst dig om, at rejsen er aflyst, kan du gå ud fra, at rejsen er aflyst, og at du kan få dine penge tilbage.

Det gælder også, selvom rejsevejledningerne skulle ændres til, at du godt kan rejse afsted alligevel. I den situation må du selv hurtigt tage stilling til, om du ønsker at tage af sted eller holde fast i aflysningen. Sørg for at få på det på skrift, hvis et bureau aflyser din rejse.

Du kan også vælge selv at afbestille din rejse

Afbestiller du din rejse, skal du muligvis betale et afbestillingsgebyr. Dertil er det ikke sikkert, at du får tilbagebetalt det fulde beløb, fordi rejsebureauet måske ikke kan nå at afbestille fly og hotel. Rejsebureauet skal give dig en begrundelse for det beløb, du får tilbage.

Rejsebureauet kan forslå at ombooke din rejse. De er ikke forpligtede til at gøre det, og du er ikke forpligtet til at tage imod et sådan tilbud, men kontakt dem og hør om dine muligheder.

Rejsebureauet kan tilbyde dig en såkaldt voucher, der er det samme som et tilgodebevis, i stedet for din rejse. Det kan være en mulighed at sige ja til voucheren, men vær opmærksom på, at du kan komme til at betale en merpris for en ny rejse på et andet tidspunkt. 

Hvis du har betalt for rejsen, og bureauet går konkurs, før du har indløst din voucher, vil Rejsegarantifonden som udgangspunkt dække tabet. Dog skal bureauet være medlem af fonden.

Har du lejet bil eller købt billetter til et arrangement? Så er det kun dækket af rejsebureauet, hvis du har købt tingene som en del af en pakkerejse. Køber du selv andre services på din ferie, kommer det an på vilkårene hos dem, du har købt servicen af.

Hvis du har købt en rejse, og Udenrigsministeriet fraråder rejser til området

De danske rejsebureauer aflyser som udgangspunkt rejsen, hvis området frarådes af Udenrigsministeriet. Du kan få alle dine penge retur uden at betale et afbestillingsgebyr, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejse til området, og der er sket en forværring i forhold til det tidspunkt, hvor du købte rejsen.

Hvis du skal have penge tilbage fra en rejse, så skal bureauet betale dem til dig inden for 14 dage.

Har du lejet bil eller købt billetter til et arrangement? Så er det kun dækket af rejsebureauet, hvis du har købt tingene som en del af en pakkerejse. Køber du selv andre services på din ferie, kommer det an på vilkårene hos dem, du har købt servicen af.

Hvis du har købt en rejse, og Udenrigsministeriet ikke fraråder rejser til området, men nu ønsker du ikke at tage af sted

Fraråder Udenrigsministeriet ikke rejser til området, men vil du ikke afsted alligevel? Så kan du godt selv vælge at afbestille din rejse, men det kommer til at koste en del af rejsens pris. Hvis du forventer, at området bliver frarådet før afrejse, så kan det derfor være en fordel at have is i maven og vente på, at bureauet aflyser.

Afbestiller du din rejse, skal du måske betale et afbestillingsgebyr. Dertil er det ikke sikkert, at du får tilbagebetalt det fulde beløb, fordi rejsebureauet måske ikke kan nå at afbestille fly og hotel. Rejsebureauet skal give dig en begrundelse for det beløb, du får tilbage.

Rejsebureauet kan forslå at ombooke din rejse. De er ikke forpligtede til at gøre det, men kontakt dem og hør om dine muligheder.

Rejsebureauet kan tilbyde dig en såkaldt voucher (tilgodebevis) i stedet for din rejse. Det kan være en mulighed at sige ja til voucheren, men vær opmærksom på, at du kan komme til at betale en merpris for en ny rejse på et andet tidspunkt. Hvis du har betalt for rejsen, og bureauet går konkurs, før du har indløst din voucher, vil Rejsegarantifonden som udgangspunkt dække tabet. Dog skal bureauet være medlem af fonden.

Har du lejet bil eller købt billetter til et arrangement? Så er det kun dækket af rejsebureauet, hvis du har købt tingene som en del af en pakkerejse. Køber du selv andre services på din ferie, kommer det an på vilkårene hos dem, du har købt servicen af.

Bør du tage imod en voucher / tilgodebevis?

