Ringeklokker med kamera klokker i sikkerheden

Ringeklokker med indbygget kamera er smarte. Men flere af dem dumper, når det kommer til sikkerheden. Det viser en ny test af 8 ringeklokker med kamera udført af Forbrugerrådet Tænk.
18. November 2019
Dørklokker

Ringeklokker med indbygget videokamera viser via din smartphone, hvem der ringer på din dør, når du ikke er hjemme. Det er nemt og bekvemt. Forbrugerrådet Tænks test viser imidlertid, at der er store problemer med it-sikkerheden i flere af de 8 internetforbundne ringeklokker på det danske marked.

På en af ringeklokkerne skal man slet ikke bruge kodeord for at logge sig ind. På andre er kodeordet så simpelt, fx et enkelt tegn, at det ikke yder tilstrækkelig sikkerhed. Og en ringeklokke siger højt ”connection unsuccessful”, når den mister forbindelsen til hjemmets trådløse netværk og dermed ikke virker.

Ifølge vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe, er det problematisk, at produkter, der egentlig skal give forbrugerne tryghed og sikkerhed, ender med at gøre det modsatte.

”Det er smart, at man kan se, hvem der ringer på ens dør, når man ikke er hjemme. Desværre viser vores test, at der også her er huller i sikkerheden, fx fordi produkterne ikke opdateres. Hvis ringeklokken gør omverdenen opmærksom på, at den ikke virker, er det tydeligt, at hjemmet ikke længere er overvåget. Og hvis der heller ikke er nogen adgangskode, som beskytter din internetforbundne ringeklokke, risikerer man, at uvedkommende kan hacke sig ind. Og så er rollerne byttet om, så det nu er hackerne, der fx kan tilgå dit netværk hjemme eller se, hvornår du kommer og går fra dit hjem,” siger Vagn Jelsøe.

Han peger på, at virksomhederne tilsyneladende har meget mere fokus på at udvikle nye produkter end at tænke på forbrugernes sikkerhed.

”Det vælter frem med nye internetforbundne produkter. Men test viser flere eksempler på, at sikkerheden, der skal beskytte os, er hullet som en si. Det er nærmest tragikomisk, at sikkerhedsprodukter som ringeklokker eller overvågningskameraer ender med at udgøre en sikkerhedsrisiko, fordi uvedkommende fx kan hacke sig ind,” siger Vagn Jelsøe.

De testede ringeklokker kan købes i større danske elektronikbutikker og på nettet.

For yderligere information kontakt Forbrugerrådet Tænks pressetelefon på 25 88 20 16.