Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Er fisk sundt trods indhold af skadelige stoffer?

Vi skal spise fisk 2 gange om ugen - men er fisk sunde, når de kan indeholde dioxin, PCB og kviksølv? Vi har spurgt 2 eksperter.
Af Tage Majland
22. Marts 2021
Er fisk sunde? Spørg eksperterne

Fisk: Sunde eller ej?

Fisk er mere klimavenligt at spise end kød. Ifølge den officielle anbefaling skal vi spise fisk to gange om ugen. Men kan der være for mange skadelige stoffer i fisk, så det går ud over sundheden?

Forbrugerrådet Tænk har spurgt 2 eksperter. Eksperterne er:

Philippe Grandjean

Professor i miljø­medicin på Syddansk Universitet. Fokus på forureningers skade­lige effekter på børn. Adjungeret professor i miljømedicin på Harvard University. Tidligere lægelig sagkyndig i Sundheds­styrelsen.

Morten Poulsen

Leder af Forskningsgruppen for Helhedsvurderinger på DTU Fødevareinstituttet. Videnskabelig baggrund i biologi, toksikologi og ernæring. Rådgiver i Fødevarestyrelsen om vurderinger af føde­varer og kosttyper.

Er fisk generelt sunde?

Morten Poulsen: Det er for unuanceret at stemple en fødevaregruppe som fisk som enten sund eller usund uden at tage hensyn til hvilke fiskearter, i ­hvilke ­mængder, samt hvilke fødevarer fiskene erstatter i kosten, og til hvilke befolkningsgrupper.

Philippe Grandjean: Da fisk og skaldyr opholder sig i havet, er det ikke så mærkeligt, at de optager noget af den forurening, vi udleder, og som ender i verdenshavene. Problemerne skyldes opløsningsmidler, vinyl­klorid, kviksølv, fluorstoffer, flammehæmmere eller blandede kemikalierester.

Morten Poulsen: Da fisk indeholder både skadelige og gavnlige stoffer, er det muligt at lave en helheds­vurdering af fisk, hvor vi som forskere kan sætte tal på størrelsen af de positive og negative helbredseffekter og vurdere dem samlet.

Vores beregninger viser, at befolkningen kan vinde op til 7.000 sunde leveår årligt, hvis vi spiste den anbefalede mængde fisk om ugen og skar tilsvarende ned på kødindtaget.

Den samlede positive sundhedsgevinst skyldes især, at fisk indeholder flerumættede fedtsyrer, som kan føre til lavere forekomst af hjerte-kar-sygdomme.

For langt de fleste vil det derfor være sundt at spise mere fisk.

Hvilke sundhedsrisici er der for visse typer fisk, og hvad kan konsekvenserne være?

Morten Poulsen: Nogle fiskearter, typisk rovfisk som sværdfisk, gedde, haj, rokke og tun – primært tunbøffer – kan indeholde høje koncentrationer af kemiske stoffer som dioxin, PCB, metylkviksølv, perfluorerede forbindelser, der blandt andet kan føre til skader på reproduktionen, intelligensen (IK) og stofskiftet.

Disse arter bør derfor undgås eller kun spises i begrænsede mængder. Især gravide og børn under tre år bør helt undgå at spise dem.

De fisk, som vi normalt spiser – torsk, sej, rødspætte, kulmule, sild, ørred, laks med flere – indeholder derimod meget begrænsede koncentrationer af de skadelige stoffer.

Philippe Grandjean: Vi har nok de bedste informa­tioner om kviksølv. Indholdet i verdenshavene er ­steget omkring fem-ti gange, og dermed er fødekæden også ­belastet. Det gælder især rovfisk såsom tun. De mindste slags tun, som forhandles på dåse, indeholder dog ­mindre for­urening.

Mest kviksølv findes i de største rovfisk som gul­finnet og blåfinnet tun samt haj, rokke, helleflynder og sværdfisk.