Rejsebureauet kan tilbyde dig en voucher i stedet for din rejse. Vær opmærksom på, om du i virkeligheden har ret til at få pengene tilbage. Har du ikke det, kan det være en mulighed at sige ja til tilgodebeviset, men vær opmærksom på, at du kan komme til at betale en merpris for en ny rejse på et andet tidspunkt. Og at vouchers har en udløbsdato

Hvis du har betalt for rejsen, og bureauet går konkurs, før du har indløst din voucher, vil Rejsegarantifonden som udgangspunkt dække tabet. Det kræver dog, at rejsebureauet er medlem af fonden.

Læs betingelserne for din voucher grundigt, før du tager imod voucheren.

EU-Kommissionen anbefaler, at din voucher som minimum skal leve op til disse krav.

  • Dit tilgodebevis skal minimum være gyldig i 12 måneder – gerne helt op til 3 år.
  • Rejsebureauet skal automatisk refundere voucheren, når den ikke længere er gyldig.
  • Er voucheren gyldig længere end 12 måneder, skal rejsebureauet spørge dig efter 12 måneder, om du i stedet vil have pengene udbetalt.
  • Du skal kunne give din voucher videre til andre personer uden ekstra omkostninger.
  • Din voucher kan indeholde bonus – for eksempel kan den dække 110 % af dine oprindelige udgifter til rejsen.

Tjek, at voucheren lever op til kravene, hvis du tager imod en voucher.

Sådan klager du til Center for Klageløsning

Skal du betale depositum eller sidste ratebetaling på din rejse?

Har du købt en pakkerejse? Og aftalte du i forbindelse med købet, at du skal betale depositum eller sidste ratebetaling inden en vis dato? Så skal du forsat betale depositummet eller raten. Hvis du ikke betaler resten af beløbet, kan du tabe depositummet, som du ellers ville få retur, hvis destinationen bliver frarådet ved afrejse.

Fraråder Udenrigsministeriet rejse til din feriedestination, når du skal afsted, kan du aflyse rejsen.

Afbestiller du selv rejsen senere, gælder almindelig regler for afbestilling. Da kan det måske koste dig et afbestillingsgebyr og de beløb, som rejseselskabet ikke kan få refunderet.

Dét skal du gøre, hvis du ikke får pengene tilbage

Er pakkerejsen aflyst, fordi Udenrigsministeriet frarådede rejse til området? Så har du ret til at få pengene for rejsen tilbage inden for 14 dage efter aflysningen.

Klag altid først til rejsebureauet for at få dine penge tilbage. Klag på skrift, så du har dokumentation for, at du har klaget. Sæt en deadline for, hvornår du senest skal have pengene tilbage i din klage. Hvis det ikke hjælper, så klag til Pakkerejseankenævnet.

Forbrugerrådet Tænks rådgivning så i sommeren 2020, at mange rejsebureauer ikke betalte pengene tilbage rettidigt, så vær opmærksom på din dokumentation.

Læs mere om klage hos Pakkerejseankenævnet hos pakkerejseankenævnet.dk

Betaler rejsebureauet ikke dine penge tilbage? Har du kontaktet virksomheden for at finde en aftale? Er rejsen købt på nettet? Og er rejsen betalt med et kreditkort som for eksempel et Visakort eller Mastercard? Så kan du bede banken om at tilbageføre betalingen, fordi du aldrig har fået den vare, du har betalt for.

Sådan får du banken til at tilbageføre betalingen

Fly
Hvis du kun har købt flybilletter

Udenrigsministeriet fraråder udrejse: Kan du få penge tilbage for flyrejsen?

Fraråder Udenrigsministeriet rejser til et område, og har du selv købt flybilletter, så har du ikke krav på at få pengene for din flybillet tilbage. Du har nemlig ingen lovbestemt fortrydelsesret på flybilletter. Hvis flyselskabet aflyser rejsen, har du ret til at få pengene for billetten tilbage inden for 7 dage.

  • Hvis du har købt flybilletter direkte af et flyselskab:
    Du har ikke krav på at få pengene for flybilletterne tilbage, hvis du selv aflyser rejsen eller ikke tager afsted.
    Kontakt flyselskabet og hør, om du kan ombooke rejsen til en anden destination eller flytte rejsen til et andet tidspunkt.
  • Hvis du har købt flybilletter gennem en flyportal som for eksempel expedia.dk, flybillet.dk og travellink.dk:
    Du har ikke krav på at få pengene for flybilletterne tilbage, hvis du selv aflyser.
    Sælgeren er som udgangspunkt ansvarlig for din rejse. Kontakt sælgeren og hør, om de kan hjælpe dig med at ombooke billetten eller flytte rejsen, hvis portalen ikke har fraskrevet sig ansvaret.

