Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Forbrugere kan ikke stå alene i kampen mod snagende cookies

Halvdelen af danskerne læser aldrig de betingelser, der følger med en accept af cookies. Forbrugerrådet Tænk mener, at det er på tide, at virksomhederne tager hånd om deres brugeres privatliv.
7. Marts 2016
Forbrugere kan ikke stå alene i kampen mod snagende cookies
Foto: iStock

Så snart brugeren har trykket ”accepter cookies,” kan virksomheden bag hjemmesiden og deres samarbejdspartnere indsamle et væld af informationer om brugeren.

Informationerne bliver indsamlet gennem de cookies, de fleste danskere efterhånden har vænnet sig til at acceptere. Faktisk er forbrugerne så vant til at acceptere cookies, at de ikke engang læser betingelserne. I en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk svarer hele 46 procent, at de aldrig læser betingelserne i pop up-boksene, der siden 2011 har afbrudt danskernes websurfing for at indhente den nødvendige tilladelse, før de små cookies bliver lagt på din computer. Boksene ligner hinanden, men kan gemme på et væld af forskellige cookies – lige fra forholdsvis uskyldige førsteparts-cookies til visse tredjepartscookies, der følger brugeren rundt på forskellige sider.

Cookie-lovgivningen virker ikke godt nok

At så mange danskere ikke læser betingelserne viser ikke kun, at vilkårene er tidskrævende og komplicerede at forstå. Det er også et tegn på, at brugerne ikke kan være alene om den opgave, der ligger i at sikre privatlivet på nettet. Og at cookielovgivningen fra 2011 ikke er den hjælp, den var tænkt som.

Seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk Anette Høyrup mener, at virksomhederne skal løfte en del af opgaven og hjælpe brugerne med at beskytte privatlivet på nettet.

”Det ville jo kræve enormt mange ressourcer for den enkelte at sætte sig ind i, hvad de her cookies egentlig indsamler på hver eneste side, man besøger, og hvor de informationer kan ende. Derfor er der brug for, at virksomhederne også tager del i at beskytte brugernes privatliv. Det handler om at begrænse sig til de cookies, der er nødvendige og giver mening, og til gengæld skære ned på unødvendige tredjepartscookies, der bare hamstrer data og sælger dem videre, så helt andre virksomheder kan målrette deres markedsføring,” siger Anette Høyrup.

Privatliv kan blive nyt konkurrenceparameter

Virksomhederne kan også selv få noget ud af at skrive brugernes privatliv på dagsordenen. Den nye undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk viser nemlig også at hver femte dansker har ændret indstillinger eller brugt værktøjer til at begrænse cookies. Det viser, at der er en efterspørgsel efter virksomheder, der tager et ansvar.

”Jeg tror, at flere i fremtiden vil sætte spørgsmålstegn ved rimeligheden i, at der bliver indsamlet så meget information om os på nettet. Og når flere bliver opmærksomme på hvor meget, vi egentlig afgiver, og hvad konsekvenserne er, så vil der være en konkurrencemæssig fordel for virksomheder, der tager hånd om problemet,” siger Anette Høyrup.

Læs hele undersøgelsen her