Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Sådan sparer du penge på elregningen

Prisen på strøm er steget. Hvad kan du gøre for at undgå, at elregningen eksploderer? Bliv klogere her.
Af Christina Vejsgaard
28. September 2021
el_spar_penge_paa_stroem_elregning_1290x726
Foto: Getty Images

Der er en del, du selv kan gøre, hvis du ønsker at spare penge på din strøm og få en mindre elregning. 

Elselskaber tilbyder nemlig forskellige aftaler, så du kan enten spare penge ved at skifte leverandør eller ved at skifte aftale.

Ønsker du klimavenlig strøm, tilbyder mange selskaber også det - men se dig godt for, før du vælger.

Få den billigste strøm

På elpris.dk kan du få et overblik over de forskellige elselskaber, deres priser og produkter.

Elpris.dk er en prissammenligningsside, som Forsyningstilsynet står bag. Siden viser, hvilken leverandør der kan give dig den bedste pris i forhold til dit forbrug. Sammenlign det bedste tilbud med din nuværende aftale og pris, før du skifter leverandør.

Prisen fra de billigste leverandører til de dyreste svinger typisk ikke ret meget, når du ser bort fra introtilbud og grønne tillæg. Det betyder, at du ikke nødvendigvis kan spare mange penge ved at skifte elselskab. 

Find den bedste el-aftale på elpris.dk

Kend dit elforbrug

For at finde en billig aftale skal du kende dit forbrug. Find ud af, hvor mange kilowatt-timer din husstand typisk bruger på 1 år.

Tjek dine elregninger i din netbank eller i den seneste årsopgørelse over dit elforbrug. Ofte kan du også se udviklingen i dit forbrug ved at logge ind på din leverandørs hjemmeside.

Dit elforbrug kan blive påvirket af forandringer i din hverdag. Måske er din elregning blevet meget lavere, fordi du sparer på strømmen? Eller dit forbrug er måske steget, fordi du har købt en tørretumbler, eller der er kommet flere i husstanden?

Tjek tilbud, før du vælger elselskab 

Det danske elmarked er frit. Du kan derfor selv vælge, hvem der skal levere strøm til din bolig, og hvilken form for aftale du vil have hos elselskabet.

Før du vælger elselskab, så vær opmærksom på disse 3 ting:

  • Vildledende telefonsælgere
    Forbrugerombudsmanden får mange klager over elselskaber, der ringer til forbrugerne uden at have fået lov. Det er ulovligt, og flere selskaber er derfor blevet politianmeldt. Selskabernes tilbud er for det meste ikke gode. 
    Bliver du kontaktet af et elselskab, du ikke har bedt om at blive ringet op af? Så sig pænt nej tak og læg på.
  • Introduktionstilbud
    Tilbyder elselskabet dig en lav introduktionspris? Så tjek den efterfølgende pris på aftalen. Det kan godt være, at du kan få billigere strøm i en periode, men hvis prisen efterfølgende bliver meget højere, så skal du huske at skifte igen, når introtilbuddet ikke længere gælder.
  • Bindingsperiode
    Undersøg, hvor lang tid du er bundet af aftalen. Nogle aftaler har ingen binding, mens andre har en bindingsperiode på op til 6 måneder.

Læs også: Flere klager over elselskabet

Læs også: Telefonsælgere: Hvem må ringe til dig?

Spar på forbruget

Elregningen er ikke kun afhængig af din leverandør. Vil du betale mindre for el, kan du selv gøre en række ting for at spare på strømmen:

  • Sluk for apparater, der står på standby, fx tv og radio
  • Fyld vaskemaskine og opvaskemaskine helt op
  • Vask ved lavere temperaturer
  • Tør tøjet udendørs i stedet for i tørretumbleren
  • Brug LED-pærer i stedet for halogenpærer
  • Læg låg på gryderne, når du laver mad
  • Kog kun det vand, du skal bruge
  • Sluk for lyset, når du ikke bruger det
  • Sluk for tv og radio, når du ikke bruger det

Hvis du har en variabel elpris, kan der også være tidspunkter på døgnet, hvor strømmen er billigere. Tjek hvornår strømmen er billigst hos dit elselskab og se, om du kan bruge strømmen på de billige tidspunkter.

Læs mere om, hvordan du kan spare på strømmen, på sparenergi.dk

Elpriser: Skal du vælge fast eller variabel pris?

Du kan selv vælge, om du vil betale en fast eller variabel pris på din strøm. Med en fast pris betaler du et fast månedligt beløb, mens de variable priser følger markedsprisen for el. Det betyder, at priserne både kan falde og stige.

Vælger du variable priser, vil du ofte få en lidt lavere månedlig udgift. Til gengæld kan du risikere, at prisen på din strøm stiger.

Vælger du en fast pris, kommer du til at betale lidt mere, men du får til gengæld en større sikkerhed. Du kender nemlig prisen per kWh på dit forbrug i en periode, alt efter hvilken aftale, du indgår. Det kan være en fast pris for hver måned, kvartal eller en længere periode.

Hvis selskabet vil ændre den faste pris, I har aftalt, inden perioden er overstået, skal de varsle det mindst 3 måneder i forvejen. 

Når perioden er overstået, kan prisen ændres uden varsel. 

Sådan får du grøn strøm

Bladmærkningen er en mærkningsordning, der viser dig, om du køber grøn strøm. Strømprodukter kan tildeles 1 grønt blad eller 2 grønne blade afhængigt af, hvor klimavenlige de er.

1 grønt blad betyder, at strømmen i din aftale er baseret 100 procent på vedvarende energi via certifikater.

2 grønne blade betyder, at selskabet derudover laver flere klimatiltag.

Gå efter en aftale med 2 blade, hvis du gerne vil have grøn strøm. Den reelle effekt ved 1 blad er nemlig ikke ret stor.

Læs mere om Forbrugerombudsmandens retningslinjer til grøn strøm hos Rådet for grøn omstilling

Forbrugerrådet Tænk har været med til at gøre det lettere at vælge grøn strøm

Forbrugerrådet Tænk har længe arbejdet for, at der skulle være klarere regler for, hvornår strøm må sælges som "grønt” og ”klimavenligt".

Elselskaberne har prøvet at tiltrække nye kunder med grøn markedsføring, men det har ikke altid været tydeligt, hvor klimavenlig strømmen reelt har været.

I 2020 kom mærkningsordningen med de grønne blade. Ordningen sætter klare regler for, hvornår strøm må markedsføres som grøn energi. Det er Forbrugerombudsmanden, der står bag ordningen, og Forbrugerrådet Tænk har været med til at lave retningslinjerne.

Sådan klager du over dit elselskab

Er du utilfreds med dit elselskab? Så kan du klage.

Kontakt altid først selskabet. Send dem en skriftlig klage på mail.

Gem dokumentation for din klage.

Får du ikke svar fra dit elselskab i løbet af 1 måned, eller er du uenig i selskabets bedømmelse? Så kan du klage til Ankenævnet på Energiområdet.

Handler din klage om salg og markedsføring, fx at selskabet ringer til dig uden at have fået lov, skal du klage til Forbrugerombudsmanden.

Betal altid dine elregninger, selv om du er uenig med energiselskabet. Du kan betale under protest ved at gøre selskabet opmærksom på, at du ikke anerkender beløbets størrelse og betale alligevel.

Klag til Ankenævnet på Energiområdet

Klag til Forbrugerombudsmanden