Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Batterier: Dækker reklamationsretten også dit batteri?

Reklamationsretten på 2 år gælder indbyggede batterier i mobiler og ure. Men har du ret til et nyt batteri, hvis det bliver slidt? Få styr på reglerne her.
Af Mette Andrea Boesgaard
22. Januar 2020
Batterier: Dækker reklamationsretten?
Foto: Getty Images

Reklamationsretten gælder i 2 år for alle varer

Køber du en smartphone, en robotstøvsuger eller andre varer online eller i en fysisk butik, har du reklamationsret på produktet i de første 2 år efter købet.

Reklamationsretten betyder, at du som udgangspunkt har ret til at få repareret eller byttet din vare, hvis den har fejl eller mangler.

Indbyggede batterier i eksempelvis din computer eller dit ur er en del af det produkt, du har købt. Derfor gælder reklamationsretten på 2 år også for denne del af varen.

Få styr på reklamationsretten med disse 10 vigtige regler

Batterier: Det har du ret til

Reklamationsretten giver dig ret til at få udskiftet batteriet inden for 2 år, hvis det er ringere, end hvad du med rimelighed kan forvente.

Batterier bliver slidt med tiden. Bliver dit batteri dårligere over tid, er du derfor ikke nødvendigvis berettiget til at få et nyt.

Er der fejl ved batteriet? Det kan være, hvis din computer har brug for strøm allerede efter kort tids brug. Så har du altid ret til at få det udskiftet inden for reklamationsretten på 2 år.

Men er det slid eller en fejl på batteriet? Det kan være svært at vurdere. Så gå altid til din forhandler og brug din reklamationsret, hvis dit produkts batteri ikke fungerer godt.

Skift af batteri påvirker ikke din reklamationsret for produktet

Går batteriet i dit produkt i stykker inden for reklamationsfristen på 2 år? Så skal du kontakte det sted, hvor du har købt produktet. Måske er dit ødelagte batteri omfattet af reklamationsretten.

Forhandleren skal i så fald sørge for reparation eller udskiftning af batteriet.

Skifter du selv batteriet? Eller er du gået til en uautoriseret reparatør og har fået skiftet batteriet? Så gælder din reklamationsret for produktet stadig.

Oplever du en fejl på din smartphones kamera, efter du har udskiftet batteriet, kan du fortsat klage over din smartphone. Forhandleren kan ikke nægte at lade dig bruge reklamationsretten, alene fordi mobiltelefonen allerede har været åbnet af en anden.

Klager du over en fejl, må forhandleren heller ikke afvise dig, fordi du har skiftet batteriet i varen, hvis fejlen ikke har noget med batteriet at gøre.

Reparationer: I de her tilfælde kan du klage over dem 

Reklamationsret er ikke det samme som garanti

Reklamationsret har du altid, når du køber en vare, fordi reklamationsretten er en del af lovgivningen. Forhandleren eller producenten af din robotstøvsuger, elcykel eller robotplæneklipper kan frivilligt vælge at give dig en garanti.

Garantier skal altid stille dig bedre end de rettigheder, du allerede har ifølge loven.

Brug altid reklamationsretten først. Kan du ikke bruge din reklamationsret – eksempelvis fordi der er gået mere end 2 år? Så skal du tjekke, om der er garanti på din vare. Med garantien har du måske alligevel ret til at få repareret eller byttet varen.

Se, hvad forskellen er på garanti og reklamationsret

Få rådgivning om dine rettigheder

Fik du ikke svar på dit spørgsmål? Forbrugerrådet Tænk giver rådgivning om dine rettigheder.

Som medlem af Forbrugerrådet Tænk kommer du forrest i telefonkøen, og du kan få rådgivning på mail.

Forbrugerrådet Tænk mener: Producenten skal oplyse dig om forventet levetid

"Producenter skal oplyse dig om produkters forventede levetid, så du ved, hvad du kan forvente, før du køber en vare.

Køber du for eksempel en ny computer, kan den hurtigt blive dyrere, end du regnede med, hvis det viser sig, at den skal have et nyt dyrt batteri hver andet år.

Vi mener derfor, at producenter skal fortælle dig det på forhånd, hvis der er dele af et produkt, som du ikke kan forvente vil holde i hele levetiden. De bør også informere dig om, hvor ofte du kan forvente, at delene skal skiftes."

Martha Nør Kjeldsen, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk