Mad: Sådan spiser du mere klimavenligt | Forbrugerrådet Tænk: Vi tænker, før du handler Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Mad: Sådan spiser du mere klimavenligt

Maden, du spiser, belaster klimaet og bidrager til klimaudfordringerne. Hvordan spiser du klimavenligt? Få tips her.

Mette Andrea Boesgaard · Foto: Getty Images · 21. juni 2021
Mand står med en kasse nye, danske asparges. Spiser du mad i sæson er det mere klimavenligt.

Mad koster dyrt i klimaregnskabet

Klimaforandringer kan komme til at ændre vores livsstil. Men det er svært ikke at bidrage til problemet, for mad er faktisk ganske dyrt i klimaregnskabet.

Kød er populært på danskernes tallerkener, men det koster klimaet dyrt at producere kød.

Læs med og få tip til at spise klimavenligt.

Sådan kommer du i gang med at spise klimavenligt

Mad kan ikke undgå at belaste klimaet, men du kan sænke dit klimaaftryk ved at ændre lidt på dine vaner. Kom i gang med disse tips.  

Spis mindre kød

Kød har et højt klimaaftryk i forhold til for eksempel grøntsager og bælgfrugter.

Oksekød og lammekød har en særlig stor klimabelastning.

Køer og andre drøvtyggere er særligt klimabelastende. De prutter og bøvser metan, og der opstår lattergas fra dyrenes afføring. Begge dele er stærkere drivhusgasser end CO2.

Spis derfor hellere fisk, kylling eller svinekød i stedet for oksekød. Skær også ned på mælkeprodukterne.

Spis masser af frugt og grønt

Grøntsager er den type mad, der belaster klimaet mindst. Særligt grove grøntsager som rodfrugter og kål har et lavt klimaaftryk.

Spiser du sæsonens grøntsager, er du med til at mindske energiforbruget til at køle, fryse og transportere grøntsagerne.

Frugt har generelt også et lavt klimaaftryk.

Spis bælgfrugter

Bønner, ærter, linser og andre bælgfrugter er en god kilde til protein, og de har en klimabelastning, som er næsten 50 gange lavere end oksekød.

Grøntsager, frugt og nødder indeholder også protein. Vegetabilsk protein er mere bæredygtigt end kød. 

Spis mere fisk

Fisk og skaldyr har generelt et lavere klimaaftryk end kød, så derfor er det en god ide at vælge fisk frem for kød. Forskellige typer af fisk og skaldyr har dog forskellig klimapåvirkning.

Muslinger og marineret sild har for eksempel et lavt klimaaftryk, mens klimaaftrykket er højere for rejer og fladfisk.

Spis kartofler og groft brød

Ris belaster klimaet mere, fordi risen ofte bliver dyrket på oversvømmede arealer, hvor der bliver frigivet meget lattergas, som er en drivhusgas.

Især kartofler - men også groft brød - belaster klimaet mindre. 

Drik vand fra hanen

Vand på flaske har et klimaaftryk, der er cirka 22 gange større, end vand tappet af vandhanen. Det skyldes især, at der er brugt energi på produktionen af plastikflasken og distributionen af vandet.

Undgå madspild

Køber du mad, der ikke bliver brugt, er det spild af Jordens ressourcer. Køb og lav kun den mad, du kan spise. Ved du, hvordan du opbevarer maden bedst og bruger dine rester, kan du undgå meget madspild. 

Med Forbrugerrådet Tænks madspildsapp For Resten kan du få inspiration og vejledning om holdbarhed, håndtering og opbevaring af din mad.

Spis mindre slik og drik mindre alkohol

Slik, snacks, kage, alkohol, sodavand og andre søde sager belaster også klimaet. Det skyldes blandt andet, at det koster meget energi at producere de søde sager.

Søde sager - såkaldte nydelsesmidler - er en betydelig del af dit samlede CO2-aftryk fra mad. Skærer du ned på søde sager, kan du begrænse dit klimaaftryk fra mad.

Tjek klimabelastningen af din mad

Vil du vide, om en madvare belaster klimaet lidt eller meget? Så kan du søge i Concitos klimadatabase og tjekke, hvor højt et klimaaftryk maden i gennemsnit har. 

Concito er en tænketank, der arbejder for grøn omstilling og lavere udledning af drivhusgasser. 

Artiklen er opdateret 21. juni 2021, herunder er flg. sætning slettet: "En gennemsnitlig danskers kødforbrug belaster klimaet mere end samme danskers forbrug af el, varme, benzin, og diesel.". Sætningen var ikke korrekt formuleret.