Børn bestemmer hvad der ender i indkøbskurven
En ny undersøgelse fra YouGov for Forbrugerrådet Tænk viser, at børnefamilier generelt impulskøber meget mere i supermarkedet end befolkningen uden børn, og at det ofte er usunde varer, der ryger i vognen uplanlagt. Forbrugerrådet Tænk har udarbejdet undervisningsmateriale til grundskolen, der skal gøre børn og unge klar til indkøbssituationen.

De fleste forbrugere kender nok det med, at der kommer lidt ekstra godter i indkøbskurven - og for børnefamilierne sker det oftere end andre.
En ny undersøgelse fra YouGov for Forbrugerrådet Tænk viser nemlig, at børnefamilier generelt impulskøber mere end den brede befolkning. Hele 40% af børnefamilierne impulskøber således hver gang eller mere end halvdelen af gangene sammenlignet med 29% i befolkningen generelt, og det er ofte usunde varer såsom slik, der uplanlagt ryger i vognen.
Det kan ifølge undersøgelsen blandt andet skyldes, at børnefamilier generelt i høj grad bliver påvirket af deres børn til at købe varer, de ellers ikke ville have købt.
Derfor har Forbrugerrådet Tænk (sammen med Helle Brønnum Carlsen og LegmedIT) udarbejdet nyt undervisningsmateriale til folkeskolen (se indkoeb.taenk.dk), som skal klæde børn og unge bedre på til indkøbssituationen.
”Indkøbssituationen er en vigtig del af voksenlivet som forbruger, og vi vil gerne bidrage til, at vores børn og unge lærer at træffe oplyste valg, når de køber ind. De skal blandt andet blive gode til at forså, hvordan markedsføring fungerer, så de ikke så nemt lader sig friste af farvestrålende reklamer” siger projektleder i projektet ”Klar til Indkøb”, Sofie Søndergaard Risborg.
Undersøgelsen viser også, at familier med børn i alderen 11-15 år påvirkes mere af deres børn i forbindelse med indkøb sammenlignet med børnefamilier generelt. Hele 27% af forældrene til de 11 15 årige svarer fx, at de bliver påvirket til at købe usunde varer såsom slik, hvilket er signifikant højere end børnefamilier generelt.
Projekt ”Klar til Indkøb” har til formål at styrke børns maddannelse i indkøbssituationen, så fremtidens forbrugere træffer kompetente valg, der øger deres egen sundhed, mindsker madspild og øger efterspørgslen af lokale kvalitetsråvarer.
Klar til Indkøb er støttet af Promilleafgiftsfonden for landbrug.

Problematisk kemi i hvert tredje kosmetik- og plejeprodukt
Ny opgørelse fra Kemiluppen viser, at hvert tredje kosmetik- og plejeprodukt indeholder problematisk kemi, fx allergifremkaldende stoffer, mistænkt hormonforstyrrende stoffer eller PFAS. Med en ny kampagne vil Forbrugerrådet Tænk Kemi vise bagsiden af plejeprodukter og kosmetik, og få forbrugerne til at tage stilling til indholdsstofferne.

Ny indsats skal hjælpe forældre med at engagere sig i deres børns digitale liv
Forældre taler sjældent med børnene om deres digitale liv trods bred enighed om, at det er vigtigt. Ny indsats af Forbrugerrådet Tænk og Ole Kirk’s Fond i samarbejde med Børns Vilkår, Mary Fonden, Medierådet for Børn og Unge og Red Barnet skal hjælpe forældre med at navigere i børnenes digitale udfordringer fra mobning til datahøst.

Regeringen svigter passagererne i nyt finanslovsudspil – det går særligt udover landdistrikter
Med nyt finanslovsudspil har regeringen lagt op til at lukke Passagerpulsen. Regeringen gør dermed Danmark til det eneste land i Europa udover Portugal, som ikke har en officiel repræsentant for passagerne. "Vi er chokerede og skuffede" siger Anja Philip, formand i Forbrugerrådet Tænk.