Tal om økonomien, før prisen bliver for høj | Forbrugerrådet Tænk Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Tal om økonomien, før prisen bliver for høj

Lidt over hver tiende ”unge voksne” mellem 18 og 30 år føler selv, at de ikke har styr på økonomien. Det viser en rundspørge fra Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden, der nu vil have de privatøkonomiske kvaler frem i lyset.

Foto: Getty Images · 4. september 2018
To kvinder snakker sammen

Kan du sige nej til cafébesøg, fredagsbar, shoppingture, festivaler eller en ny telefon?

Vores moderne forbrugssamfund kombineret med nem og digital adgang til lån og kreditter har gjort det svært at bevare overblikket over økonomien og sige fra, når kontoen er tom.

En ny rundspørge fra Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden blandt 600 unge, viser at 11 procent af de unge svarer, at de ikke har specielt godt styr på økonomien – eller at deres økonomi ligefrem sejler.

Prisen for en dårlig økonomi er langt højere end kroner og ører, for minus på kontoen betyder også, at mange unge døjer med fx søvnløshed, dårligt helbred, konflikter og isolation fra familie og venner. Samtidig viser tidligere undersøgelser, at privatøkonomi ofte er et tabu, som unge har svært ved at tale med hinanden eller deres forældre om.

Derfor lancerer Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden den 5. september en landsdækkende kampagne, som skal få unge til at tale om overforbrug og rod i privatøkonomien. Organisationens formand, Anja Philip, håber, at kampagnen kan være med til at få de unge til at tale åbent om de økonomiske udfordringer.

”Det er et stort samfundsproblem, at så mange unge snubler i deres egen økonomi, inden de er fyldt 30 år. Pengeproblemer er ofte et tabu, men hvis man ikke længere har råd til fødselsdagsgaver, biografturen eller den næste fredagsbar, skal man melde det ærligt ud til vennerne – i stedet for at melde sig ud af vennekredsen og begynde at isolere sig socialt,” siger Anja Philip.

Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden har tidligere undersøgt unges økonomi, og en rapport fra 2018 viser, at 11,4 procent af de unge døjer med gentagne betalingsproblemer.

”Unge, der ikke har nogen, de kan drøfte økonomi med eller spørge til råds, har langt større risiko for at ende i betalingsproblemer end unge med et stærkt netværk. Derfor er det rigtig vigtigt, at vi får brudt tabuet om dårlig økonomi, og at flere tør fortælle, at de behøver hjælp. Ligesom det er uhyre vigtigt, at vi tør spørge ind til og tilbyde hjælp til mennesker omkring os, som, vi oplever, er kommet ud i økonomiske problemer, siger Gurli Martinussen, direktør i TrygFonden.

Kampagnen ’Tal om din økonomi, før prisen bliver for høj’ løber fra den 5. september og indeholder gode råd til både unge og deres forældre om, hvordan man tager snakken om økonomi, samt kortfilmen ’Venskabet’, som beskriver det svære problem, som mange unge står med. Her følger man to venner med fuld fart på med dertilhørende fester, bytyre og rejser. Men venskabet kommer på en prøve, da den ene af de to venner uden forklaring trækker sig fra det sociale liv. Filmen er instrueret af Daniel Kragh-Jacobsen.