Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Quiz: Hvad tæller med som frugt og grønt?

Frugt og grønt skal du spise 600 g af hver dag ifølge Fødevarestyrelsen. Enkelte frugter og grøntsager tæller dog ikke med. Ved du hvilke?
Af Caroline Boutrup Nielsen
16. December 2020
quiz_frugt_og_groent
Foto: iStock

Frugt og grøntsager - hvorfor skal du spise dem?

Frugt og grønt er sundt for dig og din krop. De indeholder vitaminer og mineraler, som er vigtige for mange af kroppens funktioner.

Kostfibre, som findes i især grove grøntsager som rodfrugter, kål og bælgfrugter, mætter godt og hjælper dig med at holde en sund vægt.

Livsstilssygdomme som hjerte-karsygdomme, type 2-diabetes og forskellige former for kræft er frugt og grønt også med til at forebygge.

Hvilket supermarked beskytter dig bedst mod sprøjtemidler i frugt og grønt?

Quiz: Hvad tæller med i 6 om dagen?

Det Officielle Kostråd lyder, at du skal spise 600 g frugt og grøntsager om dagen. Det svarer nogenlunde til 6 stk. frugter og grøntsager, hvoraf mindst halvdelen skal være grøntsager. Heldigvis findes der mange forskellige frugter og grøntsager, som du kan spise for at leve op til anbefalingerne.

Herunder ser du 15 forskellige frugter og grøntsager. Ved du hvilke af de 15, der tæller med i det Officielle Kostråd om 6 om dagen?

Gæt, klik på den enkelte frugt eller grøntsag og få svaret nedenunder.

"Hvilke af de nævnte 15 frugter og grøntsager tæller med i 6 om dagen?". Det spørgsmål har vi stillet 503 unge mellem 17 og 25 år. Kun 1 kunne svare 100 procent rigtigt.

Syltede rødbeder

JA - Alle syltede grøntsager tæller med.

 

Flåede tomater

JA - grøntsager på dåse tæller med

Tørrede bønner

JA - bønner tæller med, både tørrede og dem fra dåse.

Svampe

NEJ - Svampe indeholder for mange naturlige toksiner, altså giftstoffer, som du ikke skal have for mange af. Kogte og stegte svampe indeholder dog færre toksiner end rå.

Frosne ærter

JA - frosne grøntsager, frugt og bær tæller også med

Kartofler

NEJ - Kartofler indeholder så meget stivelse, at de i Fødevarestyrelsens øjne er i kategori med ris og pasta. Kartofler er dog et godt valg som tilbehør, da de er kaloriefattige og indeholder C-vitamin

1 glas juice

JA - 1 glas juice tæller for 1 af de 6 om dagen

Oliven

NEJ - Oliven indeholder for meget fedt til at tælle med.

Spidskål

JA - alle typer kål tæller med

Tørret frugt

NEJ - Tørret frugt indeholder for mange kalorier til at tælle med. Faktisk indeholder tørret frugt 6-7 gange flere kalorier end frisk frugt.

Tomat

JA - friske grøntsager tæller med

Agurk

JA - friske grøntsager tæller med

Broccoli

JA - grove grøntsager som broccoli tæller med

2 glas juice

NEJ - 2 glas juice tæller kun med som 1 ud af 6. Juice er ligeså sukkerholdigt som saftevand og sodavand, så Fødevarestyrelsen anbefaler, at du ikke drikker for meget af det.

Gulerødder

JA - rødder og rodfrugter tæller med

Se alle svarene samlet her

Syltede rødbeder (JA)

Flåede tomater (JA)

Tørrede bønner (JA)

Svampe (NEJ - de indeholder for mange naturlige toksiner, altså giftstoffer, som vi ikke skal have for mange af. Kogte og stegte svampe indeholder dog færre toksiner end rå.)

Frosne ærter (JA)

Kartofler (NEJ - de indeholder så meget stivelse, at de i Fødevarestyrelsens øjne er i kategori med ris og pasta. Kartofler er dog et godt valg som tilbehør, da de er kaloriefattige og indeholder C-vitamin)

1 glas juice (JA)

Oliven (NEJ - de indeholder for meget fedt til at tælle med som grøntsag)

Spidskål (JA)

Tørret frugt (NEJ - de indeholder for mange kalorier - faktisk 6-7 gange så meget som frisk frugt)

Tomat (JA)

Agurk (JA)

Broccoli (JA)

2 glas juice (NEJ - 2 glas juice tæller kun med som 1 ud af 6. Juice er ligeså sukkerholdigt som saftevand og sodavand, så Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi ikke drikker for meget af det.)

Gulerødder (JA)