Afgørelse: Opgradering af bredbånd udløser ikke ny bindingsperiode
Får du brug for mere data på dit mobile bredbånd, udløser det ikke automatisk en ny bindingsperiode for dit abonnement.
Vi streamer film og tv, arbejder hjemme og er i det hele taget online som aldrig før. Derfor kan du få brug for mere data i dit bredbåndsabonnement.
En sådan opgradering af dit abonnement betyder imidlertid ikke, at det selskab, du har din aftale hos, må forlænge din bindingsperiode. Det viser en ny afgørelse fra Teleankenævnet.
Klage fra forbrugeren
En forbruger opretter i maj 2020 et mobilt bredbåndsabonnement med 50 GB data. Abonnementet har en bindingsperiode på 6 måneder. I juli 2020 bliver datamængden forøget til 250 GB på forbrugerens foranledning.
I september opsiger forbrugeren abonnementet, og teleselskabet kræver betaling indtil januar og begrunder kravet med, at der er 6 måneders opsigelse fra den dato i juli, hvor der blev lavet en nye aftale i forhold til data.
Forbrugeren og teleselskabet når ikke til enighed, og sagen ender hos ankenævnet.
Afgørelse fra Teleankenævnet: Forbrugeren får medhold
Ankenævnet noterer, at abonnementet ikke blev opsagt i juli, men at det blev opgraderet til et større abonnement med mere data.
Ankenævnet vurderer, at en forøgelse af data på et abonnement ikke kan forventes at udløse en ny bindingsperiode på abonnementet, samt at teleselskabet ikke har gjort tydeligt opmærksom på, at der påbegyndes en ny bindingsperiode.
Derfor er forbrugeren ikke bundet af denne bindingsperiode og får derfor medhold i sin klage.
Sådan klager du
I Danmark er der 17 godkendte klagenævn. Hvis der findes et privat klagenævn for klagen, for eksempel Pakkerejse-Ankenævnet, skal klagen rettes til dét klagenævn.
Hvis du vil klage til et af de private klagenævn, skal du først have forsøgt at løse problemet direkte med butikken.
Hvis der ikke findes et klagenævn, kan du måske rette klagen til Forbrugerklagenævnet, der er et offentligt klagenævn.
En sagsbehandling er udelukkende skriftlig. Du skal altså ikke fremlægge sagen mundtligt over for klagenævnet eller den erhvervsdrivende, som du klager over.
Oftest koster det et gebyr på 150 - 400 kroner at få en klage behandlet.
Sådan klager du til Forbrugerklagenævnet
Vil du klage over en vare eller en tjenesteydelse, skal du først tage kontakt til forhandleren og dernæst Mæglingsteamet for Forbrugerklager. Få hjælp til at klage på den rigtige måde her.
Rådgivningen klæder dig på til at klage til butikken
Forbrugerrådet Tænks rådgivning svarer på tusindvis af henvendelser årligt. Her kan du få hjælp til, hvordan du selv kan løse et problem som forbruger, og hvordan du klager.
Hold dig langt væk fra firmaer, der vil opsige abonnementer for dig
Mange forbrugere har klaget over virksomheden ByMétis, der tjener penge på at opsige abonnementer for dig – ofte med stærkt tvivlsomme metoder.