Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Gebyrer på betalinger: Hvornår er de ulovlige?

Gebyrer for betaling, administration og drift kan du få lagt oven i prisen, når du køber en vare. Men hvilke gebyrer er lovlige, og hvilke er ulovlige?
Af Andreas Straarup
12. September 2019

Gebyrer skal dække reelle udgifter

Betaler du for en vare eller en service, lægger butikken nogle gange et gebyr oveni.

Forretninger og virksomheder må gerne opkræve gebyrer, hvis de dækker konkrete udgifter. Men ifølge loven er det ikke alle gebyrer, der er lovlige at opkræve.

Gebyrer på betalingskort

Forretninger må ikke opkræve gebyr for din betaling med Visakort, Dankort, MasterCard og andre almindelige betalingskort, som er udstedt i EU.

Forbuddet gælder både for fysiske butikker og webshops.

Firmakort er undtaget fra forbuddet. Det betyder, at butikker godt må opkræve gebyr, hvis du bruger et Dankort, som er udstedt til en virksomhed eller en offentlig organisation.

American Express og Diners Club kan også være undtaget fra forbuddet mod kortgebyrer.

Rabatter ved nogle betalingsformer er tilladt, selv om det kan virke som en omvendt form for gebyr. Tilbud om fri fragt ved betaling med Dankort, men ikke med MasterCard, er altså lovligt.

Gebyrer på mobilbetalinger

Betaler du med din mobiltelefon? Betalingsløsninger på mobiltelefonen er ofte knyttet til dit betalingskort, og fungerer derfor som almindelige kortbetalinger. Derfor er de omfattet af forbuddet mod kortgebyrer. Men betalinger på din smartphone er ikke altid baseret på kortbetalinger.

MobilePay bruger både kontooverførsel og kortbetalinger til dine betalinger. Det betyder, at en MobilePay-betaling kan koste dig et gebyr i nogle tilfælde. I praksis er det dog oftest gebyrfrit at betale med MobilePay.

Google Pay og Apple Pay fungerer ligesom kortbetalinger, og derfor er det forbudt at opkræve et gebyr ved betaling med Google Pay og Apple Pay.

Betaling via girokort og Betalingsservice

Betaler du regninger med girokort og Betalingsservice, kan det koste dig et lovligt gebyr, der dækker over administrationsomkostninger. Undgå gebyret ved at betale med automatisk kortbetaling i stedet for. Automatiske kortbetalinger er uden gebyrer.

Betaler du en regning via Betalingsservice, er det banken, der trækker pengene fra din konto. I en automatisk kortbetaling trækker firmaet pengene direkte fra din konto.

Virksomheder tilbyder nogle gange at oprette en aftale om automatisk kortbetaling. I andre tilfælde skal du manuelt ind og betale din regning via virksomhedens hjemmeside hver måned. Gør op med dig selv, om umagen er besparelsen værd.

Andre lovlige gebyrer

Forretninger har lov til at opkræve et administrationsgebyr, så længe gebyret fremgår separat fra prisen på din vare. Administrationsgebyrer dækker over eksempelvis opsigelsesgebyrer, oprettelsesgebyrer, leveringsgebyrer og flyttegebyrer.

Andre gebyrer såsom faktureringsgebyrer er også lovlige. Gebyrerne kan du opleve at skulle betale, når du eksempelvis køber et mobilabonnement eller et medlemskab til et fitnesscenter.

Billetgebyrer kan du blive opkrævet, hvis du køber billetter til koncerter, festivaler eller andre arrangementer.

Tjek altid gebyrerne, inden du køber en vare – både i butikker og på nettet. Bliver du opkrævet et gebyr for at betale med kort, kan gebyret være ulovligt, og så skal du klage.

Klag over ulovlige gebyrer

Gebyrer må ikke være urimeligt høje. Gebyrer skal svare til de udgifter, de dækker, og medmindre gebyrerne er bestemt ved lov, skal virksomheden aftale gebyrerne med dig.

Køber du et abonnement eller en anden løbende aftale, skal virksomheden advare dig om nye eller forhøjede gebyrer.

Ulovlige gebyrer kan du klage over. Kontakt først virksomheden og bed om en specificering af, hvad gebyret dækker over.

Giver virksomheden ikke en tilfredsstillende forklaring, skal du sende en mail med al information om gebyret til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen via mailadressen kfst@kfst.dk.        

Forbrugerrådet Tænk mener: Priser på varer skal være gennemskuelige

”Prisen skal være til at stole på. Du skal nemt og hurtigt kunne sammenligne priser på tværs af butikker, og det kan du ikke, hvis du bliver ramt af gebyrer, når du skal til at betale.

Gebyrer skal dække over et tilvalg – ellers skal de være en del af vareprisen.”

Ida Marie Moesby, økonom i Forbrugerrådet Tænk