Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem nu

Social

Titel

Mobilabonnementer: Sådan finder du det billigste

Dit mobilabonnement skal passe til dit forbrug, men det kan være svært at overskue, om du har det rette abonnement. Sådan undgår du at betale for meget for din mobilpakke.
Af Martin Salamon
3. Oktober 2017
tale i mobiltelefon
Foto: iStock

Mobilabonnement: Vælg et, der passer til dit behov

Smartphonen bruger de fleste dagligt, men hvor meget? Hvor mange timer taler du om måneden? Hvor mange sms'er sender du? Og hvor mange GB data bruger du hver måned?

Dit forbrug afgør, hvilket mobilabonnement du skal vælge. Hvis dit abonnement giver dig mere tale, sms og data, end du bruger om måneden, betaler du for meget for dit abonnement.

Et billigere abonnement kræver derfor, at du starter med at tjekke dit behov. Dit teleselskabs hjemmeside kan vise dig, hvor meget tale, sms, og mobildata du bruger om måneden.

1. Skriv ned hvor meget du bruger i:

  • Tale
  • Mobildata (altså data gennem mobilen og ikke wi-fi)
  • SMS

2. Gå til en prissammenligningsside på nettet og indtast det forbrug, du har skrevet ned.

Prissammenligningssider på nettet kan hjælpe dig med at få et overblik over priserne på mobilabonnementer. Vær opmærksom om siden er markedsdækkende, om de øverste resultater reelt er annoncer og hvem der står bag siden.

Prisportaler: Sådan bruger du dem

3. Vælg det abonnement, der ligger tættest på dit forbrug.

Streaming-tjenester som HBO, Spotify eller Tidal kan være en del af dit abonnement. Det kan være en fordel at få med i et abonnement, men kun hvis du bruger tjenesterne i forvejen.

Mobil-pakker: Se dig for, før du samler din streaming

Bindingsperioden: Hvor lang tid er du låst?

Bindingsperioder kan låse dig fast i et abonnement og kan for eksempel være på 30 dage, 6 måneder eller helt uden binding.

Tjek hvornår du kan komme ud af dit nuværende abonnement. Tjek også hvor lang tid du vil være bundet til det nye abonnement, du kigger på.

Tjek dit mobilabonnement jævnligt

Dit mobilbehov og teleselskabernes abonnementer ændrer sig. Tjek derfor jævnligt, om dit abonnement lever op til dit behov.

Tjek også om teleselskaberne laver nye abonnementer, der passer dig bedre.

Dækning: Får du et godt signal?

Dækningsgraden hos teleselskaberne er forskellig, fordi selskaberne bruger forskellige telemaster. Tjek dækningskortet på selskabernes hjemmesider, før du skifter abonnement.

Lokalt kan der være store forskelle i dækningen, så du kan også spørge dine naboer eller lokale venner, hvordan dækningen er på deres abonnementer.

Dårlig dækning kan du undgå på nyere telefoner, hvis du vælger et teleselskab, der tilbyder løsningen Wi-fi calling.

Wi-fi calling: Hvad er det?

Wi-fi calling er en teknik på nyere telefoner, der omdanner din router derhjemme til din egen personlige telemast. Med Wi-fi calling kan du altså få signalet gennem din router, og du behøver ikke bekymre dig om at skulle fange signalet fra en telemast.

Samsungs og Apples nyere modeller giver dig mulighed for at slå Wi-fi calling til, ligesom du også kan gøre det på Huaweis P10.

Yousee, CBB Mobil, Telenor og 3 er nogle af de selskaber, der tilbyder Wi-fi calling. På selskabernes hjemmesider kan du finde en guide til, hvordan du slår det til.