Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Smarte produkter har problemer med sikkerhed og privatliv

3 ud af 4 danskere har internetforbundne, såkaldte smarte produkter i deres hjem. Og tallet vil vokse de kommende år. Produkterne kan gøre hverdagen nemmere for forbrugerne, men Forbrugerrådet Tænk advarer om, at privatliv, sikkerhed og lovgivning slet ikke er på plads.
18. November 2019
Smarte produkter har problemer med sikkerhed og privatliv
Foto: Getty Images

I en ny undersøgelse svarer tre ud af fire danskere, at de har internetforbundne produkter i deres hjem. Det drejer sig om alt fra Smart TV over internetforbundne elpærer, varmepumper til køleskabe og dørlåse og meget andet, der over de seneste år er blevet en del af forbrugernes hverdag. Og udvalget af smarte produkter til hjemmet vokser fortsat.

Ifølge vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe, er udviklingen positiv – men han peger samtidig på en betydelig bagside af medaljen.

”Digitaliseringen af vores hjem gør det nemmere at være forbruger, når vi fx kan tænde og slukke lyset uden at være til stede, når vi kan tænde for varmen i sommerhuset, inden vi ankommer eller når vi kan stå i supermarkedet og tjekke, hvad der mangler i køleskabet. Det er smart. Men de nye produkter bliver udviklet rigtigt hurtigt, og mange virksomheder har tilsyneladende i den proces ikke fokus på at passe på vores private oplysninger og sørge for vores sikkerhed, ” siger Vagn Jelsøe.

Det underbygges af en ny test af internetforbundne ringeklokker, der afslører store sikkerhedshuller. En producents ringeklokke kan benyttes uden at bruge password. En anden kræver blot et password på et enkelt tegn. Det lave sikkerhedsniveau er en lækkerbisken for hackere, som forsøger at få kontrol over ringeklokkerne og ønsker at se, hvem der kommer og går fra hjemmet. Potentielt kan hackere også få adgang til resten af ens hjemmenetværk via en sårbar ringeklokke.

I dag er det meget uklart, hvordan forbrugerne er stillet, hvis der er problemer med deres IoT-produkt. Det skyldes, at de nuværende regler er fra en tid, hvor produkter i hjemmet ikke kunne kobles til nettet. . Der er derfor et presserende behov for at få kigget eksisterende regler igennem og sørge for, at forbrugerne ikke stillet ringere ved købe en smart produkt end et traditionelt produkt.  Forbrugerrådet Tænk opfordrer regeringen til at sørge for, at lovgivningen bliver tidssvarende i Danmark. Det sker blandt andet i et brev sendt til justitsministeren og erhvervsministeren, som Forbrugerrådet Tænk har skrevet sammen med interesseorganisationen Dansk IT.

”Internetforbundne produkter rummer avanceret teknologi, og vi ved, at de går hurtigere i stykker eller holder op med at virke efter hensigten end andre produkter, hvis de fx ikke modtager nye opdateringer fra producenten. Derfor er det et problem, at det i dag er uklart, om forbrugeren kan kræve at få pengene tilbage i den situation. Og helt generelt er forbrugernes rettigheder desværre uklare, når det kommer til internetforbundne produkter,” siger Vagn Jelsøe.

Forbrugerrådet Tænk sætter de i de kommende uger fokus på, hvordan man som forbruger kan håndtere problemer med it-sikkerhed, produktets levetid og beskyttelsen af private data, når man køber internetforbundne produkter.

1.096 forbrugere mellem 18 år og 79 år har svaret på spørgsmål om deres brug af og forhold til internetforbundne produkter i hjemmet. Svarene er efterfølgende vægtet i forhold til køn og alder for at gøre dem repræsentative for den danske befolkning.

Download undersøgelsen her: https://taenk.dk/forbrugerpanelet_iot_produkter

For yderligere information kontakt Forbrugerrådet Tænks pressetelefon på 25 88 20 16.