Vi oplever, at mange kunder bliver kastebold i mellem flyselskaber og portaler, så vær opmærksom på, at flyselskabet i sidste ende er ansvarlige for at refundere billetterne.

Få skatter og afgifter tilbage for flybilletten

Køber du en flybillet, betaler du skatter og afgifter af billetten.

Nogle skatter og afgifter bliver kun opkrævet, hvis du bruger flybilletten. De skatter og afgifter har du ret til at få tilbagebetalt, hvis du aflyser rejsen.

Skatterne og afgifterne fremgår ikke altid af flybilletten, men kontakt sælgeren og bed dem oplyse dig om beløbet på dem. Sælgeren har ret til at kræve et gebyr på 100 kroner per flybillet, når du skal have skatter og afgifter tilbage.

Flybilletter: Derfor skal du købe dem direkte af flyselskabet

Aflyser flyselskabet rejsen?

Aflyser flyselskabet din rejse, har du ret til at få dine penge retur eller få ombooket din rejse.

Flyselskabet kan også tilbyde dig en voucher (tilgodebevis), men du har ret til at sige nej og få dine penge tilbage inden for 7 dage.

Tager du imod en voucher, skal du være opmærksom på, at du mister penge, hvis flyselskabet senere går konkurs.

  • Hvis du har køb t flybilletter direkte af flyselskabet: Kontakt flyselskabet, hvis du har købt flybilletter direkte af selskabet.
  • Hvis du har købt flybilletter gennem en flyportal som for eksempel expedia.dk, flybillet.dk og travellink.dk: Så skal du kontakte portalen og høre, om de kan hjælpe dig med at ombooke billetten eller flytte rejsen, hvis portalen ikke har fraskrevet sig ansvaret. Flyselskabet er i sidste ende ansvarlige.

Flybilletter: Derfor skal du købe dem direkte af flyselskabet

Skal jeg tage imod et tilgodebevis?

Flyselskabet kan tilbyde dig en voucher (tilgodebevis) i stedet for at aflyse din rejse. Men du har ret til at sige nej og få dine penge tilbage.

Tager du imod en voucher, skal du være opmærksom på, at du kan miste penge, hvis flyselskabet senere går konkurs.

Læs betingelserne for din voucher grundigt, før du tager imod voucheren.

EU-Kommissionen anbefaler, at din voucher som minimum skal leve op til disse krav.

  • Dit tilgodebevis skal minimum være gyldig i 12 måneder – gerne helt op til 3 år.
  • Rejsebureauet skal automatisk refundere voucheren, når den ikke længere er gyldig.
  • Er voucheren gyldig længere end 12 måneder, skal rejsebureauet spørge dig efter 12 måneder, om du i stedet vil have pengene udbetalt.
  • Du skal kunne give din voucher videre til andre personer uden ekstra omkostninger.
  • Din voucher kan indeholde bonus – for eksempel kan den dække 110 % af dine oprindelige udgifter til rejsen.

Tjek, at voucheren lever op til kravene, hvis du tager imod den.

Vil du ikke have en voucher? Få hjælp til at skrive et klagebrev til flyselskabet

Dækker afbestillingsforsikringen?

Aflyser du flyrejsen, dækker din afbestillingsforsikring måske dit tab.

Mange afbestillingsforsikringer dækker, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til det område, du skulle rejse til. Vær dog opmærksom på, at det ikke gælder alle selskaber, og at de nærmere betingelser kan variere. Læs altid vilkårene grundigt, og tjek forsikringsselskabets hjemmeside eller kontakt forsikringsselskabet og hør nærmere om dine rettigheder i den aktuelle situation.

Forsikringsselskabet dækker normalt kun, hvis rejsen er købt, før Udenrigsministeriet frarådede rejser til området, og så er det normalt også en betingelse, at du ikke kan få udgifterne refunderet af din rejsearrangør eller dit flyselskab

Afbestillingsforsikring: Hvad dækker den?

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke får pengene tilbage?

Aflyser flyselskabet din rejse, har du ret til at få dine penge retur. Du har ret til at få pengene retur 1 uge efter aflysningen.

Aflyser du selv rejsen, så har du ret til at få skatter og afgifter retur dog fratrukket et beløb på op til 100 kroner.

Klag altid først til forhandleren for at få dine penge tilbage. Klag på skrift, så du har dokumentation for, at du har klaget. Sæt en deadline for, hvornår du senest skal have pengene tilbage i din klage til flyselskabet. 

Forbrugerrådet Tænk har lavet en skabelon, du kan bruge til din henvendelse.

Hent skabelonen til klagebrevet her

Betaler flyselskabet ikke pengene tilbage, kan du klage til Trafik, Bygge- og Boligstyrelsen.

