Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Købeloven: 25 påstande, du ikke skal tro på

Butikker og virksomheder prøver nogle gange at snige sig uden om dine rettigheder ifølge købeloven. Her er 25 svar på butikkernes forkerte påstande.
Af Mie Velebilova Sloth Carlsen
6. December 2019
25 forkerte påstande om købeloven
Foto: Getty Images

Købeloven beskytter dig: Her er dine rettigheder

  • Hvor mange gange må forhandleren reparere på din defekte vare?
  • Må forhandleren give dig et tilgodebevis i stedet for penge, hvis han ikke kan bytte din defekte vare?
  • Kan du klage over batterier, software, pailletter og pynt?

Købeloven beskytter dig, når du køber nye eller brugte varer. Og virksomheder kan ikke fravige købeloven - med mindre det er til din fordel.

Butikkerne kan godt tolke købeloven forkert, eller de kan forsøge at snyde dig for dine rettigheder.

Forbrugerrådet Tænk har samlet 25 ting, butikkerne typisk siger, når du klager over en vare - og de rigtige svar på dem.

1. Forhandleren bestemmer, om din vare skal byttes eller repareres

Forkert!

Om varen skal repareres eller byttes til en ny identisk model er som udgangspunkt op til dig.

Kan forhandleren dokumentere, at dit ønske er for dyrt eller umuligt at efterleve? Så kan forhandleren bestemme, hvilken løsning der skal til.

Reklamationsret: Her er dine rettigheder

2. Forhandleren har ret til at reparere en defekt vare 3 gange

Forkert!

Købeloven nævner ikke et bestemt antal forsøg på at afhjælpe en fejl. Udgangspunktet er faktisk, at forhandleren har ét enkelt forsøg.

Er fejlen særlig kompliceret? Eller er der tale om en periodisk fejl, som er svær at lokalisere? Så kan forhandleren have 2-3 forsøg.

Reklamationsret: Her er dine rettigheder

3. Du kan først få byttet til en ny vare, når den gamle vare har været repareret 3 gange

Forkert!

Forhandleren skal løse problemet med din vare indenfor rimelig tid. Det vil sige, at varen enten skal repareres eller byttes inden for rimelig tid.

Har varen været repareret flere gange, er den rimelige tid ofte gået. Og så har du faktisk ret til at få dine penge retur.

4. Klager du over en vare, må reparationen godt tage 4 uger

Forkert!

Købeloven siger, at problemet med dit produkt skal være løst inden for "rimelig tid". Rimelig tid er normalt højst et par uger.

Den rimelige tid afhænger dog af flere ting.

Bruger du varen hver dag, og du har svært ved at undvære den? Så kan rimelig tid være kortere. Omvendt kan den rimelige tid blive forlænget, hvis forhandleren tilbyder dig en lånegenstand.

Den rimelige tid afhænger også af andre faktorer, såsom hvad der er galt med varen. Ved teknisk komplicerede produkter, hvor fejlen kan være vanskelig at lokalisere og / eller udbedre, kan den rimelige tid være længere end ved simple fejl.

5. Du kan kun klage over en reparation i 3 måneder

Forkert!

Reparationer kan du klage over op til 3 år, efter reparationen er udført.

Bliver en selvstændig del i produktet udskiftet i forbindelse med reparation, vil den almindelige 2-årige reklamationsret gælde på den nye del.

Reparationer: Kan du klage over dem?

6. Du skal selv betale for en lånegenstand, mens din vare er til reparation

Forkert!

Forhandleren er ikke forpligtet til at stille en lånegenstand til din rådighed i forbindelse med en reklamation. Men forhandleren har mulighed for at låne dig en tilsvarende vare for derved at få lidt ekstra tid til at løse problemet.

Forhandleren kan kun få den ekstra tid, hvis du får lånegenstanden uden udgifter for dig. Men selv med ekstra tid skal reparationen stadig løses inden for rimelig tid uden udgift og uden væsentlig ulempe for dig.

7. Du kan kun få repareret eller byttet din vare, hvis producenten giver grønt lys

Forkert!

Klager du over en fejl eller mangel, der var til stede på købstidspunktet, er producentens opfattelse af sagen som udgangspunkt uden betydning for din sag.

Forhandleren kan godt forhøre sig hos producenten, hvis forhandleren ikke selv er i stand til at afgøre, om fejlen har været til stede på købstidspunktet. Men ifølge købeloven har du 2 års reklamationsret, og forhandleren skal afhjælpe dit problem inden for rimelig tid (1-2 uger) – uanset hvad producenten mener.

Hvor lang tid det må tage, afhænger af forskellige forhold – herunder om forhandleren har stillet en gratis lån-genstand til din rådighed i ventetiden.

En mangel, der var til stede på købetidspunktet, kan godt vise sig senere, når du først har brugt varen et stykke tid.

