Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Mobilabonnementer: Sådan finder du det billigste

Undgå dyre mobilabonnementer ved at kende dine vaner. Hvordan finder du det billigste mobilabonnement? Få hjælp her.
Af David Bergeon
25. Juni 2019
tale i mobiltelefon
Foto: iStock

Spar penge på dit mobilabonnement

Din smartphone bruger du sikkert dagligt, men hvor meget? Hvor mange timer taler du om måneden? Hvor mange sms'er sender du? Og hvor mange GB data bruger du hver måned?

Det billigste mobilabonnement finder du ved at kende dine behov. Hvis du betaler for mere tale, sms og data, end du bruger, kan du spare penge ved at skifte abonnement.

Mobil: Her er de bedste og billigste abonnementer

Find ud af, hvor meget du bruger

Et billigere abonnement kræver, at du starter med at tjekke dine behov. På dit teleselskabs hjemmeside kan du se, hvor meget tale, sms og mobildata du bruger om måneden. Skriv ned, hvad du bruger af:

  • Tale
  • sms'er
  • Mobildata (altså data gennem mobilen og ikke wi-fi)
  • Mobildata i EU
  • Udlandstelefoni

Se på dit forbrug over en længere periode. Så har du bedre mulighed for at finde et abonnement, der passer til dig.

Pas på dyre pakkeløsninger

Spotify, HBO Nordic, Netflix, e-aviser og magasiner følger i flere tilfælde med i mobilabonnementet.

Du kan spare penge ved at få tjenester med i dit mobilabonnement, men kun hvis du bruger tjenesterne i forvejen. Ellers betaler du ekstra for produkter, som du ikke har brug for.

Pas på, når du blander streaming og telefoni

Data i EU: Hvor meget bruger du?

Mobilabonnementerne indeholder ofte data, du kan bruge i EU. Rejser du meget, er det vigtigt, du ved, hvor meget data, du kan bruge i EU.

Hvis du primært opholder dig i Danmark, skal du også holde øje med, at du ikke betaler ekstra for en masse data i EU, som du ikke bruger.

Sådan undgår du dyr data i EU

Udlandstelefoni: Hvad koster det?

Ringer du meget til familie eller venner uden for Danmark? Så tjek, om nogle abonnementer har særligt gode priser på opkald til det land, du ringer meget til.

Prisen på at ringe fra Danmark til et andet EU-land må fra 15. maj 2019 maksimalt være 1,77 kroner i minuttet og 1 sms må kun koste 0,55 kroner.

Loftet betyder, at der er grænser for, hvad teleselskaberne maksimalt må kræve i minutpris og pr. SMS. Prisen må gerne være lavere, så tjek, hvor det er billigst.

Dækning: Får du et godt signal?

Signalet hos teleselskaberne er forskelligt, fordi selskaberne bruger forskellige telemaster. Overvejer du at skifte abonnement, skal du tjekke dækningen hos det selskab, som du vil skifte til. Du kan se på teleselskabernes hjemmesider, hvor de hver især giver god forbindelse.

Lokalt kan der være store forskelle i forbindelsen, så du kan også spørge dine naboer, hvordan signalet er på deres abonnementer.

På nyere telefoner kan du få bedre dækning ved at bruge wi-fi-opkald.

Mobil: Hvor god er dækningen, der hvor du bor?

Få et bedre signal med wi-fi opkald

Wi-fi opkald er en teknik, der omdanner din router derhjemme til din egen personlige telemast. På den måde behøver du ikke bekymre dig om at skulle fange signalet fra en telemast.

Wi-fi opkald er dog kun muligt, så længe du kan fange dit wi-fi-signal. Du kan for eksempel ikke ringe gennem dit router, hvis du er i den anden ende af byen.

Yousee, Telmore, CBB Mobil, Telenor og 3 er nogle af de selskaber, der tilbyder wi-fi opkald på nogle telefoner. På selskabernes hjemmesider kan du finde en guide til, hvordan du slår det til.

Bindingsperioden: Hvor lang tid er du låst?

Bindingsperioder kan låse dig fast i et abonnement.

Mobilabonnementer kan have mellem 0 og 6 måneders binding.

Tjek, hvornår du kan komme ud af dit nuværende abonnement. Tjek også, hvor lang tid du vil være bundet til det nye abonnement, du kigger på.

Bliver dit abonnement pludseligt væsentligt dyrere eller ændres dine vilkår på en anden måde, har du ret til at opsige dit abonnement og finde et nyt - også selv om du er midt i en bindingsperiode.

Sammenlign priserne på mobilabonnementer

Forbrugerrådet Tænk tester jævnligt mobilabonnementer, så du kan få et overblik over priserne på testtidspunktet. 

Brug de forskellige filtre til at finde det rigtige abonnement. Du kan for eksempel bruge filtrene:

  • Pris: Sæt det højeste beløb, du ønsker at bruge
  • Taletid: Hvor man timers tale har du brug for?
  • Data, GB: Hvor meget data har du brug for?
  • Roaming uden for EU: Skal du bruge din telefon uden for EU?

Vælg herefter op til 3 abonnementer til sammenligning. Vælg det billigste abonnement, der ligger tættest på dit forbrug.

Priserne kan have ændret sig, hvis testen ikke er helt ny. I så fald kan du bruge testen til at få en idé om, hvad et godt abonnement til dig cirka skal koste, og hvilke teleselskaber der har de billigste.

Her er alle mobilabonnementer i testen

Sammenligning priser på nettet - men pas på

Priserne på mobilabonnementer kan du sammenligne på flere sider på nettet.

Bruger du prissammenligningssider for mobilabonnementer, skal du være opmærksom på, om siden faktisk har alle væsentlige abonnementer med, eller om det kun er udvalgte teleselskaber og abonnementer, der sammenlignes.

Undersøg også altid, om de øverste resultater reelt er annoncer, og hvem der står bag siden. 

Kvalitetstjek: Prisportaler for mobilabonnementer

Tjek dit mobilabonnement jævnligt

Teleselskaberne kan lave ændringer i dit abonnement løbende. Prisen kan gå op, du kan få mere data eller en tjeneste kan blive udskiftet med en anden.

Dit eget telefonforbrug ændrer sig også. Derfor skal du jævnligt tjekke, om dit abonnement lever op til dit behov.

Teleselskaberne laver også tit helt nye abonnementer. Vær opmærksom på, om dit teleselskab laver nye abonnementer, der passer bedre til dig. Og husk, at du typisk binder dig i 6 måneder, hvis du takker ja til et nyt abonnement.

Forbrugerrådet Tænk mener: For lidt konkurrence gør dit mobilabonnement dyrt

"Prisen på dit mobilabonnement stiger med jævne mellemrum - og ofte hæver mange teleselskaberne prisen på deres abonnement samtidig. Det tyder på, at konkurrencen på markedet fungerer for dårligt. Og det betyder, at dit mobilabonnement kan blive dyrt for dig.

Forbrugerrådet Tænk presser telebranchen for at konkurrencen skal blive bedre på mobilabonnementer og vi tester løbende priserne, så du lettere kan finde de gode abonnementer."

Martin Salamon, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk