Beskyt dig selv på sociale medier | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Facebook, Instagram og TikTok: Beskyt dine data på sociale medier

Facebook, Instagram, Twitter, TikTok og andre sociale medier indsamler information om dig. Få hjælp til at beskytte dine data.

Mette Andrea Boesgaard · Foto: Getty Images · 12. april 2021
Smartphone med apps såsom Facebook, TikTok og Instagram

Sociale medier høster dine data

Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, Twitter og andre sociale medier er gratis at bruge for dig. Men du betaler med din opmærksomhed og dine data.

Når du liker et billede på Instagram eller en video på TikTok, deler en selfie på Snapchat, en artikel på Facebook eller en status på Twitter, gemmer de sociale medier oplysningen.

De sociale medier kan også via cookies følge dig rundt på nettet og samle information om dig, dine vaner, dine venner, dine holdninger og dine interesser. Disse informationer stiller de til rådighed for virksomheder og organisationer, så de kan målrette reklamer til dig.

Du kan begrænse indsamlingen af informationer om dig og følger et par retningslinjer. Få hjælp her.

Hvem må se din profil og dine opslag?

Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat og andre sociale medier giver dig mulighed for at indstille din profil, så du selv kan styre:

  • Hvem kan se dine personlige oplysninger som din e-mail og dit telefonnummer?
  • Hvem kan se dine opslag, billeder og video generelt?
  • Hvem kan tagge dig i billeder, nævne dig i stories og kommentarer på Instagram eller genposte din video på TikTok?
  • Hvem kan downloade dine videoer på TikTok?

På platformen eller i appen går du ind under indstillinger / settings - privatindstillinger / privacy - her kan du på de fleste medier begrænse, hvad andre kan se.

Poster du indhold, vil du ofte også have mulighed for at styre, hvem der kan se det specifikke indhold.

Vær opmærksom på, at andre godt kan dele billeder af dig, selv om du ikke godkender deres taggede billede af dig. Hvis du ikke vil have billedet på internettet, skal du kontakte personen og få vedkommende til at fjerne billedet.

Hvilke informationer må platformen indsamle?

Sociale medier lever af at indsamle dine oplysninger og sælge annonceplads på deres platform til annoncører. Jo mere data der indsamles, desto bedre virker de målrettede reklamer og desto mere tjener platformene på annonceringen

På Facebook, Instagram, TikTok og de fleste andre sociale medier kan du på platformen eller i appen under indstillinger / settings finde information om, hvordan du styrer annoncer på din profil, og hvilke informationer platformen må bruge.

Du kan som regel styre:

  • Må platformen bruge dine data på platformen og fra internettet til at målrette annoncer til dig?
  • Må partnere uploade dine data (for eksempel kundelister) til platformen og bruge dem til at målrette indhold til dig?
  • Hvilke annonce-interesser har platformen noteret om dig? Ryd historikken, hvis du vil nulstille dine annonce-præferencer. Husk dog, at det ikke nødvendigvis betyder, at mediet stopper med at indsamle information om dig.

Beskyt din profil med 2 faktor godkendelse og et stærkt kodeord

Din konto kan blive hacket, så andre kan få adgang til dine personlige oplysninger og overtage din profil.

Med 2 faktorgodkendelse (også kaldet totrinsgodkendelse eller 2 factor authentification) på din konto skal du godkende nye log-ins med enten en mail, en sms eller en kode.

Se mulighederne under indstillinger / settings – sikkerhed / security på de fleste platforme eller i appen.

Skift også jævnligt kodeord, og brug ikke dit kodeord flere steder.

Facebook: Tjek, om du har sagt ja til ansigtsgenkendelse

Facebook kan bruge billedgenkendelse til at lede efter billeder af dig baseret på dit profilbillede, hvis du har slået ansigtsgenkendelse til.

Uploader dine venner et billede af dig på Facebook, kan Facebook så foreslå dine venner, at de kan tagge dig på billedet.

Ansigtsgenkendelsen kan du slå til eller fra under indstillinger / settings – ansigtsgenkendelse / face recognition.

Facebook: Brug ikke din konto til at logge ind i apps eller på hjemmesider

Downloader du apps, eller logger du ind på hjemmesider, får du ofte mulighed for at logge ind med din Facebook-konto. Det er en let løsning – men det er ikke uproblematisk.

Logger du på apps og hjemmesider med dit Facebook-login, får appen eller hjemmesiden adgang til nogle af dine oplysninger. Det kan være oplysninger som navn, profilbillede, alder, køn, din venneliste og de opslag, du deler.

På Facebook under indstillinger / settings - apps og websites / apps and websites kan du:

  • Se, hvilke apps og websites har adgang til dine oplysninger under Logget ind med Facebook / logged in using Facebook.
  • Redigere, hvilke informationer du vil dele med de specifikke apps og websites. Blokerer du apps og websites, kan de ikke længere hente oplysninger om dig gennem Facebook. Husk, at firmaer tidligere kan have gemt oplysninger om dig som for eksempel din e-mail.
  • Deaktivere apps og websites, der bruger dine oplysninger. Deaktiverer du apps og websites, du tidligere har haft adgang til med dit Facebook-login, kan du ikke længere logge på siderne. Du skal oprette nye logins med en e-mail, hvis du vil blive ved med at bruge siderne.
  • Blokere apps og websites for at bruge dine Facebook-oplysninger, så du ikke længere kan logge ind med Facebook.

Facebook: Vær opmærksom ved spil, quizzer og test

Facebook flyder med sjove spil, quizzer og tests. Her kan du kan teste, om du er klogere end dine venner, har været i flere lande end dem og hvilken type person, du er.

Klikker du på en test på Facebook, risikerer du, at dine personlige data deles med virksomheden bag testen eller quizzen. Læs betingelserne grundigt, så du er klar over, hvad du giver tilladelse til.

Konkurrencer: Undgå at dele din informationer

Konkurrencer på Facebook, TikTok, Instagram og andre platforme lokker med store præmier.

Deltager du i konkurrencer, kan du komme til at dele dit telefonnummer eller din e-mail adresse og blive overvældet af spam.

Tjek dine indstillinger med jævne mellemrum

Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat og andre sociale medier ændrer jævnligt på dine muligheder for at kontrollere dine data og de data, platformen indsamler om dig.

Giv din profil et sikkerhedstjek med jævne mellemrum, så du sikrer dig, at ingen har adgang til data, du ikke vil give dem adgang til.

Klag til platformen, hvis du er utilfreds

Selv om en konto hos Facebook, Instagram eller et andet socialt medie er gratis, betaler du med dine data. Og ifølge den europæiske databeskyttelseslov, GDPR, har du ret til at have kontrol med dine egne data.

Du skal give samtykke til, at platformen må bruge dine data – det foregår typisk, når du siger ja til platformens brugervilkår. Vilkårene bliver jævnligt opdateret; husk at tjekke, hvad du siger ja til.

Har platformen misbrugt dine oplysninger eller dit samtykke, skal du kontakte platformen for at klage til dem.

Klag til Datatilsynet

Svarer platformen ikke på din klage eller kan du ikke acceptere svaret, kan du klage videre til Datatilsynet.

Datatilsynet i Danmark kan samle alle klager og sende dem Datatilsynet i Irland.

Slet din profil

Vil du slette din profil på Facebook, Instagram, TikTok eller et andet medie? Så er det ikke nok blot at slette appen på din smartphone.

Hvis du vil slette billeder, videoer, likes, vennelister, dit brugernavn og andre data om dig permanent fra platformen, skal du gå ind på platformen eller i appen under indstillinger og anmode virksomheden bag om at slette informationerne.

Sletter du din konto, deaktiverer visse tjenester i første omgang kun din konto i en overgangsperiode. I den periode opbevarer virksomhedens stadig dine data, og du kan fortryde din sletning og gendanne din konto.

Hos TikTok har du 30 dages fortrydelse, hos Facebook har du 14 dages fortrydelse.

Ved andre tjenester forsvinder dine data med det samme, så læs betingelserne grundigt, før du sletter din konto.

Forbrugerrådet Tænk mener: Vi kæmper for at beskytte dit privatliv online

"Facebook, Google og Apple og andre tech-giganter skal i lighed med alle andre virksomheder kun indsamle de relevante og nødvendige data om deres brugere i forhold til tjenestens funktion.

Desuden skal tech-giganterne ifølge databeskyttelsesreglerne (GDPR) sikre, at du som forbruger bevarer kontrollen over dine oplysninger og kan gennemskue, hvad der foregår.

I Forbrugerrådet Tænk kæmper vi for beskytte dit privatliv online og vi er ikke i mål hvad angår tech-giganterne, fordi deres forretningsmodel, der bygger på datahøst grundlæggende strider mod principperne i GDPR. Vi presser på for at virksomheder og myndigheder efterlever databeskyttelsesreglerne og for at reglerne håndhæves af datatilsynene i Danmark og Europa."

Anette Høyrup, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.