Få en fair pris på dine forsikringer – brug vores skabelon til at kontakte dit selskab
Loyale kunder betaler ofte mere end nye – men du kan selv bede om en gennemgang af dine priser. Brug denne skabelon til at få tjekket dine.

Har du været loyal kunde i dit forsikringsselskab i mange år? Så er det nok på tide at få kigget kritisk på, hvor meget du betaler for dine forsikringer.
For du betaler højst sandsynligt for meget.
Tidligere på året konkluderede en rapport fra Konkurrencerådet nemlig, at forbrugere, der har været kunder i deres forsikringsselskab i 10 år, i gennemsnit betaler omkring 100 kroner mere om måneden end nye kunder i samme selskab. Hver eneste måned - år efter år.
Med andre ord: Hvis du bliver i det samme forsikringsselskab og blot betaler den regning, du får tilsendt en gang om året, bliver du straffet med højere priser end nye kunder.
Automatiske prisstigninger på forsikringer
Rapporten afslørede også, at de fleste forsikringsselskaber hæver priserne årligt og helt automatisk - uden at give deres kunder besked om det.
For en gennemsnitlig dansk husstand betyder det, at skadesforsikringer, som tæller fx husforsikring, indboforsikring og rejseforsikring, koster 5.000 kr. mere årligt, end de ville have gjort, hvis priserne på forsikringerne var steget i samme takt som priserne i samfundet generelt. Det viser beregninger, som Forbrugerrådet Tænk har lavet.
Rapportens konklusioner har fået Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at indlede en såkaldt markedsefterforskning af forsikringsbranchen., som man forventer vil tage omkring to år.
Skriv til dit forsikringsselskab
Nedenfor finder du en skabelon, du kan bruge som inspiration, hvis du vil kontakte dit forsikringsselskab og bede om en gennemgang af dine forsikringer og en eventuel prisjustering.
Du kan sende den, som den er – eller tilpasse den til din situation og dit sprog.
embed_breaker_div
Emne: Ønske om gennemgang og eventuel prisjustering af mine forsikringer
Kære [Navn på selskab / kontaktperson]
Jeg har været kunde hos jer i en årrække og har generelt været tilfreds med jeres service og dækning. Jeg har dog fulgt med i den seneste debat om forskelsbehandling af nye og eksisterende kunder i forsikringsbranchen, når det kommer til prissætning.
Myndighederne har dokumenteret, at loyale kunder ofte betaler mere end nye kunder for identiske eller næsten identiske forsikringer. Det vil jeg gerne undgå.
Derfor vil jeg gerne bede jer om følgende:
- En vurdering af, om jeg får de mest fordelagtige priser, I kan tilbyde – herunder priser svarende til dem, I tilbyder nye kunder
- En gennemgang af mine nuværende forsikringer hos jer*
- Eventuelle forslag til ændringer eller løsninger, som kan forbedre min dækning og/eller pris*
Mit mål er at sikre mig, at jeg ikke får dårligere vilkår og priser end jeres nye kunder, fordi jeg har været hos jer længe, og at mit fortsatte kundeforhold bygger på gensidig tillid og rimelighed.
Jeg ser frem til at høre fra jer snarest muligt og håber, vi kan finde en løsning, der sikrer både god dækning og en fair pris.
Vend gerne tilbage til mig pr. mail/telefon (vælg den eller de kommunikationsformer, du foretrækker)
Med venlig hilsen
[Dit navn]
*Vær opmærksom på, at hvis du medtager dette punkt eller lignende i din henvendelse til forsikringsselskabet, så vil det kunne anses som samtykke til at blive kontaktet i markedsføringsøjemed.
Hvad svarede dit forsikringsselskab?
Har du kontaktet dit forsikringsselskab og bedt dem om en prisjustering? Så vil Forbrugerrådet Tænk gerne høre fra dig. Skriv til red@fbr.dk og beskriv fx, hvad du bad om og hvordan dit forsikringsselskab reagerede. Fik du justeret prisen på dine forsikringer? Med hvor meget? Har du i stedet skiftet forsikringsselskab?

Her er de bedste katteforsikringer – til den bedste pris
Der er stor forskel på, hvad katteforsikringer koster, men de bedste i vores test giver både god dækning og en lav pris. Se, hvilke forsikringer til din kat er bedst til prisen.

Forsikringsselskaber hæver priser i det skjulte – nu skal branchen efterforskes
Flere forsikringsselskaber har i det skjulte hævet priserne på skadesforsikringer i takt med danskernes lønstigninger, og det koster samlet set danskerne
milliarder af kroner. Derfor skal branchen nu efterforskes.

Er du loyal forsikringskunde, kan det koste dig 5.000 kr. om året
Loyalitet er normalt positivt, men når det handler om dit forsikringsselskab, kan loyalitet have negative konsekvenser for dig, skriver direktør Winni Grosbøll i denne leder.