Sådan klager du over en aflysning

Betaler flyselskabet ikke dine penge tilbage? Har du kontaktet virksomheden for at finde en aftale? Og er flybilletten betalt med et kreditkort som for eksempel et Visakort eller Mastercard? Så kan du bede banken om at tilbageføre betalingen, fordi du aldrig har fået den vare, du har betalt for.

 Sådan får du banken til at tilbageføre betalingen

Voucher
Hvis du har fået en voucher af flyselskab eller rejsebureau, og den udløber

Modtog du en voucher, selv om du ikke havde ret til at få pengene retur?

Det kan for eksempel være, fordi du selv aflyste flyrejsen. Så kontakt selskabet for at høre, om du kan få forlænget voucheren. Husk at få jeres aftale på skrift, så du kan dokumentere aftalen.

Modtog du en voucher i stedet for pengene, du havde betalt for flyrejsen, som du egentlig havde ret til?

Det kan for eksempel være, fordi du har følt, at det var din eneste mulighed for at få dine penge retur, selv om flyselskabet aflyste rejsen. Så har du ret til at få dine penge tilbage.

Kontakt flyselskabet. Hvis de ikke vil udbetale dine penge, kan du kontakte Center for Klageløsning.

Sådan klager du til Center for Klageløsning

Booking af hotel og udflugter og bil
Hvis du selv har selv købt hotel, udflugter, lejet bil eller Airbnb

Aflyser du ferien, eller rejser du hjem før tid? Så får du muligvis ikke brugt de services, du har bestilt til din ferie – det kan for eksempel være hotellet, den lejede bil eller en udflugt. I de tilfælde kan du måske få pengene tilbage.

  • Har du selv booket hotel, lejet bil og købt udflugter? Så kommer det an på afbestillingsvilkårene i din lejekontrakt. Kan du ifølge kontrakten ikke få pengene tilbage, kan du muligvis få pengene tilbage via din forsikring, hvis du har sådan en.

Tjek om afbestillingsforsikringen dækker, når Udenrigsministeriet fraråder rejse til et område. Gør den det, kan du muligvis også få dækket en række udgifter udover selve flyrejsen, hvis du må aflyse turen. 

Afbestillingsforsikring: Hvad dækker den?

Under ferien: Her er dine rettigheder

Er du taget af sted på ferie? Så kommer dine rettigheder, som nævnt, an på, hvilken type rejse du er på. Der vil altså være forskel på, om du har købt en pakkerejse, eller selv har købt flybilletter. 

Lukket lufthavn
Hvis du er på charterferie eller en anden form for pakkerejse

Hvis lufthavnen er lukket, så du ikke kan komme hjem

Lukker lufthavnen, formoder vi, at der er tale om en ekstraordinær omstændighed. Det betyder, at rejsebureauet eller flyselskabet skal sørge for indkvartering, mad og drikke, indtil du kan komme hjem. Men det afhænger af, om transporten er omfattet af en ekstraordinær omstændighed, om din hjemrejse er forsinket, eller om hjemrejsen er aflyst.

Hvis du kommer i karantæne

Kontakt dit rejsebureau og hør, hvordan du stillet.

Har du en rejseforsikring, kan du også kontakte dem og høre, om de kan hjælpe. Har du købt rejsen på et tidspunkt, hvor Udenrigsministeriet frarådede udrejse til området, dækker din forsikring muligvis ikke.

Rejseforsikring: Tjek dette, før du køber

Flybilletter
Hvis du er på en ferie, hvor du kun har købt flybilletter

Hvis du gerne vil hjem fra din ferie, fordi du føler dig utryg

Dit flyselskab er ikke forpligtet til at få dig hjem. Kontakt dog alligevel flyselskabet og hør om dine muligheder for at ombooke billetten, eller bestil en ny flybillet hjem.

Din rejseforsikring dækker typisk ikke denne slags situationer.

Hvis lufthavnen er lukket, så du ikke kan flyve hjem

Er lufthavnen lukket, bliver dit fly ombooket. Flyselskabet skal betale for indkvartering, mad og drikke, indtil du kan komme hjem – uanset hvor lang tid det tager.

Har du selv bestilt flybilletter og hotel, dækker din rejseforsikring måske, hvis du har købt rejsen på et tidspunkt, hvor Udenrigsministeriet ikke frarådede rejser til området. 

Rejser du ud, selv om Udenrigsministeriet fraråder udrejse til området, dækker din forsikring sandsynligvis ikke. 

