Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Fortrydelsesret på nettet: Her er dine rettigheder

Shopper du i en dansk netbutik har du 14 dages fortrydelsesret. Men kan du fortryde alle køb online? Og må du prøve varen, hvis du vil returnere den?
Af Martin Salamon
9. Marts 2018
Fortrydelsesret på nettet: Her er dine rettigheder
Foto: iStock

Fortryd dit køb i 14 dage

Køb over internettet kan du fortryde i op til 14 dage efter, du har modtaget varen.

Fortrydelsesretten på 14 dage gælder, når du handler i danske netbutikker eller netbutikker i et andet EU-land.

Handler du udenfor EU, kan du ikke gå ud fra, at du har ret til at fortryde dit køb.

Butikken skal oplyse om fortrydelsesretten

Virksomheden eller butikken skal udtrykkeligt gøre dig opmærksom på, at du har 14 dages fortrydelsesret, inden du køber en vare. Du skal også have at vide, hvordan du bruger din fortrydelsesret.

Gør butikken dig ikke opmærksom på din fortrydelsesret, er perioden automatisk på 1 år og 14 dage. Perioden starter, når du modtager din vare. Hvis netbutikken inden for det første år gør dig opmærksom på fortrydelsesretten, kan du fortryde i op til 14 dage derefter.

Fortrydelsesretten skal stå beskrevet i din ordrebekræftelse eller på en følgeseddel, hvis du ikke har fået oplyst dine rettigheder ved bestillingen. Du skal også modtage en fortrydelsesblanket, som du kan bruge, hvis du vil fortryde dit køb og sende det tilbage til butikken.

Returforsendelsen skal du selv betale

Benytter fortrydelsesretten, skal varen sendes tilbage til sælger og du har krav på at få pengene tilbage for varen og for beløbet, du oprindeligt betalte for levering. Hvis du har valgt en speciel hastelevering, har du som udgangspunkt kun krav på at få beløbet for standardleveringen tilbage

Transporten af varen retur til virksomheden skal du selv betale, hvis du bruger din fortrydelsesret, men kun hvis virksomheden har oplyst det på forhånd. Husk at få en kvittering fra postvæsenet eller fra det pakkefirma, du benytter, så du har bevis for, at du har sendt varen retur.

Enkelte køb på nettet kan du ikke fortryde

Fortrydelsesretten gælder dog ikke for alle køb på nettet.

  • Flybilletter, pakkerejser, billetter til kulturarrangementer eller ved levering af mad og andre varer til hjemmet har du ikke fortrydelsesret på.
  • Særlige varer, der er lavet specielt til dig, kan du heller ikke fortryde.
  • Forseglingen på cd'er, dvd'er og software må ikke være brudt, så mister du også din fortrydelsesret.
  • Dele af dit køb kan du kun fortryde, hvis det står i betingelserne for dit køb. I det tilfælde skal du have tilbagebetalt beløbet for den del af købet, du fortryder.

Varens stand ved fortrydelse

Produkter skal fremstå som nye, når du sender retur, så butikken kan sælge dem videre. Du må gerne pakke købet ud. Tøj må du prøve, men du må ikke tage det på til en fest. Og du må pakke printeren ud og undersøge den, men du må ikke printe på den.

Fortrydelsesretten mister du ikke, hvis din vare er blevet skadet eller bærer præg af at være brugt. Men du kan risikere at skulle betale ekstra, hvis varen har mistet værdi, som dit brug er skyld i.

Varen kan godt være værdiløs efter brug, og så kan du ikke få dine penge retur. Det er i første omgang sælgeren, der vurderer varens eventuelle værdiforringelse. Du kan klage til Forbrugerklagenævnet, hvis du er uenig i sælgerens vurdering.

Sådan klager du til forbrugerklagenævnet

Levering af forkerte varer

Modtager du en vare, du ikke har bestilt eller en forkert vare, skal du kontakte netbutikken skriftligt og gøre dem opmærksom på fejlen. Giv dem en rimelig frist til at rette op på fejlen, og bed dem sende den rigtige vare.

Du må som udgangspunkt ikke beholde en forkert leveret vare, og du skal på skrift gøre butikken opmærksom på, at de skal afhente varen, alternativt kan de sende en returlabel til dig, så du nemt og uden omkostninger kan sende varen tilbage.

Hører du ikke fra butikken, kan du sende dem en rykker, hvor du beskriver, at det er besværligt for dig at opbevare varen. Hvor længe du i sidste ende skal opbevare varen, inden du må smide den ud eller give den væk, afhænger af en konkret vurdering.  Har du fået leveret en flagstang, vil tiden for hvor længe det forventes af dig, at du skal opbevare den være markant kortere, end hvis du har fået leveret en cd ved en fejl.

Reagerer butikken ikke på din henvendelse eller retter op på deres fejl indenfor den frist, du har givet dem, kan du kræve, at handelen bliver annulleret. I det tilfælde har du krav på at få hele det betalte beløb tilbage. Det gælder porto for den oprindelige forsendelse af varen, prisen på varen og returforsendelsen.

 

Fortrydelsesret

Ved et almindeligt køb i en butik har du hverken krav på returret, bytteret eller fortrydelsesret.

Hvis du derimod køber en vare ved fjernsalg inden for EU (postordre, nethandel eller lignende), har du i næsten alle tilfælde 14 dages fortrydelsesret.