Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Falske Facebook-konkurrencer: Sådan snyder de dig

Konkurrencer med dyre præmier kan lokke, når de kun kræver, at du synes godt om. Men pas på: Dit like kan blive solgt videre via falske Facebook-sider.
Af Christina Vejsgaard
27. November 2016
Falske Facebook-sider sælger dit like
Foto: iStock

Falske konkurrencer lokker oplysninger ud af dig

Konkurrencer på Facebook frister med dyre præmier, og det eneste, du skal gøre for at være med i konkurrencen, er at synes godt om Facebook-siden eller dele et opslag. Men pas på, for nogle konkurrencer er falske, og de har kun til formål at lokke private informationer eller dit like ud af dig.

Personlige oplysninger som navn, mail-adresse og telefonnummer kan du blive bedt om at oplyse, for at du kan "vinde" præmien, men det er en dårlig idé at give det væk.

Dine oplysninger vil bagmændene nemlig i virkeligheden kun have, så de kan sælge dem videre til firmaer, der vil sælge dig produkter eller abonnementer.

Opkald fra telefonsælgere og spam-mails vil så begynde at vælte ind fra firmaer, der har dig på deres liste. Listerne kan være tæt på umulige at komme af igen, og det kan være nødvendigt for dig at skifte telefonnummer og mail.

Dit like er penge værd

Synes du godt om en Facebook-side, får siden mulighed for at vise dig deres opslag. Opslaget kan for eksempel bruges til at vise reklamer i dit nyhedsfeed. Det er derfor, virksomhederne er interesserede i dit like.

Facebook-sider med mange likes har derfor stor værdi, og de kan sælges videre. Forbrugerombudsmanden blev i 2014 gjort opmærksom på, at Facebook-sider blev solgt videre, for eksempel når en side har fået 10.000 likes.

Konkurrencer når bredt ud

Facebook-sider får hurtigt mange likes gennem konkurrencer. Hvis du har chancen for at vinde et helt nyt køkken, en designertaske eller et dyrt kamera, så liker og deler du måske gerne et opslag. Og det gør mange andre også.

Konkurrencerne ender ikke med en annoncering af vinderen. Hvis siderne bruger et andet mærkes navn, vil de som regel hurtigt blive opdaget og lukket af Facebook.

Velgørenhed kan også bruges til at skaffe likes. I 2013 lovede en falsk Facebook-side for eksempel 50 øre for hvert like til indsamlingen Knæk Cancer. Men de 216.000 likes, siden nåede op på, gav ikke en eneste krone til indsamlingen.

Vinderen bliver ikke trukket

Konkurrencerne er tit imod Facebooks egne regler. Sider må ikke kræve, at du deler et opslag for at deltage i en konkurrence. De må heller ikke reklamere med, at du får større vinderchancer ved at dele opslaget.

Falske Facebook-sider og konkurrencer, der bryder reglerne, kan du anmelde til Facebook. Så er du med til at sørge for, at de falske sider bliver lukket.

Sådan genkender du de falske Facebook-sider