Disse 15 elselskaber skal du undgå, viser ny test
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

15 elselskaber dumper i ny test

Testen af elselskaber viser, at der findes gode produkter med rimelige priser, men dyre selskaber, som tilmed bryder loven, præger også billedet. Se hvilke elselskaber, du skal undgå.

Jakob Steensen Nielsen · Foto: Getty Images · 6. december 2023
Far og søn ved computer kigger på elregning

Note: Vi har den 11. december 2023 tilføjet Nordisk Energy til testen af elselskaber. Selskabet var påtænkt medtaget i den oprindelige test, men vi manglede at få nogle informationer bekræftet. Siden da har vi fået nye oplysninger om selskabets gebyrer og har derfor opdateret testen med testresultater for Nordisk Energy.

Prisen på strøm kom for alvor i danskernes bevidsthed sidste år, hvor priserne steg markant og lige pludselig udgjorde en betydelig post i manges budgetter.

I marts 2023 testede Forbrugerrådet Tænk derfor elselskaber for første gang. Siden er der sket på meget på markedet og der er bl.a. kommet adskillige nye selskaber til.

Hvor skal du købe din strøm?

Den nye test viser, at flere elselskaber har gode produkter med rimelige priser. Priserne er relativt ens på tværs af mange af selskaberne – dog med markante undtagelser for enkelte selskaber, der er markant dyrere.

Testen viser samtidig, at der er en lang række selskaber, som vi anbefaler at du helt undgår.

Hele 15 elselskaber dumper testen fordi de bl.a.  har overtrådt loven, er blevet politianmeldt for nyligt, eller ikke har oplyst Forbrugerrådet Tænk om deres priser i forbindelse med testen.

Hvad er en elpris?

Det vi kalder elprisen består af mange forskellige elementer. I testen har vi kun set på den pris, som elselskaberne – også kaldet elleverandører – tager sig betalt for.

I Danmark koster en kWh grundlæggende det samme. Når elselskaberne i Danmark køber el, gør de enten selv eller via en mellemhandler, på den nordiske elbørs, der hedder Nord Pool. Her svinger prisen fra time til time i takt med udbud og efterspørgsel.

Den pris, selskaberne indkøber strøm til, benævnes ofte som spotprisen eller indkøbsprisen, som er prisen uden afgifter, tariffer eller andre omkostninger. På Nord Pools hjemmeside kan man for eksempel se, at gennemsnitsprisen for en kWh i december 2022 var oppe på 2,3 kroner. I oktober i år var gennemsnitsprisen 0,56 kroner for Jylland og Fyn og 0,53 kroner for Sjælland og Bornholm. Det er den gennemsnitspris, som alle elselskaberne har betalt for strøm oktober – men det er langt fra den pris, som du har betalt som forbruger.

Det koster nemlig penge at være kunde hos et elselskab, og derudover betaler du også for transport af strømmen samt forskellige afgifter til staten.

I denne test ser vi ikke på tariffer for transport af strøm, da tarifferne for transport er geografisk bestemt, og hverken forbruger eller elselskab har indflydelse på disse. Vi ser heller ikke på afgifter til staten, for selv om det er elselskaberne, der opkræver afgifterne, er disse ens, uanset hvilket elselskab du vælger. Vi ser kun på det, som elselskaberne tager for at have dig som kunde. Derfor er de beløb, du ser i skemaet, ikke hvad du betaler for strøm, men derimod hvad du betaler for at være kunde i elselskabet.

Læs mere om, hvordan vi har testet elselskaber her.

Vi har i alt testet 71 elaftaler fra 44 forskellige elselskaber. Alle testede elaftaler er med variabel pris, som er den klart mest udbredte type elaftale. Variabel pris betyder, at prisen for at bruge strøm varierer fra time til time, modsat fastpris, hvor elselskabet tager én pris for at bruge strøm, uanset hvornår du bruger strømmen. Vores undersøgelse viser, at 79 procent af forbrugerne har en variabel elaftale.

