Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Fortrydelsesret på nettet: Her er dine rettigheder

Shopper du online, har du som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret, hvis du handler i en dansk netbutik. Men kan du fortryde alle køb online? Og må du prøve varen på, hvis du vil returnere den? Få svaret her.
Af Martin Salamon
24. Februar 2016
Fortrydelsesret på nettet: Her er dine rettigheder
Foto: iStock

Du kan fortryde i 14 dage

Køb over internettet er det, man kalder fjernsalg, og der har du i modsætning til et almindeligt køb i en fysisk butik ret til at fortryde købet op til 14 dage efter, du har modtaget varen.

Dine 14 dages fortrydelsesret gælder, når du handler i danske netbutikker eller netbutikker i et andet EU-land. Udenfor EU kan du ikke gå ud fra, at du har ret til at fortryde.

Butikken skal gøre opmærksom på fortrydelsesretten

Butikken eller virksomheden, du handler med, skal udtrykkeligt gøre dig opmærksom på, om du har 14 dages fortrydelsesret, inden aftalen indgås. De skal også fortælle dig, hvordan du gør brug af din fortrydelsesret. Det er som udgangspunkt ikke nok, at det kun står i de generelle salgsbetingelser.

Fortrydelsesretten skal du også oplyses om i ordrebekræftelsen eller på en følgeseddel, der er vedlagt varen, hvis du ikke allerede har fået disse oplysninger på et såkaldt varigt medium, for eksempel i et brev eller mail.  Du skal også modtage en standardblanket, som kan bruges hvis du ønsker at benytte dig af fortrydelsesretten.

Har butikken ikke gjort dig opmærksom på fortrydelsesretten, har du ret til at fortryde købet i op til 1 år og 14 dage efter, at du har modtaget varen. Gør virksomheden inden for det første år dig opmærksom på, at du har fortrydelsesret, kan du fortryde i op til 14 dage efter, du har modtaget beskeden.

Enkelte produkter kan du ikke fortryde på nettet

Det er ikke alle køb fra danske virksomheder, du kan fortryde.

  • Fortrydelsesretten gælder ikke for alle køb på nettet. For eksempel har du normalt ikke fortrydelsesret ved køb af flybillettter, pakkerejser, billetter til kulturarrangementer og ved levering af levnedsmidler og andre varer til husholdningen.
  • Fortrydelsesretten bortfalder også, hvis du har købt en vare, der er fremstillet specielt til dig.
  • Bryder du forseglingen på cd'er, dvd'er og software, kan du ikke længere fortryde købet.

Varens stand ved fortrydelse

Fortryder du et køb, skal varen som udgangspunkt fremstå som ny ved tilbageleveringen, så netbutikken kan sælge varen videre til en anden kunde. Du må dog gerne pakke varen ud og prøve / undersøge den og vurdere dens egenskaber, ligesom du typisk ville have mulighed for at forholde dig til eksemplar af varen i en fysisk forretning.

Tøj må du for eksempel gerne prøve, men du må ikke tage det på til en fest. Du må pakke printeren ud og undersøge den, men du må ikke printe på den.

Er varen blevet skadet eller bærer den præg af at have været brugt, mister du ikke din fortrydelsesret af den grund, men du må forvente at skulle betale for den værdiforringelse af varen, som skyldes brug udover at have undersøgt og prøvet varen.

Er varen værdiløs, er du ikke berettiget til at få dine penge tilbage. Du må derfor overveje, om du vil benytte din fortrydelsesret i den situation. Det er i første omgang sælgeren, der vurderer varens eventuelle værdiforringelse. Du kan klage til Forbrugerklagenævnet, hvis du er uenig i vurderingen.

Værdiforringelsen skal du kun betale for, hvis du klart og tydeligt er blevet gjort opmærksom på fortrydelsesretten og betingelserne for fortrydelse på et såkaldt varigt medium.

Fortrydelsesret

Ved et almindeligt køb i en butik har du hverken krav på returret, bytteret eller fortrydelsesret.

Hvis du derimod køber en vare ved fjernsalg (postordre, nethandel eller lignende), har du i næsten alle tilfælde 14 dages fortrydelsesret.