Det kan være dyrt at få hjælp, når flyet er forsinket eller aflyst
Virksomheder tjener gode penge på at kradse tilgodehavender ind hos flyselskaber, men de er ikke meget for at fortælle dig, hvad det koster.

”Få op til 4.500 kr. pr. person i kompensation”.
Sådan står der øverst på hjemmesiden hos Flyforsinkelse.dk, et af de selskaber, der har gjort det til en forretning at kradse kompensationer ind, som forbrugere har til gode hos flyselskaberne på grund af flyforsinkelser.
Problemet er blot, at forbrugeren aldrig vil kunne få op til 4.500 kroner pr. person, da Flyforsinkelse.dk opkræver et honorar på 30 til 40 procent, som skal trækkes fra beløbet. Det beløb, som forbrugeren får, vil altså være op til 4.500 kroner fratrukket honoraret til Flyforsinkelse.dk.
En service har en pris
Den måde at markedsføre på er kritisabel. Det mener seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk Marie Frank-Nielsen.
”Det kunne godt stå mere tydeligt, at der er gebyrer, og at det ikke er 4.500 kroner, som udbetales. Jeg kan godt forstå, at man som forbruger får opfattelsen af, at det er op til 4.500 kroner, man modtager,” siger hun.
Tak, fordi du læser med
Som medlem får du adgang til alle test og artikler på tænk.dk for
58 kr. / måned
Ved køb af 12 måneders medlemskab til 695 kr.

Det skal være lettere at få kompensation, når flyet er forsinket eller aflyst
En kompliceret klageadgang samt manglende kendskab til, hvor du kan få hjælp til at klage, har ført til, at der er skudt en skov af selskaber op, der tjener rigtig godt med penge på at hjælpe forbrugerne med at kradse tilgodehavender ved forsinkelser ind hos flyselskaberne. Kompensationerne bør i stedet udbetales automatisk, lyder forslaget fra Forbrugerrådet Tænk.

Tjek dette, før du køber en rejseforsikring
Ferien kan blive dyr, hvis du kommer ud for uheld, sygdom eller tyveri, og du ikke har styr på din rejseforsikring. Men hvad dækker rejseforsikringen, og hvilken skal du vælge? Få hjælp her.

Forsinkede fly skal ikke betyde bøvl og bureaukrati for forbrugerne
Automatisk kompensation ved flyforsinkelser kan være en win-win for både forbrugere og virksomheder, skriver Winni Grosbøll i denne leder.