Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Mobilabonnementer: Sådan finder du det billigste

Dit mobilabonnement skal passe til dit forbrug, men det kan være svært at overskue, om du har det rette abonnement. Sådan undgår du at betale for meget for din mobilpakke.
Af Martin Salamon
22. Maj 2017
tale i mobiltelefon
Foto: iStock

Mobilabonnement: Vælg et, der passer til dit behov

Smartphonen bruger de fleste dagligt, men hvor meget? Hvor mange timer taler du om måneden? Hvor mange sms'er sender du? Og hvor mange GB data bruger du hver måned?

Dit forbrug skal afgøre, hvilket mobilabonnement du vælger. Hvis dit abonnement giver dig mere tale, sms og data, end du bruger om måneden, betaler du for meget for dit abonnement.

Et billigere abonnement kræver derfor, at du starter med at tjekke dit behov. Telefonen eller dit teleselskabs hjemmeside kan vise dig, hvor meget tale, sms, og data du bruger om måneden.

1. Skriv ned hvor meget du bruger i:

  • Tale
  • Data
  • SMS

2. Gå til en prissammenligningsside på nettet og indtast det forbrug, du har skrevet ned.

 

Prissammenligningssider på nettet kan hjælpe dig med at få et overblik over priserne på mobilabonnementer. Men pas på faldgruberne ved prisportaler.

Prisportaler: Sådan bruger du dem

3. Vælg det abonnement, der ligger tættest på dit forbrug.

 

Streaming-tjenester som HBO, Spotify, Tidal kan være en fordel at få med i et abonnement, men kun hvis du bruger tjenesterne i forvejen.

Mobil-pakker: Se dig for, før du samler din streaming

Bindingsperioden: Hvor lang tid er du låst?

Bindingsperioder kan låse dig fast i et abonnement, så husk at tjekke, hvor lang bindingsperioden er. Bindingsperioderne er forskellige og kan for eksempel være på 30 dage, 6 måneder eller helt uden binding.

Tjek hvornår du kan komme ud af dit nuværende abonnement. Tjek også hvor lang tid du vil være bundet til det nye abonnement, du kigger på.

Tjek dit mobilabonnement jævnligt

Dit mobilbehov og teleselskabernes abonnementer ændrer sig. Tjek derfor jævnligt, om dit abonnement lever op til dit behov.

Tjek også om teleselskaberne laver nye abonnementer, der passer dig bedre.