Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Forbrugere betaler gerne mere for bæredygtigt tøj

Ifølge en ny undersøgelse vil en betydelig del af forbrugerne gerne betale mere for bæredygtigt tøj. Forbrugerrådet Tænk efterlyser bedre tilgængelighed og større udvalg på markedet for bæredygtigt tøj.
5. September 2016
Foto: iStock

Produktion af tøj belaster miljø og klima betydeligt, og der kommer jævnligt historier frem om dårlige arbejdsvilkår ved tøjproduktion i blandt andet Asien. Miljø, klima og arbejdere kan blive skånet, hvis flere forbrugere går efter bæredygtigt tøj, og en ny spørgeundersøgelse peger på, at hver femte forbrugere gerne betaler op til 20 procent ekstra for tøj, der er produceret mere bæredygtigt.

I undersøgelsen, hvis resultater bringes i den nye udgave af magasinet Forbrugerrådet Tænk, er 1.032 forbrugere blevet spurgt om deres holdninger til bæredygtigt tøj, og over halvdelen af de adspurgte forbrugere efterlyser enten i høj grad eller meget høj grad, at tøj bliver produceret mere bæredygtigt. Samtidig mener kun 2 procent af de adspurgte, at det er nemt at finde bæredygtigt tøj på markedet.

Undersøgelser af forbrugeres villighed til at betale for eksempelvis bæredygtige produkter har generelt den usikkerhed, at undersøgelserne ikke siger noget om, hvorvidt forbrugeren rent faktisk har tænkt sig at vælge det dyrere produkt, når de svinger dankortet i butikken. Men miljøpolitisk rådgiver hos Forbrugerrådet Tænk Vibeke Myrtue Jensen mener, at undersøgelsen indikerer, at der er brug for, at tøjproducenterne gør det bedre.

”Vores undersøgelse peger på, at branchen skal se at komme i gang. For forbrugerne mangler nem adgang til et større udvalg af tøj, der er er produceret mere bæredygtigt,” siger Vibeke Myrtue Jensen.

Svært at shoppe bæredygtigt

Det kan nemlig være svært for forbrugeren at finde vej til bæredygtigt tøj. De få mærkningsordninger er ikke særligt udbredte, og der er et begrænset udvalg af tøj, der er produceret bæredygtigt.

”Der er ikke et Ø-mærke eller en anden udbredt mærkningsordning på tøj, der hjælper forbrugeren på samme måde, som når man fx køber fødevarer. Hvis jeg skal finde bæredygtigt tøj, kræver det, at jeg søger information om certificeringer, og at jeg kender til de forskellige materialers belastning af klima og miljø samt arbejdsforhold for arbejderne i produktionen,” siger Vibeke Myrtue Jensen.

Ifølge Vibeke Myrtue Jensen kan det det begrænsede udvalg også betyde, at mange forbrugere, der ellers er interesserede i at handle bæredygtigt, fravælger muligheden i hverdagen.

Læs mere om bæredygtigt tøj

1032 forbrugere har svaret på Forbrugerrådet Tænks spørgsmål om bæredygtigt tøj – de adspurgte repræsenterer et bredt udsnit af den danske befolkning

6 ud af 10 af de forbrugerne efterlyser i høj eller meget høj grad, at tøj er produceret mere bæredygtigt

56 procent er villige til at betale mere for bæredygtigt tøj. 22 procent svarer, at de gerne vil betale op til 20 procent mere for tøj, der er produceret bæredygtigt.

Cirka 20 procent køber bevidst bæredygtigt tøj mere end hver 5. gang de shopper tøj.