8. Du skal selv kontakte producenten eller servicepartneren ved en reklamation

Forkert!

Forhandleren har ansvaret for reklamationssagen og kan ikke pålægge dig yderligere besvær, hvis du klager over en vare. Derfor er du ikke forpligtet til selv at kontakte producenten eller servicepartnere.

Er det nemmere for dig at have den direkte kontakt med reparatøren, kan I dog godt aftale, at du selv står for kontakten.

9. Fejlen skal have vist sig på købstidspunktet, for at du kan reklamere

Forkert!

Forhandleren har pligt til at afhjælpe en fejl eller mangel ved dit produkt, hvis fejlen har været til stede på købstidspunktet. Det betyder, at fejlen eller årsagen til fejlen har været til stede ved købet.

En fejl eller mangel kan godt vise sig senere, selv om varen i første omgang så ud til at være fejlfri.

Brænder elkedlen sammen på grund af fejl i elektronikken – og ikke fordi du har brugt den forkert – var fejlen til stede på købstidspunktet.

10. Efter 6 måneder har du bevisbyrden for, at der er tale om en oprindelig mangel

Kun til dels rigtigt.

Er der fejl på din vare de første 6 måneder efter et køb, vil der efter loven være en formodning om, at fejlen var til stede på købstidspunktet. Hvis forhandleren er uenig, skal forhandleren bevise, at han har ret.

Opstår fejlen 6 – 24 måneder efter købet, er det dig, der har bevisbyrden.

At du har bevisbyrden betyder ikke, at du skal lave en teknisk undersøgelse eller skaffe faglig dokumentation for problemet. Du skal derimod vise eller forklare, at fejlen ikke skyldes, at du har brugt varen forkert.

Duer din smartphone ikke? Så kan du bevise, at du ikke har tabt den ved at vise, at telefonen ikke har ridser eller skrammer.

Reklamationsret: Hvem skal bevise hvad?

11. Du skal betale undersøgelsesgebyr for at få tjekket din vare under reklamationsretten

Kun til dels rigtigt.

Reklamerer du over en vare, skal det være gratis og uden besvær for dig.

Forhandleren må godt kræve et rimeligt gebyr for at undersøge varen, hvis han kan dokumentere, at du er blevet oplyst om og har accepteret gebyret, før varen blev sendt til undersøgelse.

Reklamationsret: Her er dine rettigheder

12. Der er ikke reklamationsret på software

Forkert!

Virker softwaren på din smartphone, computer eller i dit internetforbundne køleskab ikke, kan du klage.

Fejl og mangler ved software kan du klage over på samme måde, som du klager over varen, hvis softwaren var en del af købet. Softwaren er en del af købet, hvis den kom med din computer, din smartphone eller dit køleskab.

Fejlen skal – ligesom med alle andre reklamationssager – have været til stede på købstidspunktet. En softwarefejl kan have været til stede på købstidspunktet, uden du har bemærket det. Eksempelvis kan en lille fejl generere nye fejl, der til sidst er synlige for dig som bruger.

Reklamationsret: Her er dine rettigheder

13. Du har kun 6 måneders reklamationsret på batterier til elektronik

Forkert!

Batterier til bærbare computere, smartphones og lignende er også omfattet af den 2-årige reklamationsret.

Batteriet kan blive sløvt over tid. Det betyder, at du ikke nødvendigvis har ret til et nyt batteri inden for reklamationstiden. Hvis batteriet er af ringere kvalitet eller har kortere levetid, end du kan forvente, er det dog dækket af reklamationsretten.

Dækker reklamationsretten også dit batteri?

14. Lynlåse og pynt på tøj, tasker, bælter, sko, ure eller lignende er ikke omfattet af reklamationsretten

Forkert!

Pynt på tøj, tasker, bælter, sko, ure eller lignende skal som udgangspunkt kunne tåle den pågældende genstands almindelige slid.

Har hele produktet eller dele af produktet – for eksempel pynten – ikke den holdbarhed, du med rimelighed kan forvente, kan du klage. Du skal dog have behandlet varen efter producentens eventuelle anvisninger.

Reklamationsret: Her er dine rettigheder

15. Du kan kun få pengene tilbage, hvis producenten vil betale

Forkert!

Klager du over en vare, skal forhandleren give dig dine penge tilbage, hvis fejlen ikke kan løses inden for rimelig tid ved eksempelvis en reparation eller ombytning.

Du har krav på at få det fulde beløb tilbage, som du betalte ved købet. Det gælder også, selv om du har brugt varen, eller den i mellemtiden er faldet i pris.

Om producenten vil kompensere forhandlerens tab, kan sidenhen blive en sag mellem forhandleren og producenten, men det er din sag helt uvedkommende.

16. Du skal selv betale returforsendelsen, når du reklamerer over en vare købt på nettet

Forkert!

