Titel
Ombytning eller reparation: Hvornår kan sælger bestemme?

Du bestemmer - men forhandleren kan sige nej
Købeloven giver dig ret til at reklamere over en vare, som du har købt. Du kan eksempelvis få ombyttet eller reparereret varen, hvis den har fejl eller mangler. Som udgangspunkt er det dig, der bestemmer, om fejlen ved din vare skal løses ved en reparation eller ved at bytte varen til en ny.
Sælgeren kan dog i visse tilfælde sige nej til dit krav om ombytning eller reparation.
Sælgeren kan for eksempel afvise at bytte din vare til en ny, hvis dit ønske er umuligt at efterkomme, eller hvis forhandleren kan dokumentere, at det vil resultere i uforholdsmæssigt store omkostninger at bytte varen til en ny, frem for at reparere den.
Når dit ønske ikke kan blive opfyldt
Køber du en vare, som du i forbindelse med en reklamation vil have byttet til en ny, kan du komme ud for, at sælgeren ikke har mulighed for at ombytte varen. Er det umuligt at skaffe din vare, kan du ikke forlange at få den byttet.
En reparation af din vare kan du på samme måde heller ikke kræve, hvis det er umuligt at skaffe de nødvendige reservedele til din vare.
Når det koster forhandleren uforholdsmæssigt meget
Ombytning af din vare kan koste penge for sælgeren. Om du har krav på at få ombyttet din vare, kommer an på, hvor store udgifter det giver sælgeren.
Ved reklamationer findes der ikke en klar regel for, hvornår sælgeren kan afvise dit ønske om at ombytte eller reparere dit produkt, men det er ikke nok, at det eksempelvis er dyrere at ombytte varen, end det er at reparere den. Forskellen i prisen mellem de to løsninger skal være "uforholdsmæssigt stor", og det skal sælgeren kunne bevise, før han kan afvise at bytte varen.