Sejre i 2019: Her vandt Forbrugerrådet Tænk for dig

Forbrugerrådet Tænk kæmper dagligt for dine rettigheder og vilkår som forbruger. 2019 har budt på flere kampe og sejre. Her samler vi op på de største.
Af Trine Quaade Brøndsted
20. April 2020
året sejre 2019 i Forbrugerrådet Tænk

Vi kæmper for dig hver dag

Forbrugerrådet Tænk kæmper for at gøre det let og sikkert for dig at være forbruger. Og vi gør det uafhængigt af de offentlige myndigheder og erhvervslivet.

Arbejdet sker blandt andet ved, at vi tester produkter, for at se om produkterne er sikre og ikke indeholder uønsket kemi.

Mange tror, at myndighederne godkender alle produkter, før de kommer på det danske marked. Det gør de ikke. Virksomhederne skal selv garantere for sikkerheden af deres produkter - myndighederne laver kun stikprøvekontroller.

Her har vi kæmpet din sag i 2019, og vundet:

Forbrugerrådet Tænk repræsenterer dig som forbruger i over 300 råd, nævn og udvalg på både nationalt og internationalt plan. Her påvirker vi lovgivningen, så den bliver så forbrugervenlig som mulig.

Visa/Dankortet er bevaret

Visa/Dankortet var på vej i graven, da Jyske Bank i starten af 2019, meddelte, at de ville splitte Visa/Dankortet op i 2 kort - et rent Dankort og et rent Visakort.

Dankortet er det billigste betalingskort, du kan bruge i Danmark, da det er gebyrfrit. Internationale kreditkort som for eksempel Mastercard har derimod et gebyr, hver gang du betaler.

De fleste forventer at have et betalingskort, der både kan anvendes i Danmark og i udlandet, og et rent Dankort vil derfor for mange ikke være så attraktivt.

Det betyder, at det billige Dankort kommer under pres, hvilket på sigt kan føre til højere priser i butikkerne. Butikkerne skal nemlig betale mere for at modtage din betaling.

Forbrugerrådet Tænk kæmpede derfor for, at bankerne fortsat skal tilbyde deres kunder et samlet Visa/Dankort.

Vores massive pres endte med, at bankerne i deres aftale med Nets forpligtede sig til at udbyde et samlet Visa/Dankort i hvert fald i aftaleperioden for de kommende år

Derfor skal vi bevare Visa/Dankortet

Loft på kviklån

Forbrugerrådet Tænk har gennem flere år arbejdet politisk på at få en regulering af kviklån. Vi har kæmpet for, at lånene skulle have et ÅOP-loft, og at lånefirmaerne ikke måtte markedsføre sig så aggressivt.

ÅOP står for årlige omkostninger i procent. Det fortæller dig som forbruger, hvor meget du betaler for lånet. Hidtil har der ikke været grænser for, hvor meget kviklånsudbyderne må opkræve dig for dit kviklån. Vi har kæmpet for et ÅOP-loft på 20 procent.

Et bredt flertal i Folketinget vedtog i efteråret 2019, at begrænse markedsføringen af kviklån og sætte et loft på ÅOP på 35.

Den nye lovgivning er blandt andet et resultat af vores vedholdende pres de sidste mange år.

Sådan undgår du kviklån

Forbud af frugt med rester af chlorpyrifos

Forbrugerrådet Tænk lancerede i 2019 en kampagne for at skabe opmærksomhed om sprøjtemidler i frugt og grønt. Vi kæmpede for et forbud mod sprøjtemidler som for eksempel chlorpyrifos.

Appelsiner, citroner, blommer og vindruer fra Sydeuropa, som ikke er dyrket økologisk, er ofte sprøjtet med sprøjtemidlet chlorpyrifos.

Undersøgelser tyder på, at stoffet kan skade udviklingen af børns hjerner i fostertilstanden.

Den europæiske fødevaresikkerhedsautoritet EFSA foreslog i august 2019, at stryge chlorpyrifos fra listen over godkendte stoffer i EU i 2020.

Fødevareminister Mogens Jensen meldte dog umiddelbart efter ud, at det allerede nu skal forbydes at sælge frugt med rester af chlorpyrifos i de danske butikker.

Sådan slipper du for sprøjtemidler i frugt og grønt

Begrænsning af salg af lattergas

Lattergas er et stigende problem blandt især unge, som bruger det som rusmiddel. Lattergassen er let tilgængelig, da den forhandles i mange butikker som patroner til sifoner.

Forbrugerrådet Tænk skrev derfor i september 2019 sammen med Børns Vilkår et brev til erhvervsministeren med en opfordring til at skride ind over for det frie salg af lattergaspatrner.

