Forbrugerrådet Tænk anmelder flyprisportaler for vildledende markedsføring Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Forbrugerrådet Tænk anmelder flyprisportaler for vildledende markedsføring

Prisportaler, der finder og sammenligner priser på flybilletter, er meget populære, viser en ny undersøgelse. Flere flyprisportaler lever imidlertid ikke op til det, de lover, og Forbrugerrådet Tænk anmelder nu tre portaler til Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring og to for skjult reklame.

Foto: Getty Images · 5. oktober 2018
Person kigger på flyprisportal som Forbrugerrådet Tænk har anmeldt for vildledende markedsføring

Flyprisportaler kan gøre det nemt for forbrugerne at finde den billigste flybillet, og en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk viser da også, at omkring en tredjedel af de danske forbrugere bruger flyprisportaler, når de skal finde billetter.

Men de priser, man kan finde på flyprisportaler, er i flere tilfælde ikke de billigste – heller ikke selvom portalen lover det. Det konstaterer Forbrugerrådet Tænk, der har kigget nærmere på flere portalers markedsføring og nu anmelder de tre flyprisportaler Dohop.dk, Rejsepriser.dk og Viviro.com til Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring.

”Flere portaler lover, at de viser de billigste priser, men når vi har søgt systematisk på udvalgte rejser, får vi ikke på noget tidspunkt tilbudt den billigste pris på markedet,” siger formand for Forbrugerrådet Tænk Anja Philip, der tilføjer, at det forringer konkurrencen på flymarkedet og kan koste forbrugerne dyrt, når prisportaler ikke er troværdige.

”Som forbrugere bruger vi ofte flyprisportaler for at finde frem til den billigste rejse. Der kan være flere hundrede eller endda tusinde kroner at spare, hvis man finder den billigste udbyder eller afgang, når man vælger flybilletter. Det er penge, man som forbruger risikerer at blive snydt for, hvis man ender på en flyprisportal, der fx kun viser resultater fra få udvalgte flyselskaber, ,” siger Anja Philip.

Mærkning kan vise vej til troværdige portaler

Det er ikke kun, når der skal købes flybilletter, at danskerne er vilde med prisportaler. To tredjedele af danskerne bruger prisportaler mindst hver tredje måned, og udover flybilletter er det priser på hårde hvidevarer, hoteller og it-udstyr, der bliver søgt flittigst på.  I blandt andet England og Norge findes der mærkningsordninger for prisportaler, og Forbrugerrådet Tænk foreslår, at man også i Danmark bruger mærkning til at vise vej til troværdige prisportaler.

”En mærkningsordning vil give os forbrugere tillid til, at de mærkede prisportaler faktisk viser os på rette vej, og den vil gavne de gode prisportaler, der får lov til at skilte med det gode arbejde, de gør. Markedet for prisportaler er vokset vildt de senere år, og der er behov for en mærkning, som kan gøre det nemmere at finde frem til troværdige portaler,” siger Anja Philip.

Udover de tre portaler, som er anmeldt for vildledende markedsføring, er Forbrugerrådet Tænk også blevet opmærksom på, at nogle flyprisportaler indeholder reklamer blandet med søgeresultater, hvor det ikke er tilstrækkeligt tydeligt, at der er tale om reklame og ikke søgeresultater. På den baggrund har Forbrugerrådet Tænk også bedt Forbrugerombudsmanden vurdere de to portaler agoda.com og kayak.dk