Populære apps indsamler personlige data i strid med EU-regler

En ny rapport fra Forbrukerrådet i Norge konkluderer, at 10 populære apps foretager en omfattende og ulovlig indsamling og deling af personlige oplysninger fra 10 populære apps. Forbrugerrådet Tænk vil nu underrette Datatilsynet om problemet.
14. Januar 2020
Populære apps indsamler personlige data i strid med EU-regler
Foto: Forbrukerrådet

I en ny rapport afslører det norske forbrugerråd, hvordan et stort antal virksomheder modtager personlige data om forbrugeres interesser, vaner og adfærd, hver gang de bruger apps på deres telefoner. Rapporten har undersøgt 10 populære apps til Android-telefoner, herunder datingapps som Tinder, happn og Grindr.

Ifølge Forbrugerrådet Tænk er det enormt svært for forbrugerne at gennemskue, hvordan deres personlige data bliver indsamlet, delt og brugt. Derfor er denne massive, kommercielle overvågning også på kant med vores fundamentale rettigheder.

”Vi forbrugere har også ret til et privatliv i den digitale verden. Vi deler derfor det norske forbrugerråds vurdering af, at deling af personlige data i dette tilfælde overtræder EU's databeskyttelsesregler. I nogle tilfælde er der endda tale om datingapps med uhyre følsomme oplysninger, som vi mister kontrollen over,” siger Anette Høyrup, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.

Forbrukerrådet i Norge har på baggrund af rapporten besluttet at anmelde firmaet bag appen Grindr og fem annoncørvirksomheder, der har modtaget personlige data gennem appen, til Datatilsynet i Norge. Forbrugerrådet Tænk og en række andre forbrugerorganisationer underretter nu deres nationale datatilsyn om den norske rapport.

"Det er primært en myndighedsopgave at få dæmmet op for den omfattende datadeling, der fratager forbrugerne kontrollen med egne personlige og private oplysninger. Hos Forbrugerrådet Tænk råder vi derfor forbrugerne til at være ekstra opmærksomme, hvis de bruger en app, der indsamler intime oplysninger om dem. I telefonens indstillinger kan man undersøge, om det er muligt at slå unødvendig dataindsamling fra. Men det er ikke muligt i de 10 apps, som det norske forbrugerråd har undersøgt,” siger Anette Høyrup.

Forbrugerrådet Tænk appellerer også til, at app-udviklerne indtænker privatlivsbeskyttelse i deres app-design og finder alternative måder at annoncere på online.

Fakta:

De tekniske undersøgelser er udført af sikkerhedsvirksomheden Mnemonic.

Undersøgelsen af annoncebranchen og dataformidlere er udført med hjælp fra forskeren Wolfie Christl fra Cracked Labs.

Analysen og anmeldelserne er skrevet med hjælp fra organisationen Noyb.

For yderligere information kontakt Forbrugerrådet Tænks pressetelefon på 25 88 20 16

Dette indsamler og deler de 10 undersøgte apps

Grindr

Sender mange brugeroplysninger, herunder placeringsoplysninger, IP-adresse, køn og alder, til et stort antal tredjeparter, herunder AdColony, AppNexus, Bucksense, MoPub, OpenX, PubNative og Smaato. Bruger MoPub til at formidle reklamer, sender brugeroplysninger, heriblandt "type af forhold", til Braze.

Perfect365

Brugerens placeringsoplysninger deles med flere parter, især med Fysical, som modtager dem meget ofte. Generelt deler den data med mange tredjeparter. Under den første indledende test i juli/august forhindrede appen forsøg på at stoppe dette (denne adfærd var ændret i september 2019). Placeringsoplysninger sendes ukrypteret til Receptiv (Verve).

My Days

Sender mange oplysninger, herunder en fuld liste med installerede apps, placeringsoplysninger og IP-adresse til Placed. Sender placeringsoplysninger og Wi-Fi-adgangspunkter til Placer.io og placeringsoplysninger til Neura.

OkCupid

Sender svar på personlige spørgsmål og placeringsoplysninger til Braze. Sender detaljerede enhedsoplysninger til AppsFlyer, herunder aflæsning af sensorer.

My Talking Tom 2

Sender brugerens IP-adresse til Mobfox, Rubicon Project og PubNative.

Muslim: Qibla Finder

Sender brugerens IP-adresse til Appodeal.

Tinder

Sender brugerens placeringsoplysninger og informationer om alder, køn og interesseret køn til LeanPlum og AppsFlyer.

Clue

Sender brugerens fødselsår til Amplitude, Braze og Apptimize.

Happn

Sender brugerens land, køn og aldersgruppe til Google.

Wave Keyboard

Ingen brugerdata blev sendt til tredjeparter, bortset fra enhedens annonce-ID.