Regeringen bekendtgjorde i december 2019, at den vil følge opfordringen fra Forbrugerrådet Tænk og Børns Vilkår. I januar 2020 trådte en lov i kraft, som sætter en aldersgrænse og en mængdebegrænsning på salg af lattergas til privatpersoner.  Samtidig begrænsede regeringen også, hvem der må forhandle lattergas.

Prisen på Betalingsservice skal ned

Forbrugerrådet Tænk har i mange år kritiseret gebyret for betaling med Betalingsservice for at være alt for højt.

I sommeren 2019 kom flere NGO’er, blandt andet Børns Vilkår, Red Barnet og Dansk Unicef, også med kritik af Nets for, at de høje gebyrer for Betalingsservice også pålægges velgørende donationer.

Vi støttede op bag kritikken, men pegede på, at det ikke kun var et problem for indsamlingsorganisationerne. De høje gebyrer på betalingsservice er et generelt problem for forbrugerne.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er nu gået i gang med at undersøge, om gebyret på Betalingsservice er urimeligt højt, og rapporten forventes offentliggjort i sommeren 2020.

Her er reglerne for gebyr på betaling

Forbud mod fluorstoffer i emballage

Såkaldte fluorstoffer bliver blandt andet brugt til at gøre papiremballage vand- og fedtafvisende.

Fluorstoffer er fundet i pizzabakker, bagepapir, poser til mikrobølgeovnspopcorn og papirsemballager til fastfood og take-away.

Stofferne ophober sig i kroppen og kan være hormonforstyrrende, øge risikoen for kræft og abort, samt påvirke immunforsvaret.

Forbrugerrådet Tænk har længe kæmpet for et forbud. I 2019 indførte fødevareminister, Mogens Jensen, et forbud i Danmark mod fluorstoffer i mademballage. Det træder i kraft i juli 2020 og gælder, indtil der kommer EU-regulering af stofferne.

Derfor er fluorstoffer problematiske: Læs mere på kemi.taenk.dk

Her hjælper vi dig hver dag

Som medlem af Forbrugerrådet Tænk har du adgang til alle vores test og udvidet hjælp til vores rådgivning. Vi hjælper dig med at træffe de rigtige valg, når du handler.

Vores test hjælper dig i din hverdag

Test fra Forbrugerrådet Tænk er uafhængige.

Det betyder konkret, at:

• Vores test er ikke betalt af firmaerne bag produkterne
  • Vi udvælger og køber selv produkterne i vores test
  • Vi samarbejder med de bedste laboratorier i Europa

I 2019 lavede vi 96 test og undersøgelser.

Vores test af mad vakte en del opmærksomhed i 2019. Særligt vores test af honning, der afslørede snyd med tilsat sukker, og at dyr lyng- og akaciehonning ikke indeholdte nok lyng og akacie.

Her er alle vores test

Dumpet: 19 produkter klarede ikke Forbrugerrådet Tænks test i 2019

Produkter på det danske marked bliver ikke automatisk testet af myndighederne. Virksomhederne er selv ansvarlige for at sikre og dokumentere, at deres produkter er sikre for dig og dine børn.

Test fra Forbrugerrådet Tænk gør det svært for producenter, der ikke har styr på sikkerhed, produktion eller indhold af problematiske stoffer i deres varer. I 2019 afslørede vi solcreme med for lav solbeskyttelse, autostole, som ikke klarer en ulykke, røgalarmer der ikke virker og meget mere.

Disse produkter dumpede i 2019

Gældsramte fik hjælp i 2019

Gæld kan nemt blive uoverskuelig. Men heldigvis står over 120 frivillige hos Forbrugerrådet Tænks Økonomi- og Gældsrådgivning klar med hjælp.

Sidste år hjalp vi 3187 gældsramte danskere.

Formålet med Økonomi- og gældsrådgivningen er at give hjælp og rådgivning til socialt udsatte, som har gæld, lav indkomst og lavt rådighedsbeløb.

Rådgivningen er fortrolig, uvildig og gratis. Hjælpen bliver drevet af frivillige, der alle er fagligt kompetente inden for jura, økonomi eller socialfaglighed.

Sådan hjælper vi med gældsproblemer - læs mere på gaeld.taenk.dk

Rådgivning: Sådan hjalp vi danskerne i 2019

Klager, tvister eller snyd. Det er ikke altid nemt at få hjælp af den erhvervsdrivende, hvis noget er gået galt, efter du har købt en varer. Heldigvis er hjælpen nær.

Forbrugerrådet Tænk giver nemlig gratis rådgivning til alle forbrugere om købeloven.

Som medlem kan du også få rådgivning på mail, og du kommer forrest i telefonkøen, når du ringer til vores rådgivning.

I 2019 hjalp vi 11.000 med deres problemer om alt fra returret, klager over dårlige produkter til snyd med abonnementer.

Få rådgivning og hjælp til dine rettigheder