Nykredit skruer gebyrer i vejret midt i rentestigninger
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Nykredit skruer gebyrer i vejret midt i rentestigninger

Det bliver nu dyrere at ordne sine bankforretninger som kunde hos Nykredit. Over 40 forskellige gebyrer hæves – nogle med 400 procent – samtidig med at renterne stiger voldsomt.

Lars Nøhr Andresen · Foto: Torben Åndahl/Ritzau Scanpix · 3. august 2022
Nykredit

Imagecredit: Torben Åndahl/Ritzau Scanpix

Tidligere på året varslede Nykredit stigninger på over 40 forskellige gebyrer for deres bankkunder, som trådte i kraft den 1. august. Mellem 40 og 45 gebyrer bliver hævet, alt efter hvilken type kunde du er hos Nykredit; fx bliver gebyret for at hæve penge i andre pengeautomater end Nykredits næsten fordoblet fra 4,3 kroner til 8 kroner.

For kunder i nogle kundegrupper i banken kommer det fremover til at koste 3 kroner at betale et indbetalingskort via Nykredits netbank, hvilket tidligere var gratis, og en overførsel via netbanken til andre banker går også fra at være gratis til at koste 3 kroner.

Gebyrer for flere manuelle ekspeditioner stiger voldsomt. Prisen for at ændre en Betalingsservice-aftale manuelt stiger 400 procent fra 10 til 50 kroner, og at foretage en manuel saldoforespørgsel kommer fremover til at koste 50 kroner, hvor prisen tidligere var 20 kroner.

"Heftige gebyrstigninger"

”Det er nogle heftige gebyrstigninger, som Nykredit ruller ud i en tid, hvor renterne stiger. De kommer på et rigtig trælst tidspunkt for forbrugerne, hvor alle med nye boliglån eller dem med korte flekslån skal til at betale mere i renter, og hvor alle mærker de generelle prisstigninger,” siger cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk Morten Bruun Pedersen.

I 2018 steg gebyrerne hos mange banker også, og dengang blev gebyrstigningerne forsvaret med, at renterne var faldet så meget, at bankerne havde brug for at øge indtjeningen.

”Vi var dengang ude og sige, at vi ville være opmærksomme på, om gebyrerne tilsvarende ville falde, når renterne begyndte at stige igen. Vi kan se, at det i hvert fald ikke er politikken hos Nykredit. De varslede gebyrstigninger i foråret, og dengang var renterne allerede på vej op,” siger Morten Bruun Pedersen.

Forholder sig ikke til konkrete stigninger

Vi har spurgt, hvorfor det fremover for nogle kundegrupper hos Nykredit skal koste 3 kroner at betale et indbetalingskort, men hos Nykredit ønsker man ikke at forholde sig til de konkrete stigninger på enkelte gebyrer.

”Vi vurderer løbende vores gebyrer i forhold til markedet og de omkostninger, der er forbundet med vores service og produkter. I den forbindelse har vi i foråret varslet kunderne om en justering fra 1. august. Med de nye priser vil vi fortsat være konkurrencedygtige og ligge fint i markedet i forhold til vores konkurrenter,” siger Nykredits direktør, Henrik Rasmussen.

Henrik Rasmussen fortæller derudover, at Nykredit adskiller sig fra andre banker ved at være ejet af en forening af kunder.

”Det giver os bl.a. mulighed for at sende en del af overskuddet tilbage til kunderne, når det går godt. På den måde får kunderne del i vores fremgang. En af de fordele er Kunderabat, som betyder, at boligkunder kan få rabat på udvalgte gebyrer, når året er omme,” siger Henrik Rasmussen.

Nykredit oplyser, at man som Boligbank 365-kunde hvert år får 2.000 kroner i Kunderabat, og som Boligbank 360-kunde får man 1.000 kroner. De kan bruges til at dække gebyrer i Nykredit.

Savner gennemskuelighed

Cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk Morten Bruun Pedersen bider mærke i, at det netop er de to kundegrupper, der får tilbagebetalt gebyrer via Kunderabat i Nykredit.

”Det er de kundetyper, der har det største engagement hos Nykredit – altså bankens bedste kunder. Som Boligbank 365-kunde har du fx en pension eller opsparing hos Nykredit på mindst 500.000 kroner eller betaler 130.000 kroner om året på en pensionsordning hos banken. Og det er ikke dem, der skal betale 3 kroner for at overføre penge fra deres konto til en anden bank eller betale 3 kroner, når de betaler en regning via et indbetalingskort. Man belønner altså de kunder, der i forvejen ikke rammes hårdest af gebyrstigningerne,” siger Morten Bruun Pedersen og tilføjer:

”Og derudover bryder jeg mig ikke om hele ideen med at tage høje gebyrer for derfor at tilbagebetale noget til kunderne. Det er den samme prispolitik, vi ser hos Totalkredit med deres bidragssatser, hvor de tager høje bidragssatser, men så betaler noget tilbage via deres ordning kaldet for Kundekroner. Tag nu bare de priser, som I skal tage, så det bliver gennemskueligt for forbrugerne, hvor de kan få en god pris.”

Kan du ikke lide lugten i bageriet

Brevet, som Nykredit har sendt ud for at varsle prisstigningerne, slutter med en hilsen om, at hvis man ikke kan acceptere prisstigningerne, er man velkommen til at opsige sit engagement hos banken med det samme uden opsigelsesgebyr. Cheføkonom Morten Bruun Pedersen siger, at der næppe er mange, der vil skifte bank på grund af gebyrerne.

”På den måde er det sandsynligvis en gratis omgang for Nykredit at hæve deres gebyrer og på den måde øge deres indtjening. Der er især ikke særlig mange boligejere, der skifter bank og realkreditinstitut, og det med gebyrerne er tilmed typisk en uoverskuelig udgift, hvor det ikke er helt klart, hvad man egentlig kommer til at betale ekstra, og som man derfor ikke tænker meget over,” siger Morten Bruun Pedersen.

Vi har spurgt Nykredit, om det er muligt at få en oversigt over, hvad man egentlig har betalt i gebyrer, og hvad man med samme aktivitet vil komme til at betale i gebyrer fremover med de nye stigninger, men det har banken ikke ønsket at forholde sig til.