Prisportaler: Ikke altid bedste guide til hvidevarer og elektronik Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Prisportaler er ikke altid den bedste guide til hvidevarer og elektronik

Prisportaler finder langt fra frem til hvidevarer og elektronik fra alle forhandlere, og det kan koste forbrugerne dyrt. Det er problematisk, at prisportalerne ikke er bedre, mener Forbrugerrådet Tænk, der efterlyser en frivillig mærkningsordning til at forbedre kvaliteten af prisportaler.

Foto: Getty Images · 24. oktober 2018
Tastatur hvor nogen shopper efter hvidevarer og elektronik

Forbrugerrådet Tænk har lavet et tjek af ni prisportaler ved at søge på seks forskellige topmodeller af produkter inden for hvidevarer og elektronik.  

Generelt viser gennemgangen, at der er stor forskel på, hvor mange forhandlere prisportalerne søger hos. Det betyder, at kun Google Shopping og PriceRunner kan finde priser på alle de seks produkter.

PriceRunner finder alle produkterne og viser den billigste pris på fem ud af seks produkter. Google Shopping finder også alle produkter og viser den billigste pris i fire ud af seks tilfælde. Derimod finder portalen priser.dk kun tre af de seks produkter– og kun i ét ud af de tre tilfælde viser portalen vej til den forhandler, der har den billigste pris.

Formand for Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip, er generelt ikke imponeret over portalernes kvalitet.

”Ideen med prisportalerne er, at de skal vise os vej til de bedste produkter og priser. Vores tjek viser desværre, at der er flere af portalerne, som viser resultater fra så få forhandlere, at de ikke kan guide os igennem prisjunglen,” siger Anja Philip.

Der er stor forskel på, hvor mange forhandlere de forskellige portaler finder priser hos. Fx viser den mindst dækkende portal kun priser fra tre forhandlere, mens den mest dækkende henter priser fra 12 forhandlere, når man søger på en ovn fra Siemens. Når det handler om en mobiltelefon fra Samsung, får forbrugerne vist resultater hos fire forhandlere hos den mindst dækkende portal og 36 forhandlere hos den mest dækkende.

Omkring halvdelen af portalerne viser ikke priser fra de to store forhandlere Power og Elgiganten, og når en prisportal ikke søger priser hos alle forhandlere, kan man som forbruger ikke regne med, at man får vist den billigste pris. Forbrugerrådet Tænks tjek af portalerne viser da også, at der er 1.120 kroner i forskel på den pris, som forskellige portaler viser på den samme mobiltelefon, og 1.300 kroner i forskel på den pris, som forskellige portaler finder på den samme vaskemaskine.

”Prisportaler burde være en stor hjælp for os forbrugere. Men i dag er der for mange dårlige portaler derude, som fx langt fra viser alle produkter og priser. Det kan være meget svært at gennemskue som forbruger, og derfor er der brug for en frivillig mærkningsordning af de her portaler, så vi forbrugere let kan finde frem til de gode portaler, der fx viser priser fra størstedelen af forhandlerne på markedet,” siger Anja Philip.

Ifølge en spørgeundersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk bruger 2 ud af 3 forbrugere prisportaler, der sammenligner priser på nettet, minimum hver tredje måned.  Undersøgelsen viser også, at det er hvidevarer, flyrejser og it-udstyr, der oftest søges på.

Sådan har Forbrugerrådet Tænk tjekket prisportaler:

Forbrugerrådet Tænk har gennemført et kvalitetstjek af ni forskellige prisportaler ved at søge på seks forskellige produkter, som organisationen tidligere har kåret som ”Bedst i Test”, for at se, om prisportalerne kunne finde produkterne, og om de kunne finde den billigste pris. De seks produkter var en vaskemaskine, en ovn, en mobiltelefon, et køleskab, en emhætte og en støvsuger.

De ni undersøgte portaler er Alatest.dk, priceRunner.dk, Google Shopping, Findpriser.dk, kelkoo.dk, shoptail.dk, shopello.dk, priser.dk og hvidevarerpriser.dk

Forbrugerrådet Tænk samarbejder med PriceRunner:

Forbrugerrådet Tænk har – for at kunne servicere forbrugerne med aktuelle prisinformationer på taenk.dk – et samarbejde med prisportalen PriceRunner på udvalgte test.

Forbrugerrådet Tænk modtager betaling fra PriceRunner for antallet af klik fra taenk.dk. Det beløb var i 2017 cirka 15.000 kroner. Al indtjening bliver brugt til at forbedre taenk.dk.