Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Vitaminpiller: Har du brug for dem?

Vitaminer er kroppens byggesten, men har du brug for at tage et ekstra tilskud af vitaminer og mineraler?
Af Christina Vejsgaard Koch
8. Februar 2016
Vitaminpiller: Har du brug for dem?
Foto: iStockphoto

Spis varieret og sundt

Madvanerne hos danskerne er generelt gode. Vi spiser varieret nok til at få dækket det daglige behov for vitaminer og mineraler. Det viser undersøgelser fra Fødevareinstituttet.

Spiser du efter de 10 kostråd, er du godt dækket ind og skal ikke tage ekstra tilskud af vitaminer. De 10 kostråd er de officielle anbefalinger fra Fødevarestyrelsen til en sund livsstil. Her står blandt andet, at du skal spise varieret, vælge fuldkorn, spise mere fisk, frugt og grønt og mindre mættet fedt, sukker og salt. 

Se de 10 officielle kostråd her. 

Ældre, D-vitamin og calcium

Ældre over 70 år og personer med risiko for knogleskørhed anbefaler Fødevarestyrelsen at tage et dagligt tilskud af D-vitamin og calcium.

D-vitamin er især vigtigt for optagelsen og omsætningen af calcium og for knoglerne og musklerne.

Mangel på D-vitamin øger din risiko for knogleskørhed og kan give muskelsmerter og svage muskler.

Småtspisende ældre skal også tage en multivitamin- og mineralpille, da behovet for vitaminer og mineraler ikke bliver mindre med alderen. 

Kvinder og jern

Kvinder, der menstruerer, har i følge Fødevarestyrelsen ofte små eller manglende jerndepoter. Det gælder op mod 40 procent af kvinder i den fødedygtige alder. Kosttilskud med jern eller omlægning af kosten til en mere jernholdig kost kan være en god idé, hvis du er er i denne gruppe. 

Jerntilskud er dog ikke noget, du skal tage, før du har talt med din læge. Din læge kan måle, om du har jernmangel og vejlede dig om jerntilskud.

Gravide og ekstra vitaminer og mineraler

Gravide har et lidt større behov for vitaminer og mineraler end andre, da kosten også skal give næring til barnet i maven. Derfor er det ekstra vigtigt at spise sundt og varieret, hvis du er gravid.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du spiser et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern under graviditeten.

Folsyre skal du tage, fra du forsøger at blive gravid til 12 uger inde i graviditeten. D-vitamin skal du tage hele graviditeten, og jern skal du tage fra 10. graviditetsuge.

Mælk og mælkeprodukter er vigtige kilder til kalk. Spiser du ikke mælkeprodukter, anbefales det at tage et calcium-tilskud, da det er med til at opbygge blandt andet knoglerne.

Multivitaminpiller til gravide

A-vitamin skal gravide passe på med at tage for meget af, da det kan skade fosteret.

Folsyre og D-vitamin kan du få gennem en multivitamin- og mineralpille til gravide. De indeholder samtidig en mindre mængde A-vitamin end almindelige vitaminpiller. Jern skal du tage som et separat tilskud.  

Gravide skal ikke tage højere doser vitaminer, mineraler eller kosttilskud end Fødevarestyrelsen anbefaler, da det kan være usundt eller skadeligt.

Vegetarer og veganere

Vegetarmad er oftest ligeså næringsrig og sund som mad, der indeholder kød. Men spiser du ikke en varieret vegetarisk kost, er der risiko for, at du ikke får dækket dit behov for D-vitamin og B12-vitamin samt mineralerne zink og jern.

Veganere og vegetarer, der har et lavt forbrug af mælk og æg, bør tage et tilskud af B12-vitamin.

Veganere anbefales desuden at komme ofte ud i sollyset og at supplere med et tilskud af D-vitamin.

Lægen kan hjælpe dig, hvis du er i tvivl, om din kost dækker dit daglige behov for vitaminer.

Mangel på D-vitamin

D-vitamin danner huden, når den får sol. I Danmark kan du nemt komme til at mangle D-vitamin, især om vinteren.

Solen er den bedste kilde til D-vitamin. Sørg dog for at holde dig i skyggen i middagstimerne om sommeren. Er du bekymret for, om du mangler D-vitamin, kan du tage et lille tilskud. Men ingen undersøgelser peger på, at store doser D-vitamin forebygger sygdomme.

Tildækning i form af for eksempel lange bukser og trøjer eller tørklæder kan betyde, at du ikke får nok D-vitamin. Går du ofte tildækket, kommer du sjældent udenfor eller er du mørk i huden, anbefaler Fødevarestyrelsen derfor, at du tager et ekstra tilskud D-vitamin. 

Ældre mennesker har sværere ved at danne D-vitamin, så det er ekstra vigtigt for dem. Mangel på D-vitamin kan blandt andet øge risikoen for knoglebrud. 

Tal med din læge

Tilskud af vitaminer, mineraler eller andre kosttilskud skal du tale med din læge om, før du tager.

Lægen kan tage prøver for eventuelle mangler og hjælpe dig med at afstemme dine behov i forhold til medicin, allergier eller andre forhold.

Vitaminer og mineraler: Her finder du dem

A-vitamin: Lever, smør, gulerødder, æg.

D-vitamin: Fede fisk, kød, æg, solskin på huden.

E-vitamin: Madolier, nødder, frø, fisk, torskerogn, grønkål, æggeblommer.

B1-vitamin: Svinekød, fuldkorn.

B2-vitamin: Mælk, kød, kornprodukter.

B6-vitamin: Kød, fjerkræ, brød, kornprodukter, mælk.

B12-vitamin: Kød, indmad, fisk, æg, mælk.

C-vitamin: Frugt, grønt.

Folsyre: Lever, bælgfrugter, brød og kornprodukter, frugt, mælk.

Jern: Kød, indmad, broccoli, spinat, kornprodukter.

Zink: Kød, mælk, ost, fuldkornsprodukter.

Jod: Fisk og skaldyr, mælk, jodberiget salt.

Calcium: Mælk og ost, broccoli, spinat, bønner, kål.

Kilde: DTU Fødevareinstituttet