Morgenmadsprodukter bruger eget mærke til at fremstå sundere, end de er

I de danske supermarkeder er mange morgenmadsprodukter prydet med fuldkornsmærker. Flere mærker er imidlertid producenternes egne, der langt fra lever op til de samme kriterier som det officielle fuldkornsmærke. Forbrugerne risikerer dermed at blive vildledt, mener Forbrugerrådet Tænk, der har anmeldt flere produkter til myndighederne.
18. Oktober 2016

Mange morgenmadsprodukter i de danske supermarkeder smykker sig med lånte fjer. Det mener Forbrugerrådet Tænk, der som et led i kampagnen ”Ærlig snak eller ren salgsgas?” har undersøgt morgenmadsprodukterne i Danmark.

Det officielle fuldkornslogo stiller en række krav til indholdet af fedt, sukker, salt, kostfibre og selvfølgelig fuldkorn, som ikke alle produkter kan leve op til. Men mange producenter benytter deres eget fuldkornsmærke. Dermed kan de reklamere for, at deres morgenmad har et højt indhold af fuldkorn – selvom de langt fra lever op til de officielle krav og fx indeholder store mængder sukker.

Mere kage end morgenmad

Det er ikke i orden, mener formand for Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip.

”Når producenterne laver deres egne fuldkornsmærker og sætter dem på morgenmad, der faktisk ikke indeholder ret meget fuldkorn, men til gengæld er fyldt med sukker, forsøger man at få forbrugerne til at tro, at der er tale om et sundere produkt. Man pynter sig med lånte fjer, da mange forbrugere kigger efter det officielle fuldkornsmærke. Men læser man det med småt, minder indholdet af disse morgenmadsprodukter mere om kage end om morgenmad,”  siger Anja Philip.

Forbrugerrådet Tænk har anmeldt morgenmadsprodukterne Nesquik og Lion fra Nestlé til Fødevarestyrelsen, da organisationen mener, at markedsføringen af produkterne får forbrugerne til at tro, at der er tale om et sundt eller sundere produkt på trods af et meget højt sukkerindhold. For at opnå det officielle fuldkornsmærke skal et morgenmadsprodukt indeholde mindst 65 procent fuldkorn. Lion fra Nestlé indeholder 36 procent fuldkorn. Altså kun omkring det halve.

Forbrugerrådet Tænk har i en undersøgelse spurgt 1070 forbrugere om deres forventninger til Nestlés fuldkornsmærker. Her svarer over halvdelen af de adspurgte, at de forventer, at produkter, der bærer mærket har et højt indhold af fuldkorn.

Forbrugerrådet Tænk vil også anmelde produkterne ”Frozen”, ”Cocopops” og ”Star Wars” fra Kellog’s og produktet ”Nougatbits” fra producenten Golden Bridge til Fødevarestyrelsen, da organisationen mener, at produkterne vildleder forbrugerne ved deres brug af egne mærker.

Læs Forbrugerrådet Tænks mærkeguide.