Fortrydelsesret på nettet: Her er dine rettigheder
Shopper du i en dansk eller EU-netbutik, har du 14 dages fortrydelsesret. Men kan du fortryde alle køb online? Og må du have prøvet varen, hvis du vil fortryde købet ? Få hjælp her.
Køber du en vare på nettet, kan du ikke mærke på varen eller prøve den, før du har betalt og fået den tilsendt. Derfor har du altid, hvis du handler i danske og EU-webshops, mulighed for at fortryde dit køb i op til 14 dage efter, du har modtaget varen.
Fortrydelsesretten gælder også:
- hvis du har handlet ved click & collect eller en Facebook eller Instagram live af en erhvervsdrivende og du bestiller og betaler for varen online.
- hvis du får leveret dit onlinekøb til butikken og selv henter varen i butikken
- hvis varen er nedsat eller 2. sortering, eller
- hvis den erhvervsdrivende fejlagtigt siger, at købet ikke kan fortrydes.
Fortrydelsesretten gælder dog ikke alle varer og situationer - for eksempel hvis du handler click & collect og betaler varen i butikken. Det afgørende er altså om du bestiller og betaler for varen på nettet.
Hvor gælder fortrydelsesretten?
Din fortrydelsesret på 14 dage gælder, når du handler i danske netbutikker eller webbutikker i et andet EU-land.
Handler du udenfor EU, har du kun ret til at fortryde købet, hvis dette er aftalt med sælgeren. Læs derfor altid handelsbetingelserne grundigt igennem, før du køber varen.
Disse varer er ikke dækket af fortrydelsesretten
Fortrydelsesretten gælder de fleste varer, du køber online på danske og EU-webshops. Du kan dog ikke fortryde køb af disse varer:
- Flybilletter, pakkerejser og billetter til kulturarrangementer
- Mad
- Billeje, hotelophold og leje af sommerhus
- Speciallavede varer, der er lavet særligt til dig
- Forseglingen på cd'er, dvd'er og software må ikke være brudt - så mister du også din fortrydelsesret.
- Dele af dit køb kan du kun fortryde, hvis det står i betingelserne for dit køb. I det tilfælde skal du have tilbagebetalt beløbet for den del af købet, du fortryder.
Fortrydelsesret er ikke det samme som reklamationsret. Du kan stadig klage over dit køb, hvis din vare går i stykker.
Butikken skal oplyse om fortrydelsesretten
Handler du online i Danmark eller EU? Så skal virksomheden gøre dig opmærksom på, at du har 14 dages fortrydelsesret, inden du køber en vare.
Fortrydelsesretten og hvordan du bruger den skal stå beskrevet i din ordrebekræftelse eller på en følgeseddel, hvis du ikke har fået oplyst dine rettigheder ved bestillingen.
Gør butikken dig ikke opmærksom på din fortrydelsesret, er perioden automatisk på et år og 14 dage. Gør netbutikken dig opmærksom på fortrydelsesretten inden for det første år, kan du fortryde i op til 14 dage derefter. De 14-dages fortrydelsesret løber fra, du modtager varen.
Butikken skal også sende dig en fortrydelsesblanket, som du kan bruge, hvis du vil fortryde dit køb. Du behøver dog ikke benytte fortrydelsesformularen. En e-mail er lige så godt, så længe det er tydeligt for sælgeren, at du vil fortryde dit køb.
Du skal selv betale for returforsendelsen
Fortryder du dit køb, skal du senest 14 dage efter modtagelsen af varen give sælgeren besked om, at du vil fortryde købet.
Fristen på 14 dage er overholdt, hvis du blot har meddelt sælger, at du vil fortryde købet inden fristens udløb. Derefter har du yderligere 14 dage til at få pakken afsendt til sælgeren.
Sender du en vare retur til en webshop, fordi du har fortrudt dit køb, skal du selv betale returfragten – men kun hvis virksomheden har oplyst det på forhånd.
Når du sender varen, skal du altid sørge for at få dokumentation for, at varen er sendt – for eksempel en kvittering fra posthuset eller fragtmanden. Du bærer ansvaret for varen, indtil den er retur hos sælger.
Pengene tilbage? Husk at få fragtprisen med
Fortryder du dit online-køb, har du krav på både at få pengene tilbage for varen og for den originale fragt.
Sælger skal betale dig pengene tilbage for en standardlevering. Hvis du har valgt en speciel hastelevering, kan du altså ikke nødvendigvis få alle pengene tilbage.
Fortryder du købet af en vare, har sælger en frist på 14 dage til at betale pengene tilbage til dig. Fristen starter, når du har meddelt, at du returnerer varen.
Må du prøve varen, før du fortryder dit køb?
Butikken skal kunne sælge varen videre, hvis du fortryder dit køb. Derfor skal varen fremstå som ny, når du sender den retur til sælgeren.
Du må derfor gerne prøve varen– men du må ikke tage varen i brug. Det betyder, at du gerne må pakke tøjet ud og prøve det, men du må ikke tage det på til fest. Og du må pakke printeren ud og undersøge den, herunder afprøve printeren.
Er varen skadet eller bærer den præg af brug? Så mister du ikke din fortrydelsesret. Men sælgeren kan fratrække værdiforringelsen i den købesum, som du ellers skulle have haft tilbagebetalt.
Er varen værdiløs efter brug, kan du ikke få dine penge retur.
Sælgeren vurderer, om varens værdi er forringet. Er du uenig i sælgerens vurdering, skal du reklamere til sælgeren, og kan I ikke blive enige om en løsning, kan du tage sagen videre til et dansk anke- eller klagenævn, afhængigt af varen, eller fx gå til Forbruger Europa, hvis du har købt varen på en webshop i et andet EU-land.
Der er stadig farlige produkter på Temu
Trods gentagne advarsler om farlige produkter solgt via Temu fortsætter platformen med at tilbyde lignende varer. Europa-Kommissionen har åbnet en undersøgelse for at vurdere, om Temu overtræder lovgivningen på området.
Pakkepost: Sådan løser du problemer med forsendelsen
Danskerne handler mere og mere på nettet, og det betyder mere pakkepost. Hvad gør du, hvis din pakke ikke bliver leveret til den rigtige adresse, er ødelagt, eller ikke kommer indenfor den aftalte leveringstid?
Online shopping: Undgå at blive snydt på nettet
Nethandel gør det nemt at købe varer fra hele verden. Men digitale svindlere kan sidde klar bag skærmen. Få hjælp til at handle sikkert på nettet.