Købte en Playstation 5 på Cdon, men fik i stedet et brev
En af Cdon’s underleverandører sendte aldrig de bestilte pakker afsted, men trak alligevel pengene på kundernes konti. Et sted mellem 4.000 og 5.000 kunder er berørt, og nu har Cdon meldt underleverandøren til det svenske politi.
Det var noget af en overraskelse, Jeppe Nybo Jørgensen og hans femårige søn fik, da de åbnede pakkeboksen i slutningen af november sidste år, for der lå ikke som forventet en stor pakke med en Playstation 5 i boksen, men i stedet en flad, sort kuvert. Og i kuverten lå blot et brev med en besked om, at der er tryk på leveringerne, og at leverandøren – Mobileshop.se – derfor ikke har haft tid til at sende pakken afsted endnu.
”Det var meget skuffende, især fordi min søn var med, og han havde virkelig glædet sig til at få den Playstation,” fortæller Jeppe Nybo Jørgensen. Han havde ellers fået en besked om, at pengene til konsollen var trukket på kontoen, og at pakken var på vej, så da han endelig fik at vide, at der lå der noget i pakkeboksen, forestillede han sig ikke andet, end at det måtte være den Playstation – og julegave – han havde købt til familien. Jeppe Nybo Jørgensen havde købt Playstation-konsollen på Cdon, men underleverandøren var et firma ved navn Mobileshop.se.
Det var meget skuffende, især fordi min søn var med, og han havde virkelig glædet sig til at få den Playstation Jeppe Nybo Jørgensen
”Jeg kunne se, at der var mange mennesker, der havde oplevet det samme som mig og klage straks. Jeg startede med at tage fat i deres kundeservice, men fandt hurtigt ud af, at deres kundeservice ikke lige er noget, man bare ringer til. Jeg kunne også se, at min henvendelse røg til Mobileshop.se, men dem hørte jeg slet intet fra. I stedet fik jeg en mail fra Cdon, hvor de spurgte mig om, hvor jeg tilfreds jeg er med deres kundeservice,” fortæller Jeppe Nybo Jørgensen.
Det endte med, at Jeppe Nybo Jørgensen fik en mail fra Cdon med besked om, at han ikke vil få den Playstation 5, han har købt, tilsendt, og at købet i stedet var blevet ophævet, og han derfor vil få pengene retur.Den e-mail modtog han i begyndelsen af december. Men da Forbrugerrådet Tænk talte med ham kort før jul, havde han stadig ikke fået pengene retur.
Under al kritik
Kim Fogtmann, jurist i Forbrugerrådet Tænk, kalder det ”under al kritik”, at pengene bliver trukket på kontoen, før pakken overhovedet er sendt.
”Det ligner et forsøg på at omgå den praksis, som vi kender, når vi normalt handler på nettet. Når vi handler på nettet, skal vi som udgangspunkt først betale for vores varer, når virksomheden sender dem,” siger han og tilføjer, at det ikke hjælper noget, at firmaet sender et brev i stedet for at sende varen. Det bekræfter Susanne Bager, jurist hos Forbrugerombudsmanden, der ikke kender til den pågældende sag, men alene udtaler sig generelt.
”Ifølge danske regler er det i strid med god skik at trække pengene, før varen afsendes, medmindre virksomheden har en saglig og rimelig grund herfor, og det er aftalt med forbrugeren. Og det gælder også, når der er tale om en virksomhed i Sverige,” siger hun og understreger, at det som udgangspunkt er de svenske myndigheder, der skal håndhæve reglerne, når der er tale om et svensk firma.
Cdon beklager
Allan Junge-Jensen, midlertidig administrerende direktør i Cdon, oplyser, at Mobileshop.se – en af Cdon’s underleverandører – har ”brudt kontrakten med Cdon”, og at det har betydet, at mellem 4.000 og 5.000 kunder har fået sig ubehagelige overraskelser med tomme pakker eller kuverter i stedet for pakker, der er blevet afsendt fra Mobileshop.se. Han understreger, at det ikke er praksis hos Cdon at trække pengene, før pakken er afsendt:
”Nej, det er ikke praksis. Pengene hæves først, når varen er afsendt, hvilket også er i henhold til lovgivningen på området. I dette specielle tilfælde oplyste Mobileshop.se os om, at de havde afsendt varen, hvilket vi kunne se på track & trace-information, men vi vidste ikke, at pakkerne var tomme. Derfor betragter vi det som bedrageri og har anmeldt det til politiet i Sverige.” På spørgsmålet om, hvorfor Jeppe Nybo Jørgensen skal vente så længe på at få pengene tilbage, svarer Allan Junge-Jensen:
”Det skal ske så hurtigt som muligt, men alle transaktioner kræver desværre manuel håndtering, derfor kan det tage lidt ekstra tid. Vi ekspederer alle så hurtigt som muligt.”
Undersøgelse: PFAS fundet i engangsservice fra Temu
De fleste paptallerkener, -skåle, -krus og papirsugerør fra Temu indeholder for høje mængder PFAS, viser vores nye undersøgelse.