Store prisforskelle på samme lån i samme bank

Der kan være tusindvis af kroner i renter og gebyrer i forskel på, hvad det koster for forskellige forbrugere at være kunder i samme bank. Forbrugerrådet Tænk kritiserer, at bankpriserne er uigennemskuelige for forbrugerne.
Af Forbrugerrådet Tænk
25. August 2015
Store prisforskelle på samme lån i samme bank
Foto: iStock

Der kan være stor forskel på, hvad forbrugere betaler i renter og gebyrer for at være kunder i samme bank – til gengæld kan være meget svært at finde ud af hvorfor, der er forskel på prisen.

En ny test af 29 danske banker i magasinet Forbrugerrådet Tænk Penge viser, at en række banker opererer med et prisspænd for deres kunder. Det vil sige, at de forbrugere, som banken vurderer som gode kunder, slipper langt billigere end de kunder, som banken opfatter som gennemsnitlige eller dårlige.

Mange tusinde kroner årligt i prisforskel

Forbrugerrådet Tænk har tidligere uden held forsøgt at få oplyst, hvad der gør en kunde god, gennemsnitlig eller dårlig. Men det ligger fast, at bankens vurdering af forbrugernes kundestatus kan gøre en forskel på mange tusinde kroner årligt for den enkelte forbruger.

”For nogle kunder vil det føles uretfærdigt, at man får en markant dårligere pris end fx ens nabo, der har samme bank. Efter vores mening er det problematiske her, at bankerne typisk ikke oplyser, hvilke kriterier de bruger for at vurdere om folk er gode eller dårlige kunder. Det gør det rigtig svært for forbrugerne at få en bedre pris,” siger cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, Morten Bruun Pedersen.

Forbrugerrådet Tænk Penge har lavet en beregning for en modelfamilie, der bor i ejerbolig med lille friværdi, og her er prisforskellen på at være en god kunde og en gennemsnitskunde betydelig hos en række af de store danske banker.

Beregningen viser, at hos Danske Bank betyder prisspændet mellem at være en god og en gennemsnitskunde fx en årlig forskel på 17500 kroner i renter og gebyrer, hos Sydbank sparer den gode kunde 10.000 kroner om året, hos Jyske Bank 8850 kroner om året og hos Arbejdernes Landsbank 5500 kroner.

Forbrugerne skal forhandle med banken

Morten Bruun opfordrer til, at man som forbruger ikke bare accepterer de renter og gebyrer, som man betaler i banken.

”Man skal ikke regne med, at banken selv ringer og siger, at du er en god kunde, så vi vil gerne tilbyde dig en god pris. I stedet skal man på fx Pengepriser.dk eller Mybanker tage et tjek af, hvad man kan få hos andre banker, og så enten skifte til en billigere bank eller bruge de tal, man har indhentet til at forhandle en bedre pris med ens egen bank,” siger Morten Bruun.

Banktesten i magasinet Forbrugerrådet Tænk Penge viser, at der for en modelfamilie med lejebolig kan være over 4000 kroner at spare årligt ved at skifte fra den dyreste til den billigste bank. En gennemsnitsfamilie med ejerbolig og stor friværdi kan i særlige situationer spare op til over 24000 kroner om året ved at skifte fra den dyreste til den billigste bank. Og en familie med mindre friværdi i boligen vil i særlige tilfælde kunne spare over 30.000 kroner ved at skifte fra testens dyreste til den billigste bank.

Test af bankpriser 2016

Forbrugerrådet Tænk har testet bankpriser oktober 2016. Testen er forbeholdt abonnenter af Forbrugerrådet Tænk Penge, der er Forbrugerrådet Tænks blad om penge og privatøkonomi.

Køb abonnement og gå ikke glip af kommende test og gode råd om banker, bolig, investering, forsikringer og pension.

Bestil Forbrugerrådet Tænk Penge her