Vil du spare op til 20.000 kroner? Så skal du kunne gennemskue din bank
Bankernes uigennemskuelige priser forhindrer ægte konkurrence og koster forbrugerne dyrt – nu må politikerne handle, skriver direktør Winni Grosbøll i denne leder.

Tilbage i 2022 konkluderede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at konkurrencen på bankmarkedet kunne styrkes. Styrelsen havde dengang bedt et antal forbrugere undersøge, hvad de betalte for at være kunde i deres bank. Resultatet var bemærkelsesværdigt – næsten halvdelen af forbrugerne kunne ikke finde frem til, hvad de betalte.
Det er et problem. Hvis du ikke kan finde ud af, hvad du betaler, kan du heller ikke finde ud af, om du kan få et bedre tilbud. Og så er bankernes motivation for at konkurrere på prisen stærkt begrænset. Desværre viser vores nye test af bankpriser, at det her i 2025 fortsat kræver det helt store kørekort i regneark at sammenligne bankpriser. Bankernes prislister er ganske omfattende – både i antal og i længde. Arbejdernes Landsbank har eksempelvis 18 forskellige prisbøger, vi har skullet orientere os i for at få et samlet overblik over deres priser. Prisbogen hos Danske Bank er på 36 sider – alene på gebyrer. Rentesatserne skal du finde andetsteds.
Et andet benspænd er, at bankerne bruger forskellige navne, fx lånesagsgebyr, dokumentgebyr, ekspeditionsgebyr, vurderingsgebyr og låneetablering, for den samme udgift, hvilket gør det nærmest umuligt at sammenligne priserne hos forskellige banker. Samlet set er det dødsvært som almindelig forbruger at sammenligne bankernes priser – faktisk har det været en kompleks opgave for selv vores finansielle testmedarbejdere, der ellers arbejder med tal og data fra den finansielle sektor til daglig. Der er tusinder af gode grunde til at se på, om man kan få et bedre tilbud, for vores test afdækker, at mange forbrugere vil kunne spare mellem 5.000 og 20.000 årligt ved at skifte til en billigere bank. Og enkelte forbrugere vil kunne spare endnu mere. Alligevel viser undersøgelser, at danskerne gennemsnitligt er kunde hos deres bank i knap 21 år, og at under fem procent af os hvert år skifter bank. Der er ingen tvivl om, at udfordringerne ved at sammenligne priser og produkter bidrager betydeligt til, at så få danskere skifter til en billigere bank.
En klar opfordring herfra er derfor at bruge vores nye test som afsæt til at undersøge, om du kan få et bedre tilbud på dine bankforretninger. Politisk har erhvervsminister Morten Bødskov flere gange sagt, at han er i gang med at se på, hvordan man kan forbedre konkurrencen og gennemsigtigheden på området. Det sagde hans forgænger også – men ingenting skete. I Forbrugerrådet Tænk har vi afleveret gode, konkrete forslag til ministeren om, hvordan man kan gøre det nemmere for forbrugerne at gennemskue bankmarkedet.
Vi har fået løfter nok – nu er det politisk handling, der tæller.
Med venlig hilsen
Winni Grosbøll, direktør, Forbrugerrådet Tænk

Hvilken bank er den bedste for dig?
Der er mange penge at spare ved at vælge den rigtige bank – hvor meget, afhænger af din økonomi og husstand. Her kan du se, hvad det koster at være kunde i de forskellige banker.

Er du loyal overfor din bank? Så meget kan det koste dig
Komplekse gebyrer og uklare prisoplysninger gør det svært for danskerne at skifte bank, hvilket hæmmer konkurrencen og giver bankerne rekordstore overskud. Erhvervsministeren opfordrer bankerne til at komme i arbejdstøjet for at få konkurrencen op i gear.

Test af banker afslører: Den rigtige bank kan spare dig tusindvis af kroner
Betaler du for meget for din bank? Forbrugerrådet Tænks test afslører markante prisforskelle mellem danske banker – og viser, at du kan spare mange tusinde kroner ved at vælge den billigste.