Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Forbrugere vil gerne købe ansvarligt

I en ny undersøgelse svarer 97 procent, at det er vigtigt eller meget vigtigt, at et produkt er ansvarligt produceret. Men det er ikke altid helt så enkelt at finde frem til.
17. Maj 2016
Foto: iStock

Forbrugerne vil gerne vælge produkter, der er produceret med en klar stillingstagen til emner som dyrevelfærd, miljø og sundhed. Det viser en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk.

I undersøgelsen svarer 97 procent, at det er vigtigt eller meget vigtigt, at produkter er produceret ansvarligt.

”Tallet bekræfter, at rigtig mange gerne vil efterlade et positivt aftryk, når de køber forskellige produkter og varer. Desværre viser undersøgelsen også, at det ikke altid er helt så let at træffe det ansvarlige valg, for dem, der ønsker det,” siger Vibeke Myrtue, miljøpolitisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk.

Sværest at gennemskue klima og sociale forhold

Når forbrugerne står i butikkerne, er det ikke altid helt nemt at gennemskue, hvordan produkterne på hylden er produceret.

I undersøgelsen er respondenterne blevet spurgt ind til, hvor let eller svært de synes, det er at vurdere produktionen af den enkelte vare ud fra en række forskellige aspekter. Det er sværest for forbrugerne at gennemskue, om der er vist hensyn til klima og sociale forhold i produktionen. Tre ud af fire svarer, at det er svært eller meget svært at gennemskue, om der er taget hensyn til netop de emner i produktionen.

Sundhed og dyrevelfærd er lidt nemmere for forbrugerne at finde vej til. En forklaring kunne være, at der er flere gode og genkendelige mærkningsordninger på netop de områder. Men 60 procent svarer stadig, at det er svært eller meget svært at vurdere, om der er taget hensyn til sundheden eller dyrevelfærden i produktionen.

Vælger dagligvarer ud fra beliggenhed

Da respondenterne i undersøgelsen blev spurgt til, hvordan de valgte den butik, de sidst købte ind til aftensmad i, svarer 60 procent, at beliggenheden var vigtig. På andenpladsen kommer butikkens udvalg, som 51 procent har valgt ud fra.

”Tallene viser, at danskerne gerne vil. Men i en travl hverdag er det ofte beliggenheden af butikken, der bliver det vigtigste. Derfor bør butikkerne tilbyde forbrugerne bedre muligheder for at vælge ansvarligt producerede varer,” siger Vibeke Myrtue.