Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Omega-3: Derfor er det sundt, men er det også nødvendigt?

Fiskeolie og algeolie indeholder sunde fedtsyrer som omega-3. Men er kosttilskud med omega-3 godt? Og hvor meget skal du have?
Af Lars Nøhr Andresen
15. Marts 2021
Foto: iStock

Sunde fedtsyrer i fiskeolie og algeolie

Fiskeolie og algeolie indeholder de særlige omega-3-fedtsyrer, der forkortes EPA og DHA.

Fedtstofferne er blandt andet nødvendige for udvikling af synet, og de har positiv indflydelse på blodtrykket.

Fedtsyrerne EPA og DHA dannes kun i begrænset omfang i kroppen og skal derfor tilføres via kosten.

Men er et kosttilskud med omega-3 den letteste måde? Eller findes der gode alternativer i fiskehandlerens køledisk?

Forbrugerrådet Tænk har testet kosttilskud med fiskeolie og algeolie. I vores omega 3 test ser vi blandt andet på indholdet af fedtsyrerne EPA og DHA, tungmetaller og forurening og vi ser på oliernes totox værdi – altså om de er harske eller ej.

Læs mere: Disse fiskeolier og algeolier er de bedste i test

Omega-3 har flere gavnlige effekter

Omega-3 fedtsyrer er godt for kroppen, både for dit blodtryk, ledsmerter og synsudviklingen hos børn, fortæller lektor på Institut for Idræt og Ernæring, Lotte Lauritzen

Blodtrykket har godt af omega-3, og for at få en gavnlig effekt mener Lotte Lauritzen, at du skal op på 500-700 mg hver af EPA og DHA dagligt.

Fiskeolie og algeolie kan have en positiv effekt på mængden af problematisk triglycerid i blodet, og denne effekt er lineær – det vil sige, at jo mere omega-3 olie, du får, desto bedre er effekten.

Smerter i forbindelse med leddegigt og blodfortyndende effekt afhjælpes af  omega-olier ved omkring 2.500 mg EPA og DHA om dagen.

Læs med her, når vi ser på

  • Hvad er bedst, fed fisk eller fiske- og algeolier?
  • Hvor mange tungmetaller og dioxin er der i fiskeolie?
  • Hvor meget omega-3 kosttilskud skal jeg tage?
  • Det må fiskeolier og algeolier love dig
  • Tal med din læge før du tager kosttilskud
  • Hvad er EPA, DHA og ALA?

Hvad er bedst, fed fisk eller fiske- og algeolier?

Fed fisk er den bedste kilde til EPA og DHA, og det gælder både frisk fisk, men også røget fisk og makrel i tomat.

Fisk – især fed fisk som makrel, sild og laks – har et højt, naturligt indhold af fiskeolier. Spiser du fisk, får du helt automatisk…

Få fuld adgang til taenk.dk

Bliv medlem for 54 kr./måneden:

  • Find de bedste produkter

  • Undgå at blive snydt

  • Få mere end 150 uvildige test

  • Modtag medlemsmagasin

  • Få hjælp før, under og efter køb