Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Flyrejser: Sådan klager du ved forsinkelse eller aflysning

Aflyste eller forsinkede fly kan give dig ret til kompensation. Fik du ikke, hvad du havde ret til? Så kan du klage. Få hjælp til at klage her.
Af Mette Andrea Boesgaard
27. November 2018
Flyrejser: Sådan klager du ved forsinkelse eller aflysning
Foto: Getty Images

Flyforsinkelser kan give dig ret til kompensation

Er flyet aflyst eller forsinket? Eller du er blevet afvist på grund af overbooking? Så kan du søge og få kompensation af flyselskabet. Og får du ikke det, kan du klage.

Flyselskabet kan have pligt til at give dig forplejning, overnatning, transport til og fra lufthavnen eller til at give dig dine penge tilbage og kompensation. Men du får ikke altid, hvad du har ret til.

Her er dine rettigheder, når flyet er forsinket eller aflyst

I lufthavnen: Kontakt flyselskabet

Flyselskabet skal udlevere et skriftligt dokument med dine rettigheder til dig, når dit fly er aflyst. Er flyet forsinket, skal du have dokumentet senest efter 2 timer efter, at flyet er blevet forsinket. Får du ikke dokumentet med dine rettigheder, kan du henvende dig til flyselskabet.

Er rejsen blevet omlagt til et andet fly, eller venter du på et fly, der er forsinket? Så kan du have ret til forplejning i lufthavnen.  

Overnatning, transport og evt. telefon/mail skal flyselskabet tilbyde, hvis det er nødvendigt.

Hvis flyselskabet ikke udleverer kuponer til mad eller drikke eller ikke sørger for overnatning, transport og så videre, har du ret til selv at købe det og sende regningen til flyselskabet bagefter. Køb dog ikke for dyrt.

Tjek dine rettigheder ved forsinkelse og aflysning med flyberegneren

Efter rejsen: Klag til flyselskabet

Klag til flyselskabet, hvis du vil have kompensation eller ikke fik den forplejning, som du har ret til.

I klagen skal du dokumentere dine udgifter og hvilken afgang det drejede sig om. Gem derfor dine kvitteringer og dit boardingpas.

En klageformular kan du som regel finde på flyselskabets hjemmeside. Ellers kan du sende flyselskabet en mail. Kommunikér på skrift, og gem alle mails, så du har dokumentation for klageforløbet.

Hører du ikke fra flyselskabet indenfor 4 uger, skal du rykke dem for et svar. EU-kommisonen siger, at selskabet bør svare inden for 2 måneder. Har du ikke fået svar inden for 2 måneder, kan du klage videre.

Afslået klage? Sådan klager du videre

Klagede du til flyselskabet og blev afvist, selv om flyselskabet ikke levede op til deres forpligtelse? Så kan du klage over flyselskabet, hvis du mener, at du har en god sag.

Tjek, om du har en god sag med Forbrugerrådet Tænks flyberegner

Din klage over flyselskabet kan du sende til myndighederne eller et privatklagefirma. Klager du til myndighederne, er det gratis. Private klagefirmaer derimod tager sig godt betalt for at hjælpe dig.

Klager du til myndighederne, bestemmer dit afgangs- og ankomstland hvilken myndighed du skal klage til:

  • Rejser du fra Danmark, skal du klage til Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen.
  • Rejser du til Danmark fra et ikke EU-land med et EU-luftfartsselskab, skal du klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Klag over flyselskabet på Trafik- Bygge- og Boligstyrelsens hjemmeside klage.flypassager.dk

  • Rejser du fra et andet land i EU end Danmark, skal du klage til myndigheden i afgangslandet.
  • Rejser du fra et land uden for EU med et EU-luftfartsselskab til et EU-land, som ikke er Danmark, skal du klage til myndigheden i ankomstlandet.

Klageinstanserne i Europa finder du på Europa-Kommissionens hjemmeside

  • Rejser du udenfor EU med et luftfartsselskab, som ikke er registreret i EU, er du ikke dækket af EU-reglerne. Så må du kontakte det flyselskab, du har købt billetterne hos og følge deres anvisninger.

Aflyst fly? Du skal stadig i lufthavnen

Aflyser flyselskabet din rejse før afgang? Så skal du stadig møde op i lufthavnen til rettidigt check-in for at kunne gøre krav på dine rettigheder hos flyselskabet, med mindre flyselskabet direkte informerer dig om andet.

Forbrugerrådet Tænk mener: Klag selv og spar penge

"Klager du over flyselskabet, så tag ikke et afslag for et afslag, hvis du har en god sag. Vi ser, at flyselskaberne uberettiget afviser klager, da det ikke har konsekvenser for dem at afvise forkert.

Forbrugerrådet Tænk anbefaler, at du klager over flyselskabet til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Det er den officielle klagevej, og det er gratis.

Klagefirmaer har specialiseret sig i at hjælpe dig med at få din kompensation ved flyforsinkelse og –aflysning, men reelt laver de det samme arbejde som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Og klagefirmaerne koster dig omkring halvdelen af din kompensation."

Vibeke Myrtue Jensen, politisk rådgiver i miljø og transport, Forbrugerrådet Tænk