Kviksølv findes som metylkviksølv, der let optages i mave-tarm-kanalen og trænger gennem moderkagen. Stoffet er specielt giftigt for hjernen under den tidlige udvikling. Derfor er det vigtigt, at gravide og mindre børn undgår de mest kviksølvholdige fisk.

Bør det frarådes at indtage nogle fisk?

Morten Poulsen: Myndighederne fraråder vildlaks fra Østersøen samt de førnævnte rovfisk til kvinder, som forsøger at blive gravide, til gravide, ammende og børn på 3-14 år.

Det skal dog ikke afholde os fra at spise fisk. Vores helhedsvurderinger viser, at kvinder i den fødedygtige alder og mænd over 50 år vil få mest sundhedsmæssig gavn af at spise mere fisk.

Philippe Grandjean: Fødevarestyrelsens kostråd anbefaler fisk, men nævner ikke, at vi helst skal spise de mindre fisk. Men en separat vejledning anbefaler, at gravide, ammende og kvinder, der forsøger at blive gravide, helt afholder sig fra at spise udskæringer af de store fisk og højst en dåse almindelig tun om ugen.

Jeg ville nu anbefale, at man helt holder sig fra tun. Mange siger, at makrel på dåse smager godt!

Vi har målt, hvor meget fynske gravide er udsat for kviksølv. Knap hver femte havde et forhøjet indhold, især de ivrige fiskespisere. Stort set ingen af dem kendte til nogen advarsler mod forurenet fisk. Efter vejledning om sund kost uden forurening lykkedes det at mindske ­kvindernes kviksølvtal. Nu planlægger vi at tilbyde denne ­service til de gravide i fremtiden.

Østersøen er specielt forurenet med dioxin og ­lignende stoffer, som især ophobes i store og fede fisk som laks og sild. Fødevarestyrelsen anbefaler mindre end 125 gram om måneden af de fede fisk fra Øster­søen, og at man helt undgår ­torskelever derfra.

Er der andet, du som forbruger kan gøre?

Morten Poulsen: Ud over at følge myndighedernes ­anbefalinger for fisk er det bedste råd at spise ­varieret. Det gælder såvel indtaget af fisk som for kosten generelt.

Hvis man ønsker at spise sundt, er det vigtigt at fokusere på den samlede kost og ikke enkelte fødevarer.

Philippe Grandjean: Forbrugerne kan lægge pres på ­politikerne. Ved den nyligt afholdte konsensus­kon­ference ‘Vores Hav’ anbefalede et panel af 14 ­borgere, at politikerne beskytter havmiljøet bedre. Et vigtigt formål er at sikre fisk og skaldyr med mindre ­forurening.

LÆS OGSÅ: Sådan køber du fisk mest bæredygtigt

Forbrugerrådet Tænk mener: Politikerne skal fokusere på at mindske forurening af havene på internationalt plan

“Forbrugerrådet Tænk mener, at grænseværdierne for dioxin, PCB og andre skadelige stoffer i fisk bør være så lave som muligt, men at det altid skal være helhedsvurderinger, der danner basis for anbefalingerne om at spise fisk.

Politikerne bør fokusere på at mindske alle kilder af forurening, og eftersom det har med verdenshavene at gøre, skal der arbejdes for dette på internationalt og EU-niveau.

Der kan dog gå mange år, før effekterne af sådanne tiltag er målbare i fiskene. Det bedste, du som forbruger kan gøre nu og her for at mindske dit indtag af uønskede stoffer fra fisk, er at variere, hvilke slags fisk du spiser.

Desuden bør fisk i butikkerne leve op til en række kvalitetskrav, også i forhold til bæredygtighed og social ansvarlighed. Her kan forbrugerne påvirke markedet i en positiv retning ved at gå efter økologi samt mærkerne NaturSkånsom, ASC- eller MSC-­mærket, når de handler."

Stine Vuholm, fødevarepolitisk medarbejder