Vi har kun testet elaftaler, som du kunne indgå i november 2023. Selskaberne introducerer forholdsvist ofte nye elaftaler, og derfor er det muligt, at du har et produkt, som ikke kan købes i dag, eller at du har valgt et nyt produkt, som ikke var tilgængeligt, da vi udførte testen.

Her kan du læse at:

  • Der er kommet flere gode produkter på markedet
  • Testen viser, at du skal undgå at være kunde i 15 elselskaber
  • Elselskaberne tager sig bedre betalt nu, end sidst vi testede
  • Enkelte selskaber er markant dyrere end resten
  • Elpriserne hos elselskaberne er fortsat uigennemskuelige
  • Du skal undgå elselskaber med bindingsperioder
  • Den bedste pris afhænger af dit forbrug
  • Det kan give god mening at vælge et elselskab med høj kundetilfredshed

Flere gode elaftaler

Ifølge testansvarlig Emil Rosager Schaarup viser testen, at der er flere gode produkter på markedet blandt de 71 elaftaler og 44 elselskaber, som Forbrugerrådet Tænk har testet.

”Der sker rigtig meget i elmarkedet i øjeblikket, og det hænger formodentlig også sammen med, at forbrugerne er blevet mere opmærksomme på deres elforbrug efter en periode med høje priser. Vi kan se at flere selskaber har gjort en indsats for at imødekomme forbrugernes ønsker, ” siger Emil Rosager Schaarup og fortsætter:

”Hvis man sammenligner med vores sidste test af elselskaber i marts 2023, gør flere selskaber noget ud af at oplyse forbrugerne om priser, tilbyde bagudrettet betaling for faktisk forbrug fremfor acontobetaling, og flere scorer godt i tilfredshedsmålinger. Samtidig er priserne overordnet set fornuftige hos mange af selskaberne.”

Undgå dumperne i testen af elselskaber

Mens der er flere gode produkter på markedet, er der dog også en lang række selskaber, som ikke klarer sig godt i Forbrugerrådet Tænks test af elselskaber.

15 ud af 44 af selskaberne klarer sig så dårligt, at de dumper. Det er første gang Forbrugerrådet Tænk har dumpet så stor en andel i en test. Det er blandt andet selskaber, som er blevet politianmeldt inden for de seneste år, selskaber der opkræver ulovlige gebyrer, og selskaber som ikke har oplyst Forbrugerrådet Tænk deres priser i forbindelse med testen.

”Vi kan ikke tildele Anbefaler eller Bedst i Test til et enkelt selskab. Det vigtigste råd vi kan give forbrugerne er derfor at undgå de 15 selskaber, som vi har dumpet. Vi kan tydeligt se, at markedet er fyldt med elselskaber som ikke overholder loven, eller hvor det ikke er muligt at fremskaffe de priser, man skal betale som forbruger. Derfor bliver vi nødt til at fraråde forbrugerne indgå aftale med disse elselskaber, ” siger Emil Rosager Schaarup.

Disse elselskaber dumper testen

Fold ud og se listen over elselskaber, der dumper testen.

