Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem nu

Social

Titel

Fortrydelsesret på nettet: Her er dine rettigheder

Shopper du i en dansk netbutik har du 14 dages fortrydelsesret. Men kan du fortryde alle køb online? Og må du prøve varen, hvis du vil returnere den?
Af Martin Salamon
15. November 2017
Fortrydelsesret på nettet: Her er dine rettigheder
Foto: iStock

Du kan fortryde i 14 dage

Køb over internettet kan du fortryde i op til 14 dage efter, du har modtaget varen.

Fortrydelsesretten på 14 dage gælder, når du handler i danske netbutikker eller netbutikker i et andet EU-land. Udenfor EU kan du ikke gå ud fra, at du har ret til at fortryde dit køb.

Butikken skal oplyse om fortrydelsesretten

Butikken eller virksomheden skal udtrykkeligt gøre dig opmærksom på, at du har 14 dages fortrydelsesret, inden du køber en vare. Du skal også have oplyst, hvordan du bruger din fortrydelsesret. Det er som udgangspunkt ikke nok, at det kun står i de generelle salgsbetingelser.

Fortrydelsesretten skal stå beskrevet i ordrebekræftelsen eller på en følgeseddel, hvis du ikke har fået oplyst dine rettigheder ved bestillingen. Du skal også modtage en fortrydelsesblanket, som du kan bruge, hvis du vil benytte dig af fortrydelsesretten.

1 år og 14 dages fortrydelsesret har du, hvis butikken ikke har gjort dig opmærksom på fortrydelsesretten ved købet. Perioden starten, når du modtager din vare. Hvis virksomheden inden for det første år gør dig opmærksom på fortrydelsesretten, kan du fortryde i op til 14 dage derefter.

Enkelte produkter kan du ikke fortryde på nettet

Fortrydelsesretten gælder dog ikke for alle køb på nettet.

  • Du har normalt ikke fortrydelsesret på flybilletter, pakkerejser, billetter til kulturarrangementer og ved levering af levnedsmidler og andre varer til husholdningen.
  • Fortrydelsesretten bortfalder også, hvis du har købt en vare, der er fremstillet specielt til dig.
  • Bryder du forseglingen på cd'er, dvd'er og software, kan du ikke længere fortryde købet.
  • Dele af dit køb kan du kun fortryde, hvis det står i betingelserne. I så fald skal du have tilbagebetalt beløbet for den del af købet, du fortryder.

Varens stand ved fortrydelse

Fortryder du et køb, skal varen som udgangspunkt fremstå som ny ved tilbageleveringen, så netbutikken kan sælge varen videre til en anden kunde. Du må gerne pakke varen ud og prøve den, ligesom du har mulighed for at forholde dig til en vare i en fysisk forretning.

Tøj må du for eksempel gerne prøve, men du må ikke tage det på til en fest. Du må pakke printeren ud og undersøge den, men du må ikke printe på den.

Varer, der er blevet skadet eller bærer præg af at have været brugt, mister du ikke din fortrydelsesret på. Men du må forvente at skulle betale for den værdiforringelse af varen, som dit brug er skyld i.

Varer kan godt være værdiløse efter brug, og så er du ikke berettiget til at få dine penge retur. Det er i første omgang sælgeren, der vurderer varens eventuelle værdiforringelse. Du kan klage til Forbrugerklagenævnet, hvis du er uenig i vurderingen.

Sådan klager du til forbrugerklagenævnet

Fortrydelsesret

Ved et almindeligt køb i en butik har du hverken krav på returret, bytteret eller fortrydelsesret.

Hvis du derimod køber en vare ved fjernsalg (postordre, nethandel eller lignende), har du i næsten alle tilfælde 14 dages fortrydelsesret.