Det kan være dyrt at få kompensation, når flyet er forsinket eller aflyst
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Det kan være dyrt at få hjælp, når flyet er forsinket eller aflyst

Virksomheder tjener gode penge på at kradse tilgodehavender ind hos flyselskaber, men de er ikke meget for at fortælle dig, hvad det koster.

Morten Steiniche · Foto: Getty Images · 11. marts 2025
Oversigt over afgange fra lufthavn

”Få op til 4.500 kr. pr. person i kompensation”. 

Sådan står der øverst på hjemmesiden hos Flyforsinkelse.dk, et af de selskaber, der har gjort det til en forretning at kradse kompensationer ind, som forbrugere har til gode hos flyselskaberne på grund af flyforsinkelser.

Problemet er blot, at forbrugeren aldrig vil kunne få op til 4.500 kroner pr. person, da Flyforsinkelse.dk opkræver et honorar på 30 til 40 procent, som skal trækkes fra beløbet. Det beløb, som forbrugeren får, vil altså være op til 4.500 kroner fratrukket honoraret til Flyforsinkelse.dk.

En service har en pris

Den måde at markedsføre på er kritisabel. Det mener seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk Marie Frank-Nielsen.

”Det kunne godt stå mere tydeligt, at der er gebyrer, og at det ikke er 4.500 kroner, som udbetales. Jeg kan godt forstå, at man som forbruger får opfattelsen af, at det er op til 4.500 kroner, man modtager,” siger hun.

Tak, fordi du læser med

Som medlem får du adgang til alle test og artikler på tænk.dk for

58 kr. / måned

Ved køb af 12 måneders medlemskab til 695 kr.

Allerede medlem?