  • B energy (tidligere Blue Energy): Politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, overtrædelse af reglerne for slutafregning af elkunder.
  • Dansk Strøm (Tidligere Power4U): Overtrædelse af reglerne for slutafregning af elkunder, gebyr for opsigelse i bindingsperiode, manglende svar på Forbrugerrådet Tænks henvendelse.
  • Edison El (tidligere Den Glade Eltavle): Overtrædelse af regler for slutafregning af elkunder, manglende svar på Forbrugerrådet Tænks henvendelse.
  • Energi+ (tidligere Grow Energy): Politianmeldt af Forbrugerombudsmanden. Har tidligere fået påbud fra Forsyningstilsynet om indberetning af korrekte oplysninger til elpris.dk. Note: Energi+ oplyser"Vi er meget uenige i, at i dumper os i jeres test på baggrund af en gammel politianmeldelse med forseelser der er sket for snart 3 år siden. Det har absolut intet at gøre med hvordan forbrugeren oplever deres produkt os hos i dag, og hvordan selskabet bliver drevet”
  • Energy Nordic: Oplyser at deres tillæg til spotprisen varierer og beregnes ud fra den enkelte kunde. Forbrugerrådet Tænk har derfor ikke kunnet udregne en pris.
  • Grøn El-forsyning: Gebyr for opsigelse inden for bindingsperioden - da data til testen blev indhentet fremgik 1.200 kr. af gebyroversigt. Det ændrede Grøn El-forsyning efter vores henvendelse, men gebyret på 1.200 kroner fremgår stadig af gældende vilkår.
  • Kärnfull Energi: Kärnfull Energi: Er ikke vendt tilbage på Forbrugerrådet Tænks henvendelse vedrørende spottillæg og tillæg for kunder der ønsker bagudbetaling. Note: Kärnfull Energi har efter offentliggørelse af deres testresultater henvendt sig til Forbrugerrådet tænk og oplyst den manglende information.Kärnfull Energi oplyser, at beklager at svaret kom efter deadline og at forsinkelsen var resultat af en intern kommunikationsfejl
  • Lokal Energi: Gebyr for opsigelse i bindingsperioden, manglende svar på Forbrugerrådet Tænks henvendelse.
  • Modstrøm: Politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, overtrædelse af regler for slutafregning af elkunder, har ikke ville bekræfte Forbrugerrådet Tænks beregninger af priser.
  • NordiskEL: Påtale fra Forsyningstilsynet om indberetning for korrekte oplysninger til elpris.dk, har ikke svaret på Forbrugerrådet Tænks henvendelse.
  • Nordisk Energy: Gebyr for opsigelse i bindingsperiode.
  • PREASY: Gebyr for opsigelse i bindingsperiode, manglende svar på Forbrugerrådet Tænks henvendelse. Note: I forbindelse med testen af elselskabet PREASY og bedømmelsen af deres handelsvilkår, har vi taget udgangspunkt de informationer, som fremgik af deres hjemmeside. Her kunne vi læse, at aftaleperioden er på seks måneder, og hvis man opsiger aftalen inden for den periode, kan der pålægges et såkaldt brudgebyr. Følgende formulering fremgik: Perioden for aftalen er angivet i aftaledokumentet og/eller på ordrebekræftelsen. Der er løbende + en måneds opsigelsesvarsel efter endt aftaleperiode. Dog tager det min. 15 hverdage at skifte væk, da vi er underlagt markedsbetingelser. Du kan opsige aftalen enten via e-mail til support@Preasy.dk – Meddelelsen skalindeholde oplysning om kundenummer, navn og adresse. Såfremt kunden bryder med sin kontrakt vil der være et brudgebyr på det resterende estimerede kwh forbrug i aftaleperioden opgjort til 12,5 øre pr. kwh estimeret i restperioden. 
    Elselskabet har efter offentliggørelsen af vores bedømmelse af deres produkt i testen af elselskaber henvendt sig til Forbrugerrådet Tænk og oplyst, at det var en fejl, og at de ikke opkræver brudgebyr.
  • Strømtid (tidligere Go Strøm): Politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, Forbrugerombudsmanden har tidligere vurderet, at elselskabet har haft ulovlige gebyrer for opsigelse, manglende svar på Forbrugerrådet Tænks henvendelse. 
  • Velkommen: Politianmeldt af Forbrugerombudsmanden.
  • Vest Energi: Påbud fra Forsyningstilsynet om indberetning af korrekte priser til elpris.dk, gebyr for opsigelse i bindingsperioden, manglende svar på Forbrugerrådet Tænks henvendelse.

Seks af de selskaber, der dumper testen, er nye selskaber, som et kommet til siden vi foretog testen i marts 2023. Det drejer sig om Nordiskel, Energy Nordic, Nordisk Energy, PREASY, Vest Energi og Lokal Energi. I alt er der kommet otte nye selskaber til siden sidste test.

Elselskaberne har hævet priserne

Flere af elselskabernes priser er steget, siden vi testede elselskaber i marts 2023. Gennemsnitligt er priserne på tværs af produkter steget fra 713 kroner til 829 kroner årligt, hvis man bruger 4000 kWh om året, som er et typisk forbrug for en familie.

Vil du læse hele artiklen om elselskaber?

Få adgang til denne artikel og hele tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?