Forbrugerrådet Tænk: National handlingsplan for tøjspild er nødvendig

Tøjproduktion er blandt de største klima- og miljøsyndere, og en prognose viser, at tøjforbruget i det kommende årti vil skyde voldsomt i vejret. Forbrugerrådet Tænk mener, at der er brug for en national handlingsplan, der skal sætte en stopper for overproduktion og spild.
27. Januar 2020
Gettyimages

Når du køber en ny billig cardigan, trøje eller et par bukser, taler statistikken for, at du kommer til at bruge det blot otte gange. Dermed bruger vi et stykke tøj halvt så mange gange, som vi gjorde for 15 år siden.

Tøjproduktion udgør en stor belastning for miljø- og klima. Siden 1975 er den globale produktion af tekstilfibre tredoblet. og en prognose peger på, at forbruget af tøj og sko stiger med 63 procent i løbet af det kommende årti.

Tøjspild, som begreb, dækker over bluser, bukser og andet tøj, som enten ødelægges før det overhovedet bliver solgt, som ikke bliver brugt eller ikke bliver brugt ret meget, inden det eventuelt bliver bortskaffet. Tøjspild er dermed unødig spild af ressourcer i en tid med store miljø- og klimaudfordringer, og der er nu brug for handling fra politikere og virksomheder, mener Forbrugerrådet Tænk

”Verden står midt i en klimakrise, der gør det bydende nødvendigt med en ekstra indsats over for og fra de industrier, som belaster miljø og klima mest.  Vi foreslår derfor en national handlingsplan, som kan nedbringe det danske tøjspild, som fortsat er alt for højt, og som kan inspirere andre lande til, hvordan man kan komme i gang. Samtidig kan en national handlingsplan løfte vores bevidsthed om tøjspild op på et helt andet niveau, uanset om vi er forbrugere, politikere, forhandlere eller producenter,” siger Anja Philip, formand i Forbrugerrådet Tænk.

Hun anerkender Copenhagen Fashion Week for at have præsenteret deres egen plan for bæredygtighed i forbindelse med modeugen i januar. Men Anja Philip understreger, at tøjspild er en problemstilling, der skal løftes og løses af alle involverede parter via en national handlingsplan, der dækker hele branchen og alle led fra producent til forbruger.

Tøjindustri udleder mere CO2 end verdens skibe og fly

Forbrugerrådet Tænk rækker på den baggrund hånden ud til landets politikere, miljøorganisationer og industrien. Forbrugervagthunden opfordrer til et bredt samarbejde, hvor alle parter inddrages i udformningen af en national handlingsplan med fælles retning og mål.

”Tøjindustrien udgør en kolossal klima- og miljøbelastning. Globalt udleder den for eksempel mere CO2 end alle internationale flyvninger og skibstransporter til sammen. Mens der de seneste år har været et stort fokus på madspild og plastikspild, står vi med et stort tøjspildsproblem, der kræver en konkret indsats. Danmark har blandt andet en handlingsplan for plastikspild, og vi har stort fokus på madspildsområdet. Begge indsatser inspirerer til, at der kommer en lignende plan, som kan reducere tøjspild,” siger Anja Philip.

En national handlingsplan for at reducere tøjspild bør ifølge Forbrugerrådet Tænk blandt andet indeholde fælles definitioner af tøjspild, så det bliver muligt at måle frem- eller tilbageskridt. Forbrugerrådet Tænk påpeger, at man ved, at der blandt andet er et stort spild af tøj hos forbrugeren, som bruger tøjet for lidt, og at nogle forhandlere destruerer usolgt tøj. Men der er behov for en nærmere kortlægning, så indsatser for at minimere spildet kan målrettes på alle niveauer.  Handlingsplanen bør også indeholde en gennemgang af moms, afgifter og tilskud og indebære en prioritering af forskning i genanvendelse og teknik.  Desuden bør en handlingsplads bidrage til mere retvisende forbrugerinformation og en satsning på bedre infrastruktur til indsamling af tøj, der kan forbedre mulighederne for genbrug og genanvendelse.

• Tøj- og tekstilsektoren udgør en af de største belastninger for miljø og klima. Sektoren udleder mere CO2 end verdenens skibe og fly til sammen.

• Billigt tøj anslås at blive brugt 7-8 gange. En undersøgelse foretaget af Ellen MacArthur Foundation peger på, at hvis antallet af gange, et stykke tøj bruges bliver fordoblet, og køb af beklædningsgenstande og produktion reduceres med halvdelen som en konsekvens heraf, ville drivhusgasudledningen fra tekstilindustrien reduceres med 44 procent.

• Ifølge beregninger fra Miljøstyrelsen køber hver dansker i gennemsnit cirka 13 kilo tekstiler om året. Her udgør køb af tøj cirka 10 kilo.

• Siden 1975 er den globale produktion af tekstilfibre tredoblet.

• En prognose viser, at forbruget af tøj og sko vil stige 63 procent frem mod 2030.