Lån under lup på Kulturnatten

Forbrugerrådet Tænk sætter uforståelige og urimelige lånedokumenter fra banken under lup i uformelle rammer på Kulturnatten. Målet er at inspirere forbrugerne til at gå hjem og udfordre deres bank.
Af Forbrugerrådet Tænk
7. Oktober 2015
Lån under lup på Kulturnatten
Foto: Forbrugerrådet Tænk

Forbrugerrådet Tænk sætter de kommende måneder fokus på uforståelige og urimelige låneaftaler i kampagnen ‘Tænk, hvis det med småt stod med stort”.  Det gør man på baggrund af en ny undersøgelse, der viser, at mange forbrugere ikke forstår, hvad de skriver under på i banken, når de låner til fx bil eller bolig,

Kampagnen bliver også omdrejningspunktet for Forbrugerrådet Tænks arrangement på Kulturnatten, fortæller Forbrugerrådet Tænks formand, Anja Philip.

‘Det er et kæmpe problem, at låneaftalerne er skrevet i et uforståeligt sprog; det kan nemlig blive rigtig dyrt for forbrugeren og for store konsekvenser for privatøkonomien. Selvom de færreste umiddelbart vil forbinde høje lixtal og kancellisprog med Kulturnat, forsøger vi, bl.a. gennem en uformel og uhøjtidelig quiz at klæde forbrugerne på til at tage en ordentlig forhandling med deres bank,’ siger Anja Philip.

I quizzen testes din viden om at låne penge i banken, og hovedpræmien er et personligt økonomitjek med en af Forbrugerrådet Tænks finanseksperter.

Fra banklån til babyolier

Medarbejdere fra Forbrugerrådet Tænk står fra kl.18 i gården i Fiolstræde 17 B i indre København klar til blandt andet at tale med gæsterne om, hvordan man bedst forhandler med sin bank. Og hvis finansverdenens jurasprog og høje lixtal bliver for meget, kan gæsterne køle ned med en øl i baren, der er bemandet med folk fra Danske Ølentusiaster, som er medlemsorganisation hos Forbrugerrådet Tænk.

For børnene er der mulighed for at lege med bogstaver og ord, så de mindste familiemedlemmer er også meget velkomne.