Klager du over en vare, skal du ikke have unødvendige udgifter ved en reklamationssag. Derfor skal de nødvendige forsendelsesomkostninger dækkes af sælgeren.

Vil du ikke selv lægge ud for returforsendelsen? Så spørg forhandleren, om du kan få tilsendt en returlabel.

Fortryder du dit køb fra nettet, er reglerne anderledes.

Fortrydelsesret på nettet: Her er dine rettigheder

17. Du skal selv aflevere den defekte vare i den butik, hvor du hentede den

Forkert!

Forhandleren skal sørge for at hente varen hos dig i forbindelse med en reklamation, hvis varen er for stor til, at du uden videre selv kan fragte den tilbage til forhandleren.

Reklamationsret: Her er dine rettigheder

18. Du kan kun klage, hvis du leverer varen tilbage i den originale emballage

Forkert!

Forhandleren kan ikke stille krav om, at du sender varen tilbage i den originale emballage.

Den defekte vare skal du dog sørge for at pakke forsvarligt ind, når du leverer varen tilbage. Forhandleren kan godt fortælle dig, præcis hvordan varen skal pakkes ind, når du sender den tilbage og eventuelt sende dig emballagen til formålet.

Reklamationsret: Her er dine rettigheder

19. Du har ikke krav på at få en identisk vare, når du får en ny vare

Forkert!

Får du en ny vare i stedet for en defekt vare, skal du som udgangspunkt have en identisk model.

Kan du ikke få en identisk model, og er det ikke muligt at reparere varen? Så har du krav på at få dine penge tilbage.

Forhandleren kan godt afvise at bytte til en nye og dyrere model. I kan dog også lave en aftale om, at du får den nyere model mod at betale differencen.

Reklamationsret: Her er dine rettigheder

20. Du må nøjes med et tilgodebevis, hvis du vil ophæve et køb

Forkert!

Kan forhandleren ikke reparere eller bytte din vare, har du krav på at få dine penge retur.

Hvis varen ikke fungerer ordentligt, har forhandleren ikke efterlevet sin del af købsaftalen. Derfor kan forhandleren ikke nøjes med at tilbyde dig et tilgodebevis som løsning.

21. Du kan ikke få pengene tilbage for en tillægsforsikring, hvis købet ophæves

Forkert!

Får du pengene for din vare tilbage, fordi varen havde fejl eller mangler, kan du også få pengene for tillægsforsikringen tilbage – hvis den er købt i forbindelse med købet af produktet.

Tillægsforsikringer: Kan det betale sig for dig?

22. Du kan ikke forlange en brugsvejledning

Forkert!

Brugervejledningen er nødvendig for, at du kan bruge dit køb korrekt og vedligeholde det. Derfor har du normalt krav på en brugervejledning.

For nogle typer af produkter som for eksempel it-software, kan det være tilstrækkeligt, hvis manualen er tilgængelig på nettet.

Vejledningen skal have et omfang, så en almindelig forbruger kan finde ud af at bruge varen.

Tøj skal have en vaskeanvisning (et vaskemærke). Skal du samle et møbel, har du brug for en samlevejledning. Og ved en digital modtagerboks skal du have en instruktion, så du ved, hvordan du indstiller kanalerne.

Vejledningen skal normalt være på dansk eller et forståeligt skandinavisk sprog.

23. Du har kun 3 måneders reklamationsret på brugte varer

Forkert!

Køber du brugte varer i en butik eller af en forhandler, har du stadig 2 års reklamationsret.

Reklamationsretten skal dog ses i forhold til varens stand, og hvordan varen er blevet markedsført.

Køber du brugte varer af en privat, har du dog ikke nødvendigvis reklamationsret.

Køb brugt i en butik: Her er dine rettigheder

Køb af private: Her er dine rettigheder

24. Forretningen bestemmer dine rettigheder i forbindelse med en reklamation

Forkert!

Forretningen skal som minimum efterleve reglerne i købeloven i forbindelse med en reklamation.

Forretningen kan naturligvis godt have sine egne procedurer, der i praksis stiller dig bedre end købeloven. Men en virksomhed kan aldrig fratage dig de rettigheder, du har efter købeloven.

25. Garanti er det samme som reklamationsret

Forkert!

Reklamationsretten på 2 år følger købeloven og kan ikke fraviges til skade for dig som forbruger.

Garanti er noget ekstra, som forhandleren eller producenten kan vælge at tilbyde dig ud over den lovbestemte reklamationsret.

Garanti og reklamationsret: Hvad er forskellen?

 

Få rådgivning om dine rettigheder

Fik du ikke svar på dit spørgsmål? Forbrugerrådet Tænk giver rådgivning om dine rettigheder.

Som medlem af Forbrugerrådet Tænk kommer du forrest i telefonkøen, og du kan få rådgivning på mail.