Rejseforsikring: Sådan er du dækket

Hvis du kommer i karantæne

Møder du ikke op til din hjemrejse på grund af karantæne, kan din hjemrejse gå tabt – og det er ikke flyselskabets ansvar. Kontakt eventuelt flyselskabet og hør, om du kan ombooke din hjemrejse.

Rejseforsikring: Sådan er du dækket

Hvis du vil klage

Få hjælp til at klage over rejsebureauet, flyselskabet eller forsikringsselskabet, hvis du ikke har fået dine penge tilbage.

Klage over pakkerejse
Hvis du vil klage over et rejsebureau / en pakkerejse

Hvis du mener, at rejsebureauet ikke lever op til dine forventninger eller holder reglerne, så kan du klage til rejsebureauet.

Klag altid på skrift, så du har dokumentation for din klage.

Giver rejsebureauet dig ikke medhold i din klage? Så kan du klage til Pakkerejseankenævnet.

Klag over pakkerejser på Pakkerejseankenævnets hjemmeside

Klage over flyselskab
Hvis du vil klage over et flyselskab

Aflyser flyselskabet din rejse, har du ret til at få dine penge retur. Du har ret til at få pengene retur 1 uge efter aflysningen.

Aflyser du selv rejsen, så har du ret til at få skatter og afgifter retur dog fratrukket et beløb på op til 100 kroner.

Klag altid først til forhandleren for at få dine penge tilbage. Klag på skrift, så du har dokumentation for, at du har klaget. Sæt en deadline for, hvornår du senest skal have pengene tilbage i din klage til flyselskabet. 

Forbrugerrådet Tænk har lavet en skabelon, du kan bruge til din henvendelse: 

Hent skabelonen til klagebrevet her

Betaler flyselskabet ikke dine penge tilbage? Så kan du klage til Trafik, Bygge- og Boligstyrelsen.

Sådan klager du over flyselskabet

Betaler flyselskabet ikke dine penge tilbage? Har du kontaktet virksomheden for at finde en aftale? Og er flybilletten betalt med et kreditkort som for eksempel et Visakort eller Mastercard? Så kan du bede banken til at tilbageføre betalingen, fordi du aldrig har fået den vare, du har betalt for.

Sådan får du banken til at tilbageføre betalingen

Udløber den voucher, som flyselskabet gav dig? Så kan du forsøge at klage videre, hvis du fik voucheren i stedet for at få de penge retur, som du egentlig havde ret til.

Flyselskabet kan for eksempel have tilbudt dig en voucher, og du tog imod, fordi du følte, at det var din eneste mulighed for at få dine penge retur - selv om flyselskabet aflyste rejsen.

Tog du imod voucheren på det grundlag, anbefaler vi, at du i første omgang konktakter flyselskabet for at få dine penge retur. Vil flyselskabet ikke vil give dig pengene tilbage, kan du klage via Center for Klageløsning.

Sådan klager du til Center for Klageløsning

Klage over rejseforsikring
Jeg vil klage over et forsikringsselskab

Vil forsikringsselskabet ikke hjælpe dig, selv om der står i vilkårene, at rejseforsikringen dækker? Så kan du klage over forsikringsselskabet.

Klag først til forsikringsselskabet – og helst på skrift, så du har dokumentation for din klage.

Hjælper forsikringsselskabet dig ikke, kan du klage videre til Ankenævnet for forsikring.

Klag over forsikringsselskabet på Ankenævnet for forsikrings hjemmeside

Forbrugerrådet Tænk mener: Dine rejserettigheder skal bestå – også i krisetider

Som flypassager har du ret til at få pengene for din billet tilbage, hvis flyet bliver aflyst. Kan du ikke komme afsted på en pakkerejse, fordi Udenrigsministeriet fraråder udrejse, har du også ret til at få pengene tilbage. Begge dele er helt klar EU-lov.

Coronakrisen har fået flere lande i EU til at presse på for at ændre reglerne, så flyrejsende og pakkerejsende i stedet må nøjes med en såkaldt voucher, der i realiteten er tilgodebevis.

Du skal kunne stole på, at dine rettigheder gælder – også i krisetider! Og det kæmper vi aktivt for.

Vibeke Myrtue Jensen, Politisk rådgiver, miljø og transport

Få rådgivning om dine rettigheder

Fik du ikke svar på dit spørgsmål? Forbrugerrådet Tænk giver rådgivning om dine rettigheder med hensyn til købelov og markedsføring.

Som medlem af Forbrugerrådet Tænk kommer du forrest i telefonkøen, og du kan få rådgivning på mail.