Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem nu

Social

Titel

Reklamation: Hvem skal bevise hvad?

Reklamerer du over en vare, er der klare regler for, om det er dig eller forhandleren, som skal bevise, om varen er i stykker. Læs reglerne her.
Af Mie Velebilova Sloth Carlsen
2. Marts 2016
Reklamation: Hvem skal bevise hvad?
Foto: iStockphoto

De første 6 måneder skal forhandleren rette fejlen

Køber du en vare, som hurtigt går i stykker, er det i mange tilfælde indlysende, at det skyldes fabrikationsfejl. Men hvis du og forhandleren ikke kan blive enige om, hvis skyld fejlen er og hvem der skal betale for at få den rettet, er der regler for, hvem af jer der skal bevise jeres påstand.

De første 6 måneder efter købet er udgangspunktet efter loven, at fejl eller mangler i en vare har været til stede, da du købte varen. Det kaldes populært for formodningsreglen.

Forhandleren skal derfor rette op på alle fejl og mangler, som har vist sig i den periode, og som han ikke er i stand til at bevise, at du selv er skyld i. Er beviset ikke tilstrækkeligt, skal tvivlen komme dig som forbruger til gode.

Læs om "formodningsreglen" i Købelovens §77a stk. 3

6-24 måneder efter købet har du bevisbyrden

Er din vare 6-24 måneder gammel, er det din opgave at bevise, at en fejl i din vare har været til stede, da du købte varen.

At du har bevisbyrden betyder ikke, at du skal på et fagligt eller teknisk niveau skal kunne redegøre for årsagen. Du skal blot kunne sandsynliggøre, at fejlen har været til stede på købstidspunktet. Det gør du ved at fortælle om de ting, som viser, at du ikke selv er skyld i fejlen.

Her er nogle eksempler, du kan lade dig inspirere af:

  • Fejlen er anderledes end den type fejl, som typisk vil opstå ved voldsom eller forkert brug.
  • Instruktioner for, hvordan jeg skal bruge varen, er ikke blevet udleveret.
  • Slid af den type, som varen har været udsat for, burde varen kunne holde til.
  • Varen har ingen synlige tegn på voldsom brug eller fysisk overlast så som store ridser, revner, skævheder osv.

Dette er kun eksempler. Der kan være mange andre argumenter, som sandsynliggør, at der er tale om en oprindelig fejl.

Garanti-udstederen har bevisbyrden ved garanti

Garanti er en ekstra service, visse forhandlere kan give dig, når du køber en vare. Har du købt en vare med en garanti, er det altid den, der har udstedt garantien, som skal bevise, at en skade ikke er dækket af garantien.