Unge med økonomiske problemer benytter oftere afbetalingsordninger - og fortryder dem bagefter
Ifølge en ny undersøgelse af unges forbrugsadfærd er det især unge med dårlig økonomi, der benytter sig af afbetalingsordninger, når de for eksempel skal købe tøj, sko, telefoner eller fastfood. Mere end halvdelen af disse unge svarer samtidig, at de efterfølgende fortryder købet. Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden foreslår derfor blandt andet en 48-timers betænkningstid ved indgåelse af afbetalingsaftaler.
Firmaer som Klarna og ViaBill vinder frem med afbetalingsordninger, der gør det muligt for forbrugerne at udskyde betalingen ved at dele købet af for eksempel en t-shirt, en telefon eller en pizza op i rater eller ved at udskyde betalingen. Unge har også fået øje på denne ’køb nu – betal senere’-metode, viser en ny undersøgelse, som analysefirmaet Epinion har lavet for Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden.
Undersøgelsen viser blandt andet, at 16 procent af unge forbrugere inden for det seneste år har købt en vare og udskudt betalingen. Blandt unge, der allerede har betalingsproblemer, er det 38 procent, der har benyttet sig af denne betalingsform. Derudover viser undersøgelsen, at hver fjerde ung, der har købt og udskudt betalingen, fortryder købet efterfølgende. Blandt unge med betalingsproblemer er det mere end halvdelen, der fortryder handlingen.
Ifølge formand for Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip, viser tallene, at det kan være problematisk at udskyde betalinger:
”Problemet med denne betalingsform er, at den især appellerer til forbrugere, der i forvejen er i betalingsproblemer. Samtidig kan der vente høje gebyrer, hvis man misser en betaling, og derfor er det bekymrende at se, at især unge med ondt i økonomien udskyder betalingen af mindre køb som tøj og mad. Jo flere mindre køb man gør på afbetaling, desto sværere bliver det at overskue sin økonomi,” siger Anja Philip.
Hun hæfter sig ved, at over halvdelen af de unge med betalingsproblemer efterfølgende fortryder, at de har købt en vare og udskudt betalingen.
”Vi kan se på tallene i undersøgelsen, at mange i denne gruppe af unge fortryder deres køb, når de har valgt denne betalingsmulighed. Derfor foreslår vi, at disse kreditordninger bliver omfattet af reglen om 48 timers betænkningstid, som lige nu kun gælder for nogle bestemte typer af forbrugslån. Dermed vil forbrugerne få mulighed for at genbekræfte eller gebyrfrit fortryde købet 48 timer, efter at afbetalingsordningen er indgået, ” siger Anja Philip.
Hun understreger desuden, at alle virksomheder, der udbyder varer og tilbyder køb på afbetalingsordninger, tydeligt bør kommunikere, når der er tale om et lån, samt hvilke betingelser der knytter sig hertil.
Afbetalingsordninger kan ændre vores forhold til penge
En yderligere udbredelse af ’køb nu – betal senere’-metoden kan føre til, at vi forbrugere får et skævt forhold til penge.
”Vores købsvaner har de seneste 20 år ændret sig i takt med, at flere forskellige betalings- og lånemuligheder – heriblandt kviklån - er blevet tilgængelige. Det er blevet udbredt at lånefinansiere sit forbrug, og det er bekymrende at se, at betalingsordninger som ’køb nu – betal senere’-metoden vinder frem, fordi metoden giver yderligere incitament til at foretage impulsive køb. Som undersøgelsen viser, har unge med et impulsstyret forbrug næsten dobbelt så stor sandsynlighed for at have gentagne betalingsproblemer, som unge, der ikke har et impulsstyret forbrug, ” siger direktør i TrygFonden, Rie Odsbjerg Werner
For yderligere spørgsmål og kommentarer kontakt Forbrugerrådet Tænks pressetelefon på 25 88 20 16 og TrygFondens på telefon 30 56 34 32.

Problematisk kemi i hvert tredje kosmetik- og plejeprodukt
Ny opgørelse fra Kemiluppen viser, at hvert tredje kosmetik- og plejeprodukt indeholder problematisk kemi, fx allergifremkaldende stoffer, mistænkt hormonforstyrrende stoffer eller PFAS. Med en ny kampagne vil Forbrugerrådet Tænk Kemi vise bagsiden af plejeprodukter og kosmetik, og få forbrugerne til at tage stilling til indholdsstofferne.

Ny indsats skal hjælpe forældre med at engagere sig i deres børns digitale liv
Forældre taler sjældent med børnene om deres digitale liv trods bred enighed om, at det er vigtigt. Ny indsats af Forbrugerrådet Tænk og Ole Kirk’s Fond i samarbejde med Børns Vilkår, Mary Fonden, Medierådet for Børn og Unge og Red Barnet skal hjælpe forældre med at navigere i børnenes digitale udfordringer fra mobning til datahøst.

Regeringen svigter passagererne i nyt finanslovsudspil – det går særligt udover landdistrikter
Med nyt finanslovsudspil har regeringen lagt op til at lukke Passagerpulsen. Regeringen gør dermed Danmark til det eneste land i Europa udover Portugal, som ikke har en officiel repræsentant for passagerne. "Vi er chokerede og skuffede" siger Anja Philip, formand i Forbrugerrådet Tænk.