Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Sådan har vi testet mobilabonnementer

Forbrugerrådet Tænk har testet 124 mobilabonnementsprodukter fra 29 forskellige udbydere.
Af Lars Nøhr Andresen
27. Maj 2019

Priser på abonnementer til mobiltelefoner

Forbrugerrådet Tænk har testet 124 mobilabonnementsprodukter fra 29 forskellige udbydere.

Abonnementer med inkludereret roaming i EU og fri SMS/MMS er med i testen, mens delevenlige abonnementer, kampagnetilbud og abonnementer med opkaldsafgift er fravalgt.

Priserne forandrer sig

Data til testen er fundet 3. maj 2019. Vi gør opmærksom på, at teleselskaberne løbende ændrer deres priser og abonnementer, men du kan bruge testen som rettesnor i din jagt efter det bedste og billigste abonnement for dig.

Sådan har vi testet

Taletid

Vi har set på, hvor mange timers taletid der er inkluderet i abonnementet.

Data

Vi har set på, hvor mange GB (gigabyte) data der er inkluderet i abonnementer. 

Abonnementspris pr. måned

Vi har her set på den abonnementspris der skal betales hver måned.

Prisen har den største betydning, hvis man er kunde hos et selskab i længere tid.

Oprettelsesgebyr

Nogle teleselskaber opkræver et oprettelsesgebyr.

Oprettelsesgebyret har en betydning når man skal sammenligne prisen i for eksempel de første seks måneder. 

Administrationsgebyr

Enkelte udbydere opkræver et administrationsgebyr hver måned.

Bindingsperiode

Selv om loven kræver en maksimum bindingsperiode på seks måneder, tilbyder langt de fleste udbydere en kortere periode, hvilket er til gavn for forbrugerne og konkurrencen.

4G-Dækning i DK

Vi har i dette parameter medtaget Teknologisk Instituts undersøgelse fra 2018, som har målt de enkelte selskabers andel af dækning forskellige steder i DK.

Tillægsydelser

Vi har i dette parameter set på, hvilke tillægsydelser der er inkluderet i abonnementet.

Pris for ekstra GB

Vi har her bedømt den pris, det koster at købe en ekstra GB data.  

Roaming

Roaming i EU: Vi har i dette parameter set på, hvor mange GB data forbrugeren kan forbruge, når de er ude at rejse. 

Roaming uden for EU: Enkelte selskaber tilbyder ligeledes roaming uden for EU’s grænser. Her har vi set på, hvor mange GB forbrugerne kan få med, når de er ude at rejse uden for EU. 

Mulighed for wi-fi-opkald

Wi-fi-opkald er en teknologi, der omdanner routeren i hjemmet til lille lokale mobilmast.

Når man er i nærheden af den, vil man kunne anvende den som telefonmast, og dermed vil man have et langt stærkere mobilsignal, når man er forbundet til din router.

Wi-fi-opkald virker primært på nyere telefoner. Vi har her set på, om forbrugerne har mulighed for wi-fi-opkald.

Forbrugsovervågning

I dette parameter har vi set på, om udbyderne tilbyder mulighed for at tilmelde sig automatisk forbrugsovervågning med tilknyttede anbefalinger til abonnementsskift, hvis eksempelvis data ikke benyttes fuldt ud. 

Betaler du pr. minut eller sekund?

I dette parameter har vi set på takseringsform, dvs. om tale takseres pr. påbegyndt sekund eller minut.

Hvis abonnementet indeholder fri tale, opnås samme bedømmelse som ved sekundtaksering.

Kundeservice og teknisk support

Mobiltelefoni er et produkt, hvor man som forbruger kan opleve tekniske problemer hele døgnet.

Vi har derfor medtaget kundeservice og teknisk supports telefoniske åbningstider som et parameter, hvor længst tilgængelige kundeservice og tekniske support scorer højst.

Samlet bedømmelse vægtes således

  • Taletid  8 %,
  • Data GB 15 %,
  • Abonnementspris 20 %,
  • Oprettelsesgebyr 5 %,
  • Administrationsgebyr 2 %,
  • Bindingsperiode 5 %,
  • 4G-dækning 13 %,
  • Tillægsydelser 5 %,
  • Pris for ekstra data 2 %,
  • Roaming i EU  4 %,
  • Roaming uden for EU 4 %,
  • Mulighed for wi-fi-opkald 5 %,
  • Forbrugsovervågning 2 %,
  • Minut- eller sekundtaksering 2 %,
  • Teknisk support 4 %,
  • Kundeservice 4 %,